דון בלות'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הוא עזב את דיסני וגרם לרנסאנס? פעמיים?.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הוא עזב את דיסני וגרם לרנסאנס? פעמיים?.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
דון בלות'
Don Bluth
בלות', 2006
בלות', 2006
לידה 13 בספטמבר 1937 (בן 86)
אל פאסו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Donald Virgil Bluth עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1955–2000 (כ־45 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
פרסים והוקרה
  • פרס אינקפוט (1983)
  • בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.donbluthanimation.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דונלד וירג'יל "דון" בלות'אנגלית: Donald Virgil "Don" Bluth; נולד ב-13 בספטמבר 1937) הוא אנימטור, במאי, מפיק ותסריטאי אמריקאי. בלות' ידוע כמתחרה העיקרי של חברת וולט דיסני בתקופה שקדמה לרנסאנס של דיסני. הוא ביים סרטי אנימציה כמו סודה של נים (ידוע גם בשם "על קסמים ועכברים" ; 1982), פייבל והחלום האמריקאי (1986), המסע לעמק החלומות (1988), גן עדן לכלבים (1989) ואנסטסיה (1997). בנוסף, מוכר בזכות המעורבות שלו בלייזרדיסק של המשחק "מאורת הדרקון". הוא האח הגדול של המאייר פרד טובי בלות'.

ראשית חייו והשנים בדיסני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלות' נולד באל פאסו, טקסס, בנם של אמלינה ווירג'יל רונסיל בלות'.[1] סבא רבא שלו היה הלמנה פראט, מנהיג צעיר בכנסיית ישו המשיח של קדושי אחרית הימים. הוא משושלת אנגלית, גרמנית וסקוטית.[2]

כילד באל פאסו, הוא רכב על סוסו לבית הקולנוע בעיר לצפות בסרטי דיסני, מאוחר יותר אמר בלות', ”ואז הייתי חוזר הביתה ומעתיק כל ספר קומיקס של דיסני אשר יכולתי למצוא”.[3] בגיל שש עבר עם משפחתו לפייסון, יוטה, שם הוא גר בחווה המשפחתית. בשנת 1954, בגיל 17, משפחתו עברה לסנטה מוניקה, קליפורניה, היכן שלמד את שנתו האחרונה בתיכון. בלות' למד באוניברסיטת בריגהאם יאנג ביוטה למשך שנה אחת ואחריה התקבל לעבודה בחברת וולט דיסני. הוא התחיל בשנת 1955 כעוזר של ג'ון לונסברי בסרט היפהפייה הנרדמת. בשנת 1957, שנתיים בלבד לאחר שנשכר, עזב את החברה. לאחר מכן בלות' בילה שנתיים וחצי בארגנטינה בשליחות הכנסייה ישו המשיח של קדושי אחרית הימים. הוא חזר לארצות הברית, שם הוא פתח את "תיאטרון האחים בלות'" עם אחיו הצעיר טובי, אף על פי שהוא מדי פעם עבד עבור דיסני.

בלות' חזר למכללה וקיבל תואר בספרות האנגלית בריגהם יאנג. בשנת 1967, הוא חזר לעסוק באנימציה והצטרף לאולפני פילמיישן מבצע תסדיר עבור סדרות כמו The Archies ואחרים. בשנת 1971, הוא חזר לעבוד במשרה מלאה בדיסני שם הוא עבד על רובין הוד, פו הדב וטיגר גם, הרפתקאות ברנרד וביאנקה ובימויים על חברי הדרקון אליוט. המעורבות האחרונה שלו עם חברת דיסני בשנת 1978 הייתה בהפקת הסרט הקצר, "The Small One".

ב-1975, הוא עזב את דיסני מאחר שלדעתו היא נטשה את סגנון האנימציה הקלאסי שלהם. הוא ועמיתיו ג'ון פומרוי (John Pomeroy) וגארי גולדמן (Gary Goldman) החלו לעבודה על סרט קצר הראשון של בלות', "בנג'ו, חתול ערימת העץ"" (Banjo the Woodpile Cat).

ב-2015 הודיע בלות' ביחד עם גולדמן כי לאור הפופולריות של "מאורת הדרקון" ו"מאורת הדרקון 2" בכוונתם ליצור סרט אנימציה מסורתי באורך מלא שימומן מתרומות. בתחילה, היו אמורות התרומות לעבור דרך אתר "kickstarter" אך מהר מאוד הוחלפה כתובת התרומות לאתר "indiegogo". בין האחד ל 7 בנובמבר בערך פרסם בלות' בערוץ היו טיוב שלו סקיצות מהסרט וב-17 בנובמבר וה-24 בנובמבר הופיע בלות' בתוכנית האינטרנט נוסטלג'יה קריטיק, במטרה לגייס תרומות למימון הסרט.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט אנימטור במאי מפיק תסריטאי
קטן אחד (אנ') (סרט קצר)
בנג'ו החתול (אנ') (סרט קצר)
על קסמים ועכברים
פייבל והחלום האמריקאי
תרנגול הרוקנרול
אצבעונית
הטרול בפארק הקסום
חלוק הנחל והפינגווין (אנ')
אנסטסיה
טיטאן AE

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דון בלות' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Don Bluth". Mormons in Business. נבדק ב-2012-07-25.
  2. ^ William Addams Reitwiesner. "The Ancestors of Mitt Romney". נבדק ב-2012-07-24.
  3. ^ Cardwell, Lynda (1984-02-18). "Laser disc arcade games could become wave of the future". The Gadsden Times. pp. A8. נבדק ב-10 בנובמבר 2013. {{cite news}}: (עזרה)
ערך זה הוא קצרמר בנושא קולנוע. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.