דואר זבל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דואר זבל (באנגלית "spam", ספאם) היא הודעה הנשלחת באמצעים מגוונים לנמען בניגוד לרצונו ומהווה בכך מטרד. בסוף המאה העשרים, עם התרחבות השימוש בדואר אלקטרוני, משמש המושג "דואר זבל" בעיקר להתייחסות לדואר זבל אלקטרוני, אך המושג נוצר עוד קודם לכן בהקשר של דבר דואר מודפס, ומתייחס לכל דרכי העברת המסרים: דואר, פקס, טלפון, מסרון וכדומה.

סוגי דואר זבל[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים מספר סוגים של דואר זבל, השונים האחד מן השני בצורת פעולתם, באופן ההתמודדות איתם ובהתייחסות החוק האוסר על שליחת ספאם אליהם:

דואר זבל מודפס[עריכת קוד מקור | עריכה]

דואר זבל, במשמעות הפשוטה של מושג זה, הוא דבר דואר פרסומי (עשוי נייר) שהוכנס לתיבת הדואר של אדם. דואר זבל אינו ממוען לנמען מסוים, אלא מחולק בצורה שיטתית לכל תיבות הדואר בבניין מסוים או ברחוב מסוים. בדרך כלל דואר זבל אינו נשלח באמצעות הדואר, אלא מחולק על ידי מי שנשלח ספציפית למטרה זו. בדרך כלל דואר הזבל הוא עלון פרסומת. לעיתים, כדי להשיג לו תשומת לב רבה יותר, הוא מוכנס לתוך מעטפה, כך שידמה למכתב רגיל.

עיקר הבעיה בדואר זבל היא ההטרדה הגדולה שהוא גורם למקבליו. והצורך למיין את הדואר ולפנות לזבל את תוכן המכתבים והעלונים שדוורו לתיבת הדואר שלו למרות שלא היה לו בהם צורך, בעוד שלפרסום רגיל (בעיתון, בטלוויזיה ובשלטי פרסום) האדם יכול להימנע מלהתייחס, אם רצונו בכך.

חוק הספאם האוסר על שליחת דבר פרסומת לנמען שלא הביע את הסכמתו לכך אינו חל על דואר זבל מודפס[1].

עקב העליות הגבוהות בהדפסת והפצת דואר פרסומי מודפס ביחס לפרסומים אלקטרונים כדומת דואר אלקטרוני ומסרונים תופעת דואר זבל מודפס אינה שכיחה במיוחד[2].

התמודדות עם דואר זבל[עריכת קוד מקור | עריכה]

על מנת להימנע מפרסום עלונים שמזהמים את הסביבה ופוגעים בדיירים החלו במאה ה-21 להשתמש במקומות ציבוריים ב"מסכי פרסום" דיגיטליים. כך, נתלים מסכים המחליפים את עלוני הפרסום בבנייני מגורים המציגים מידע אינטראקטיבי שמותאם ספציפית לאופי דיירי הבניין ומשולב בפרסומות המותאמות לדיירים. מסכים אלו, מאפשרים גם להפחית את זיהום הסביבה שנעשה על ידי חלוקת עלוני הפרסום שרובם נזרקים לפח, וכן מאפשרת לוועדי הבית להנגיש תוכן רלוונטי לדיירי הבניין[3]

דואר זבל אלקטרוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דואר זבל אלקטרוני
דוגמה לתיבת דואר אלקטרוני המלאה בספאם

השימוש במונח דואר זבל ושכיחות תופעת דואר הזבל קיימת כיום בעיקר בהקשר לדואר זבל אלקטרוני (באנגלית "spam") שהוא תוכן הנשלח לנמען בניגוד לרצונו באמצעים אלקטרונים בעיקר בדואר אלקטרוני אך גם בהודעות באחת מהאפלקציות למסריים מיידים כגון וואטצאפ, במסרונים, בשיחות טלפון אוטמטיות ובפקס.

בישראל ובמדינות נוספות החוק אוסר על שליחת דואר זבל באמצעים אלקטרוניים כדוגמת מייל או מסרונים, החוק האוסר זאת בישראל מכונה 'חוק הספאם' ובו אף נקבע פיצוי כספי ללא הוכחת נזק לנמען שקיבל 'דבר פרסומת' בלא שהסכים לכך.

כמו כן ספקיות הדואר וחברות האפלקציות למסריים מיידיים פועלות כל העת באמצעים מגוונים על מנת לנטר את דואר הזבל ולמנוע ממנו להטריד את המשתמשים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]