גן החיות של אואנו

גן החיות של אואנו
恩賜上野動物園
שער הכניסה לגן החיות
שער הכניסה לגן החיות
סוג גן חיות, מרכז שימור
מיקום Ueno-kōen, יפןיפןיפן
כתובת 東京都台東区上野公園9-83 עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1882–הווה (כ־142 שנים)
שטח 143 דונם
מספר מינים 464
מספר פרטים 2600
תצוגות עיקריות פנדת ענק, טיגריס סומטרה, גורילת שפלה מערבית
קואורדינטות 35°43′03″N 139°46′17″E / 35.7175°N 139.77138888889°E / 35.7175; 139.77138888889
www.tokyo-zoo.net/zoo/ueno/
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גן החיות של אואנויפנית 上野動物園) הוא גן חיות בגודל 143 דונם, המנוהל על ידי ממשלת מטרופולין טוקיו, והוא ממוקם באואנו, טאייטו, טוקיו, יפן. גן החיות של אואנו זהו גן החיות העתיק ביותר ביפן, והוא נפתח ב -20 במרץ 1882. גן החיות נמצא במרחק של 5 דקות הליכה מיציאת הפארק של תחנת אואנו, וניתן גם להשתמש בתחבורה הציבורית של טוקיו.

המונורייל של גן החיות הוא המונוריל הראשון ביפן, והוא מחבר את החלקים המזרחיים והמערביים של השטח.

זברה ועבדקן הרעמה בגן החיות

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גן החיות התחיל כגן חיות המחובר למוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע. בשנת 1881, האחריות של הנהלת גן החיות נמסרה לחוקר הטבע ועובד המדינה טאנאקה יושיו, אשר פיקח על המעברים לגן החיות. הקרקע שעליה בנוי גן החיות הייתה במקור האחוזה של המשפחה הקיסרית של הירוהיטו, אך הוענקה לממשלה העירונית ב-1924 יחד עם פארק אואנו לרגל חתונתו של נסיך הכתר הירוהיטו.

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנדה ענקית בגן החיות

באוגוסט 1943 הורה ראש עיריית טוקיו, שיגאו דדאצ'י, שכל חיות הבר והחיות המסוכנות בגן החיות ייהרגו, בטענה כי פצצות יכולות לפגוע בגן החיות וחיות אלו יברחו יגרמו להרס ברחובות טוקיו. בקשותיהם של אנשי הצוות בגן החיות לבקשה, או פינוי בעלי החיים במקומות אחרים נדחו. בעלי החיים הוצאו להורג בעיקר על ידי הרעלה, חנק או פשוט על ידי הרעבת בעלי החיים. בחודש ספטמבר 1943 התקיימה אזכרה לזכר בעלי החיים (בעוד ששניים מהפילים עדיין רעבו), והוקמה אנדרטה קבועה לזכרם שנבנתה מחדש ב-1975.

זמן קצר לאחר 1945, היפנים הציבו את חיל האוויר האמריקני ואת הנווט והמפציץ Ray "Hap" Halloran מוצגים עירומים בכלוב הנמרים בגן החיות, כדי שאזרחים יוכלו ללכת לפני הכלוב ולהביט באסיר B-29.

שיפוצים אחרונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גן החיות מספק לבעלי חיים סביבה דומה לבית הגידול הטבעי. בשנים האחרונות הוחלפו הכלובים הישנים של העבר בבתי גידול מודרניים, כמו "יער הגורילות", שנבנה לאחר שתי תקלות מפורסמות ב-1999.

אריות ים קליפורנים ישנים בגן החיות
גורילת שפלה מערבית בגן החיות

בעל חיים פופולריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגן החיות נמצאים יותר מ-3000 בעלי חיים המייצגים מעל 400 מינים. טיגריס סומטרה וגורילת שפלה מערבית נמצאים בראש רשימת בעלי החיים הפופולריים בגן החיות. בנוסף בגן החיות של אואנו נמצאים מספר המינים הגדול ביותר מאשר כל גן חיות אחר ביפן.

בין שאר בעלי החיים בגן החיות, ניתן למצוא: זברות, מקוקים יפנים, עגורים אדומי כתר, עיטם לבן-זנב, פינגווינים מלכותיים, עזים, כבשים, חזירים, גואנקו, יענים וארנבות.

בשלב מסוים, בעלי החיים בגני החיות בטוקיו חולקו בין גני החיות במטרופולין (גן החיות טאמה ופארק הטבע אינוקאשיירה) אך לא הובא לגן החיות אריה. עם זאת, בתגובה לדרישה ציבורית, גן החיות העירוני יוקוהמה הלווה לגן החיות של אואנו נקבת אריה.

בעלי חיים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוב נמלים בינוני בגן החיות

לאחר מותו של הפנדה הענקית "לינג לינג" בשנת 2008, גן החיות של אואנו היה ללא מין זה בפעם הראשונה מאז 1972. בפברואר 2011, שתי פנדות ענקיות חדשות הגיעו מן שמורת הטבע וולונג מסין, ושמותיהם החדשים התבססו על סקר ציבורי. שמו של הפנדה הזכר שהובא היה "בילי" ושמו שונה ל-"לילי" כדי להדגיש את האישיות השובבה שלו. שמה של הנקבה היה סיניו ושמה שונה לשינשין, בהתייחס לטוהרה ותמימותה.

גואנקו בגן החיות

שאר בעלי חיים בגן החיות הם: פנדה אדומה, טיגריס סומטרה, אריה אסייתי, גורילת שפלה מערבית, דוב קוטב, פיל אסייתי, ג'ירף מרושת, ביזון אמריקאי, לוטרה מצויה, שועל מצוי, מספר מיני עטלפים, טפיר ברזילאי, אריה ים קליפורני, פנק, היפופוטם ננסי, היפופוטם, אוקאפי, דוב נמלים ענק, תוכי ים אטלנטי וקרנף רחב-שפה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גן החיות של אואנו בוויקישיתוף