גילוי מוקדם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ברפואה מונעת, גילוי מוקדם הוא מניעה שניונית של מחלות - הליך שמטרתו לגלות מחלה או גורם סיכון בשלבים מוקדמים שלהם, כשנזקיהם עדיין אינם גלויים, על מנת לטפל בהם בשלב מוקדם ככל האפשר ולשנות את מהלך המחלה.

לגילוי מוקדם משמשות בדיקות רפואיות שגרתיות (בדיקות דם, מדידת לחץ דם, הדמיה וכדומה), וכן בדיקות ממוקדות באנשים שבהם החשש למחלה מסוימת גדול יותר. מבחינת הרפואה המונעת, גילוי מוקדם בא לאחר מניעה ראשונית - הפחתת החשיפה לגורמי סיכון, או יצירת חסינות כלפיהם, באמצעות אימוץ אורח חיים בריא, חיסונים, טיפול תרופתי מונע וכדומה, ולפני מניעה שלישונית - התערבות לאחר הופעת המחלה לשם הפחתת הסיבוכים וצמצום השלכותיה של מחלה מפושטת.

גילוי מוקדם בהיריון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הריון#בדיקות

גילוי מוקדם ביילודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחלת הסרטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אונקולוגיה#גילוי מוקדם ואבחון של מחלות ממאירות

לגילוי מוקדם תפקיד מרכזי במאבק במחלת הסרטן - אחוזי הריפוי של סרטן שהתגלה בשלב התחלתי הם גבוהים, בעוד סרטן שהתגלה בשלבים מאוחרים בדרך כלל אינו ניתן לריפוי, ועלול להוביל למוות. יחד עם זאת, לסקירות המיועדות לגילוי מוקדם של סרטן יש גם סיכונים לנזק.[1] לשם גילוי מוקדם משמשות בדיקות אחדות:

  • ממוגרפיה - בדיקה המשתמשת בקרני רנטגן ומיועדת לזיהוי ואיבחון מוקדם של רקמות חשודות באזור החזה, לאיתור של סרטן השד. על פי מאמר משנת 2023, בדיקת סקירה זו איננה מביאה כנראה להארכת חיים.[2]
  • בדיקה עצמית לגילוי סרטן השד - בבדיקה יש לחפש סימנים חשודים המעידים על אפשרות של התפתחות סרטנית. סימנים אלה כוללים שינוי צורה באחד מהשדיים, הופעת גומות או בליטות, הופעת כלי דם, תזוזת הפטמה או הפרשות ממנה. בנוסף, על ידי מישוש ניתן לחוש בגושים בשד או בבית השחי.
  • קולונוסקופיה ובדיקת דם סמוי בצואה, לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. על פי מאמר משנת 2023, בדיקת דם סמוי בצואה וקולונוסקופיה אינן מביאות כנראה להארכת חיים, ובדיקת סיגמואידוסקופיה מביאה להארכת חיים ממוצעת של כ-3 חודשים.[2]
  • סריקה ויזואלית יסודית של העור, לאיתור שומות וסימנים חריגים על העור, העשויים להעיד על חשש לסרטן העור. בניגוד למרבית הבדיקות, המצריכות מכשור רפואי, בדיקה זו יכול אדם לבצע בעצמו. בין הסימנים מעוררי החשד: הופעת נקודת חן חדשה (כתם שטוח או גבשושית) ההולכת וגדלה בהתמדה, שינוי בגודל בצבע ובצורה של שומה או של נקודת חן קיימת, פצע שלא נרפא. אם סימנים אלה מופיעים, יש לגשת לבדיקה של רופא עור.
  • בדיקת דם שתגלה סרטן, שנים לפני התפרצותו.

מדענים מקליבלנד קליניק באוהיו פיתחו בדיקת דם שתאפשר גילוי מוקדם של סרטן. מחברי המחקר טוענים שבבדיקה שערכו בקרב 1600 בני אדם, הצליחו לזהות כ-90% סמנים גנטיים של סרטן מכמה סוגים[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ H. Gilbert Welch, Tanujit Dey, Testing Whether Cancer Screening Saves Lives: Implications for Randomized Clinical Trials of Multicancer Screening, JAMA internal medicine, 2023-08-28 doi: 10.1001/jamainternmed.2023.3781 (באנגלית)
  2. ^ 1 2 Michael Bretthauer, Paulina Wieszczy, Magnus Løberg, Michal F. Kaminski, Tarjei Fiskergård Werner, Lise M. Helsingen, Yuichi Mori, Øyvind Holme, Hans-Olov Adami, Mette Kalager, Estimated Lifetime Gained With Cancer Screening Tests: A Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials, JAMA internal medicine, 2023-08-28, עמ' e233798 doi: 10.1001/jamainternmed.2023.3798 (באנגלית)
  3. ^ אילן גטניו, פריצת דרך: בדיקת דם תגלה סרטן..., באתר ישראל היום, 3 יוני 2018

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.