דיאן פון פירסטנברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיאן פון פירסטנברג
Diane von Fürstenberg
וון פירסטנברג, 2009
וון פירסטנברג, 2009
וון פירסטנברג, 2009
לידה 31 בדצמבר 1946 (בת 77)
בלגיהבלגיה בריסל, בלגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Diane Simone Michelle Halfin עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, בלגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת ז'נבה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1970–2012 (כ־42 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע מעצבת אופנה
תפקיד נשיאה (2006) עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית יהדות עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג בארי דילר (2001–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס CFDA למפעל חיים (2005)
  • אזרחות כבוד של בריסל (27 בספטמבר 2018) עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.dvf.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיאן פון פירסטנברגגרמנית: Diane von Fürstenberg;‏ נולדה ב-31 בדצמבר 1946) היא מעצבת אופנה בלגית-אמריקאית יהודייה שזכתה להצלחה בזכות שמלות המעטפת שלה. בעברה, הייתה לנסיכה מנישואיה הראשונים לנסיך אגון לבית פירסטנברג מגרמניה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בשם דיאן סימון מישל חלפין (Diane Simone Michele Halfin) להורים יהודיים בבריסל, בלגיה. אביה היה יהודי יליד רומניה, ליאון (ליפא) חלפין, שהיגר לבלגיה מקישינב (אז מחוז בסרביה ברומניה וכיום בירת מולדובה) בשנת 1929. אמה הייתה ממשפחה יהודית-יוונית, ניצולת שואה בשם ליליאן נחמיאס שהייתה אסירה באושוויץ 18 חודשים לפני שפירסטנברג נולדה. אמה הייתה דמות משפיעה בחייה ושיננה לה את המוטו "פחד אינו אפשרות".

מאוחר יותר למדה פירסטנברג כלכלה באוניברסיטת ז'נבה בשווייץ. משם עברה לפריז ועבדה כעוזרת לסוכן של צלם האופנה אלברט קוסקי. מאוחר יותר עזבה לאיטליה כדי לעבוד כשוליה ליצרן הטקסטיל אנג'לו פארטי. שם למדה חיתוך של בד, שימוש בצבע ומרקם, ושם תכננה וייצרה את שמלות המשי הראשונות שלה.

בשנת 1974 השיקה קו מוצרי קוסמטיקה ובושם "טטיאנה" על שם בתה, וכן זכתה להצלחה עם שמלות מעטפת עשויות מסריגי ג'רזי.

בשנת 1997 השיקה מחדש את חברת האופנה על שמה (DVF), עם חידוש נוסף של שמלת המעטפת המפורסמת שלה. החברה כיום היא מותג יוקרה עולמי המציע 4 קולקציות מלאות בשנה וקיים בלמעלה מ-70 מדינות ברחבי העולם. מטה החברה ובוטיק הדגל ממוקמים ברובע אריזת הבשר של מנהטן.

בשנת 1998 פרסמה פירסטנברג את זכרונותיה בספר "Diane: A Signature Life", ובשנת 2004 השיקה קו של תכשיטים וצעיפים יחד עם חברת ה. שטרן.

בשנת 2005 העניקה לה מועצת מעצבי האופנה של אמריקה (CFDA) פרס מפעל חיים, ושנה לאחר מכן נבחרה לשמש כנשיאת המועצה, תפקיד בו היא מחזיקה נכון לשנת 2012.

בשנת 2008 זכתה לקבל כוכב בשדרת האופנה, ובשנת 2009 הוצגה תערוכה רטרוספקטיבית רחבת היקף תחת הכותרת "דיאן פון פירסטנברג: מסע של שמלה" שנפתחה ב-Manezh, אחד מחללי התצוגה הציבוריים הגדולים ביותר במוסקבה.

בשנת 2011 הציגה פירסטנברג קולקציה עבור מוצרים ביתיים ובושם חדש. ובשנת 2012 השיקה קולקציית בגדי ילדים בשיתוף עם גאפ.

אקטיביזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2023, פירסטנברג, יחד עם שחקנים, קומיקאים ומנהלי בידור מהוליווד חתמו על מכתב פתוח לנשיא ביידן. הם קראו לשחרור בני ערובה המוחזקים על ידי ארגון הטרור חמאס. הקמפיין שהושק לצד המכתב נקרא #NoHostageLeftBehind. המכתב מדגיש את הרצון לחופש הן לישראלים והן לפלסטינים לחיות בשלום ומגנה את האלימות של חמאס.[1]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת עלייתה לגדולה של פירסטנברג החלה עם נישואיה לאגון הנסיך הגרמני לבית פירסטנברג בשנת 1969, לזוג נולדו שני ילדים, אלכסנדר וטטיאנה, ולאחר גירושיהם בשנת 1972 איבדה את תואר הנסיכות אך המשיכה לשאת את שם המשפחה "פירסטנברג".

ב-2001 נישאה לאיש העסקים האמריקאי-יהודי, בארי דילר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיאן פון פירסטנברג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Matt Donnelly, Hollywood Stars and Executives Thank President Biden for Leadership, Call for Release of All Hamas Hostages, Variety, ‏2023-10-23 (באנגלית אמריקאית)