גומבר טורף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגומבר טורף
גומבר טורף
גומבר טורף
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: Scombriformes
משפחה: גומבריים
סוג: Pomatomus
מין: גומבר טורף
שם מדעי
Pomatomus saltatrix
ליניאוס, 1766
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גּוּמְבָּר טוֹרֵף (שם מדעי: Pomatomus saltatrix) הוא מין של דג גרם מסדרת הדקראים ומתת-סדרת דמויי-דקר והוא המין היחיד במשפחת הגּוּמְבָּרִיִּים (Pomatomidae). הגומבר הוא דג הנפוץ לאורך כל האוקיינוסים הממוזגים והסובטרופיים, למעט בצפון האוקיינוס השקט. הגומבר מגיע גם לחופי ישראל.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדג מגיע לאורך של 20–60 סנטימטר בבגרותו ולמשקל של 9 קילוגרם. הפרטים הגדולים ביותר שנתפסו שלו הגיע לאורך 120 סנטימטר ושקלו מעל 18 קילוגרם. במראהו הוא מזכיר דג בס והוא בעל זנב רחב מאוד, סנפיר גב קוצני נמוך וסנפירי חזה קצרים אך סנפירי שת חדים וגדולים המתעקלים אחורה ודומים לסנפירי הטונה. הראש גדול עם עיניים צהובות ולסתות גדולות. צבע הדג אפור-כחלחל עם קשקשים כסופים ובטן לבנה. משך חייו של הגומבר הוא תשע שנים.

הגומבר הוא טורף הניזון בקבוצה מלהקות דגים שונים כמו סרדיניים, קולייסיים, מסריים וגממיתיים. הוא יטרוף גם חסילונים, דיונונים ואפילו פרטי גומברים קטנים יותר. להקת דגים רעבה יכולה להוביל את טרפה לאזורי מים רדודים ואז להסתער על הטרף ביחד.

הם עצמם נטרפים בידי כרישים, בטאים, דולפינים, פוקניים, דגי טונה, מפרשניים, טורפים ימיים ובצעירותם גם מדגי לברק, מסריים גדולים ואף גומברים אחרים. גם דייגים חובבים נוהגים לצוד אותם אך הם יכולים לגרום לפציעות חמורות ותקפו אנשים שהאכילו אותם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גומבר טורף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גומבר טורף באתר הרשימה האדומה של IUCN