היי סקול מיוזיקל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היי סקול מיוזיקל
High School Musical
בימוי קני אורטגה
הופק בידי דון שיין
תסריט פיטר ברסוצ'יני
עריכה סת' פלאום עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים זאק אפרון
ונסה הדג'נס
אשלי טיסדייל
לוקאס גראביל
קורבין בלו
מוניק קולמן
מוזיקה גרג צ'אם, ריי צ'אם, אנדי דוד ועוד
צילום Gordon Lonsdale עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה ערוץ דיסני, Salty Pictures, First Street Films עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה דיסני
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 20 בינואר 2006
משך הקרנה 98 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה קומדיה רומנטית, סרט ילדים, סדרת דרמה, סרט נעורים, סרט מוזיקלי, מלודרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 4.2 מיליון דולר
סרט הבא היי סקול מיוזיקל 2
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היי סקול מיוזיקלאנגלית: High School Musical) הוא סרט טלוויזיוני מוזיקלי לנוער של ערוץ דיסני והראשון בזיכיון "היי סקול מיוזיקל". בכיכובם של זאק אפרון, ונסה הדג'נס, אשלי טיסדייל, לוקאס גראביל, קורבין בלו ומוניק קולמן. הסרט זכה בשני פרסי אמי ועקב הצלחתו הרבה זכה למספר סרטי המשך ועיבודים שונים, לרבות מחזות זמר, מופעים וסדרת טלוויזיה.

הסרט הוקרן לראשונה בערוץ דיסני ב-20 בינואר 2006 ושודר בישראל ב-30 באוגוסט 2007 בערוץ ג'טיקס.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בערב הסילבסטר נפגשים תלמידי התיכון טרוי בולטון (זאק אפרון) וגבריאלה מונטז (ונסה הדג'נס) במסיבת נוער במהלך חופשת החורף עם משפחתם. השניים נקראים לשיר דואט ביחד בקריוקי ("Start of Something New"). כשהוא חוזר לבית הספר אחרי החופשה, טרוי רואה את גבריאלה בבית ספרו. היא מסבירה שזה עתה עברה לאלבקרקי, ניו מקסיקו. כשטרוי מראה לגבריאלה את בית הספר, נשיאת מועדון הדרמה שארפיי אוונס (אשלי טיסדייל) מניחה שגבריאלה מעוניינת להיבחן למחזמר בית הספר. ברצונה לחסל את התחרות, שארפיי מתמרנת את טיילור מקסי (מוניק קולמן) לבדוק את הישגיה האקדמיים של גבריאלה בעבר כדי לגייס את גבריאלה למועדון המדע הבית ספרי. כתוצאה מכך, טיילור וגבריאלה מתיידדות.

במהלך אימון הכדורסל, טרוי מוסח מהמחשבות של גבריאלה והרעיון שהוא עשוי ליהנות משירה בנוסף לכדורסל ("Get'cha Head in the Game"). גבריאלה וטרוי הולכים לאודישנים המוזיקליים שבהם מופיעים שארפיי ואחיה התאום ריאן אוונס (לוקאס גראביל) ("What I've Been Looking For"). עם זאת, טרוי וגבריאלה מתביישים מכדי להיבחן. כשגבריאלה צוברת את הביטחון להיבחן ברגע שהאודישנים נגמרים, טרוי מציע לשיר איתה. עם זאת, המורה לדרמה גב' דרבוס (אליסון ריד) אומרת להם שהם איחרו ועוזבת. קלסי נילסן (אולסיה רולין), המלחינה של המחזמר, מפילה את המוזיקה שלה בכל רחבי הבמה. טרוי וגבריאלה ממהרים לעזור לה ולשיר ביחד כשקלסי מנגנת על הפסנתר ("What I've Been Looking For"). לאחר ששמעה את הביצועים שלהם, גב' דרבוס נותנת להם אודישן חוזר.

כשרשימת הנבחנים מתפרסמת, שארפיי מגלה שיש לה תחרות על התפקיד הראשי, ואילו קבוצת הכדורסל של טרוי מזועזעת מכך שהוא נבחן. לאחר שגילו שטרוי יכול לעשות פעילויות מחוץ לקבוצה החברתית שלו, תלמידים אחרים מתוודים על יצריהם וכישוריהם הסודיים ("Stick to the Status Quo"). זה מזעיק את חברו הטוב של טרוי, צ'אד דנפורת' (קורבין בלו) לשתף פעולה עם טיילור. טיילור וצ'אד רוקמים תוכנית כדי להפריד בין טרוי וגבריאלה מהשירה במחזמר כדי שיוכלו להתמקד בתחרויות הקרובות.

בחדר ההלבשה אומר טרוי בהשפעת חבריו לקבוצה כי אין צורך בגבריאלה. גבריאלה צופה בכך באמצעות מצלמת רשת נסתרת שהקים צוות מועדון המדע. את זה מובילים גם צ'אד וגם טיילור. מוטרדת מהבגידה של טרוי ("When There Was Me and You"), גבריאלה מחליטה לא להיבחן למחזמר. טרוי, מבולבל מהחלטת גבריאלה, לא מצליח להתרכז במשחק, בעוד שגבריאלה נהיית עצובה. לאחר שהבינו את הטעות שלהם, צ'אד וצוות הכדורסל מספרים לטרוי מה קרה ומציעים לתמוך בו באודישן. טרוי הולך לבית של גבריאלה, והם נחושים להיבחן למחזמר.

לאחר ששמעה על החזרות של גבריאלה וטרוי, שארפיי מבקש מגב' דרבוס להעביר את האודישן לזמן של התחרויות של טרוי וגבריאלה. קלסי שומעת את השיחה, וצוותי הכדורסל והמדע עושים יחד תוכנית. ביום התחרויות, טיילור וגבריאלה משתמשות במחשבי בית הספר כדי לעכב את משחק האליפות על ידי התעסקות עם החשמל באולם הספורט וגורמות לתגובה כימית שמאלצת פינוי בתחרות המדע. טרוי וגבריאלה ממהרים לאולם כששרפיי וראיין מסיימים את שיר האודישן שלהם ("Bop to the Top"). אחרי האודישן של גבריאלה וטרוי ("Breaking Free"), הגב' דרבוס נותנת להם את התפקידים הראשיים במחזמר.

שתי הקבוצות מנצחות בתחרויות שלהן, ובית הספר כולו מתכנס באולם הספורט כדי לחגוג ("We're All in This Together"). צ'אד מבקש מטיילור לצאת, ושארפיי משלימה עם גבריאלה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • טרוי בולטון (זאק אפרון): קפטן נבחרת הכדורסל הבית-ספרית, התלמיד המקובל ביותר בבית הספר וחברו הטוב של צ'אד. לאחר מסיבת השנה החדשה, בה הוא שר יחד עם גבריאלה, מחליט טרוי שהוא רוצה לעסוק בשירה. ומתאהב בגבריאלה במבט ראשון הם הופכים לחברים טובים ובסוף הסרט זוג.
  • גבריאלה מונטז (ונסה הדג'נס): תלמידה חדשה בבית הספר. בבית הספר הקודם בו למדה נחשבה ל"חנונית". לאחר שבמסיבת השנה החדשה שרה יחד עם טרוי, היא מחליטה להתמודד למחזה הבית-ספרי יחד עם טרוי ובכך להגשים את חלומה, לשחק. מתאהבת בטרוי ממבט ראשון הם הופכים לחברים טובים ובסוף הסרט הם הופכים לזוג.
  • שארפיי אוונס (אשלי טיסדייל): התלמידה המקובלת בבית הספר והעשירה, אשר משתתפת מדי שנה במחזות של בית הספר, יחד עם אחיה התאום, ראיין. שארפיי מאוהבת בטרוי ותעשה הכל כדי להשיגו. שארפיי היא כוכבת המחזות בבית הספר, ולכן חשה מאוימת על ידי גבריאלה, לאחר שזו מחליטה להתמודד על התפקיד הראשי במחזה יחד עם טרוי. היא תנסה להרוס להם את התוכניות.
  • ראיין אוונס (לוקאס גראביל): אחיה התאום של שארפיי, וחבר במועדון הדרמה. לעיתים קרובות הוא מצטרף לאחותו בתוכניות שלה לחבל בטרוי וגבריאלה, אך איננו רשע כמוה ולא חכם במיוחד.
  • צ'אד דאנפורת' (קורבין בלו): חברו הטוב ביותר של טרוי. הוא וטיילור מתאהבים והופכים לבני זוג בסוף הסרט הראשון.
  • טיילור מקאסי (מוניק קולמן): חברתה הטובה ביותר של גבריאלה. היא וצ'אד מתאהבים והופכים לבני זוג בסוף הסרט הראשון.
  • ג'ק בולטון (בארט ג'ונסון): אביו של טרוי ומאמן קבוצת הכדורסל. יש לו סלידה הדדית מגב' דרבוס, חושב שתיאטרון הוא חסר ערך, וגם מאמין שגבריאלה היא הסחת דעת לקריירת הכדורסל של טרוי.
  • קלסי נילסון (אליסיה רולין): חברתם של גבריאלה וטיילור, שהיא פסנתרנית ומלחינה. היא ביישנית ומפחדת משארפיי, מתקשה לגרום להאזנה למוזיקה שלה, אך בסופו של דבר היא לומדת לעמוד על שלה ולא להיות מאוימת על ידי שארפיי. היא גם נהנית להלחין והיא מעריצה של ראיין.
  • מרתה קוקס (קייסי סטרו): מחוננת אשר בסתר ליבה אוהבת לרקוד היפ-הופ, אנרגטית, חיננית ומלאה.

הפסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – High School Musical (פסקול)

הפסקול, אשר הוקלט בשישה ימים על ידי אמי, יצא לאור ב-10 בינואר 2006, והפך לאלבום הנמכר ביותר בשנת 2006.[1] כאשר הגיע למקום הראשון במצעד הבילבורד האמריקאי, קיבל האלבום מעמד פלטינה מרובע. בניגוד לדעה הרווחת, זאק אפרון הוא לא היחיד ששר את שיריו של טרוי, אלא קולו מעורב בקולו של הזמר דרו סילי. הסיבה לכך היא שדיסני חשבו שהקול של זאק לא מתאים הם הקליטו מחדש עם דרו סילי.

עיבודים ומיזמי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצלחתו של הסרט הובילה להפקת סרטי המשך ועיבודים שונים בהתבסס עליו, בארצות הברית ומחוצה לה. כך, לדוגמה בישראל, במרץ 2016 הודיעה חברת וולט דיסני כי הם בשלבי קדם הפקה לסרט המשך לטרילוגיה.[2] בשנת 2019 חברת וולט דיסני הודיעה על עיבוד טלוויזיוני המתוכנן לסרטים. הסדרה עלתה בדיסני+, בשם היי סקול מיוזיקל: המחזמר: הסדרה והתמקדה בחבורת נערים המעלים מחזמר "היי סקול מיוזיקל" משלהם במקום הצילומים המקורי של הסרט. הסדרה היא סדרת נוער מסוגת מוקומנטריה.[3] באפריל 2020, צוות שחקני הסרט, ביחד עם שחקני העיבוד הטלוויזיוני עשו ביצוע מחודש לשיר "We're All in This Together" במהלך משדר טלוויזיוני מיוחד של רשת ABC האמריקאית וחברת וולט דיסני בשל מגפת הקורונה.[4]

מנובמבר 2006 ועד ינואר 2007 יצאו כוכבי הסרט, למעט זאק אפרון שצילם באותה עת את הסרט היירספריי, לסיבוב הופעות בארצות הברית, קנדה ודרום אמריקה. השחקן והזמר דרו סילי, שהיה המבצע העיקרי של תפקידי השירה של טרוי, הופיע במקומו של אפרון.

מעבר לעיבודי הקולנוע, הטלוויזיה והתיאטרון השונים, היי סקול מיוזיקל הוא זיכיון המאגד בתוכו פסקולים, משחקי וידאו, ספרים ועוד מוצרים שונים.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל עלה המחזמר "היי סקול מיוזיקל" בהתבסס על הסרט במהלך חודש אוגוסט 2008.[5] בהשתתפות:

שחקן תפקיד
עידן אשכנזי טרוי בולטון
עמית פרקש גבריאלה מונטז'
מאיה שואף שארפיי אוונס
לירן נוטיק ראיין אוונס

בנוסף עלה היי סקול פסטיגל, שנושא הפסטיגל היה סרט זה.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה תוצאה
2006 פרס המוזיקה האמריקאית אלבום הפופ הטוב ביותר

(פסקול הסרט)

מועמדות
פרס המוזיקה של בילבורד אלבום הפסקול של השנה

(פסקול הסרט)

זכייה
אלבום השנה

(פסקול הסרט)

מועמדות
פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון - אוסטרליה הסרט האהוב ביותר זכייה
פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון - בריטניה שחקן הטלוויזיה הטוב ביותר

(זאק אפרון)

זכייה
פרס אמי לבידור בפריים טיים כוריאוגרפיה יוצאת מן הכלל

(קני אורטגה, צ'ארלס קלאפוב, ובוני סטורי)

זכייה
תוכנית ילדים יוצאת מן הכלל

(דון שיין, ביל בורדן ו בארי רוזנבוש)

זכייה
בימוי יוצא מן הכלל של מיני-סדרה, סרט או ספיישל דרמטי

(קני אורטגה)

מועמדות
ליהוק יוצא מן הכלל למיני-סדרה, סרט או ספיישל

(ג'ייסון לה פדורה ונטלי הארט)

מועמדות
מוזיקה ומילים מקוריות יוצאות מן הכלל

(Get'cha Head in the Game)

מועמדות
מוזיקה ומילים מקוריות יוצאות מן הכלל

(Breaking Free)

מועמדות
פרס סטלייט הסרט באורך מלא הטוב ביותר ששודר בטלוויזיה מועמדות
פרס איגוד מבקרי הטלוויזיה הישג יוצא דופן בתוכנית ילדים זכייה
פרסי בחירת הנוער הכוכב הפורץ הנבחר: טלוויזיה

(זאק אפרון)

זכייה
הכימיה הנבחרת: טלוויזיה

(ונסה הדג'נס וזאק אפרון)

זכייה
התוכנית המוזיקלית או הקומית הנבחרת: טלוויזיה זכייה
הכוכב הפורץ הנבחר: טלוויזיה

(ונסה הדג'נס)

מועמדות
2007 פרס גילדת מעצבי התלבושות תלבושות יוצאות מהכלל לסרט טלוויזיה או מיני סדרה מועמדות
פרס גילדת הבמאים של אמריקה הישג יוצא דופן בבימוי תוכנית ילדים זכייה
פרס NAACP Image תוכנית ילדים יוצאת מן הכלל מועמדות
הופעה יוצאת מן הכלל בתוכנית ילדים/נוער - סדרה או ספיישל

(קורבין בלו)

מועמדות
פרס גילדת המפיקים של אמריקה מפיק יוצא מן הכלל של תוכנית טלוויזיה באורך מלא מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא היי סקול מיוזיקל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]