הכוח (מלחמת הכוכבים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הכוחאנגלית: The Force) הוא אנרגיה מיסטית בסדרת סרטי המדע הבדיוני ואופרת החלל "מלחמת הכוכבים".

הכוח מתואר כמקור בלתי נדלה של אנרגיה וכוח השורה בכל היקום ומתקיים בסימביוזה עם כל היצורים החיים, וכמו כן, עם המידי-הכלוריאנים. הכוח הוא כלי מרכזי בידי אבירי הג'דיי ואדוני הסית' - מסדרים יריבים בעולם מלחמת הכוכבים.

שני צדדיו של הכוח הם "הצד המואר" ו"הצד האפל" (ישנן עוד מסורות, שאינן נמנות עם הצדדים ונוטות לנייטרליות, לדוגמה הג׳דיי האפורים). אבירי הג'דיי הם הצד הפסיבי של הכוח: הם נותנים ל"כוח" לזרום דרכם ולהדריך את תנועתם ומחשבתם. הסית' הם הצד האקטיבי של הכוח: הם משתמשים בו וקוצרים אותו בעזרת שנאה וזעם וכל רגש בעל עוצמה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הכוח" התגלה בסביבות של שנת 36,500 BBY על ידי יצורים שנמשכו אליו באופן מסתורי. עקב כך יצורים אלו החליטו ליצור ארגון שינצל את הכוח המסתורי שזה עתה התגלה וקראו לעצמם "מסדר הג'דיי". המסדר הזה לא היה מואר או אפל במהותו אלא "איש כישר בעיניו יעשה". לאחר כעשרת אלפים שנים הוקם מסדר הג'די אשר תמך בטוב המוחלט ופסיביות עם הכוח. כאלף שנים מאוחר יותר נעשה לראשונה שימוש בצד האפל בידי הג'דיי שנדור. בסביבות שנת 7,000 BBY, אלפי שנים לאחר הקמת מסדר הג'דיי ואף הג'דיי, יצר אג'ונטה פול, מאסטר ג'דיי אפל, מסדר חדש שהתבסס על הצד האפל של הכוח וקרא את שמו על שם הגזע שאת כוכבו כבש ובו החל לשלוט, מסדר הסית'.

מידי-כלוריאנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המידי-כלוריאנים הם יצורים מיקרוסקופיים, החיים בסימביוזה עם "הכוח", נמשכים אליו, וניזונים ממנו. הם מוסרים לאבירי הג'דיי את רצון "הכוח", ומנחים אותם בשמו. על פי רמת המידי-כלוריאנים בדם, אפשר לדעת עד כמה "הכוח" חזק אצל יצור כלשהו.

בדמו של אנאקין סקייווקר נמדדה הרמה הגדולה ביותר (יותר מ-20,000) מידי-כלוריאנים. הכמות הגדולה ביותר שנודעה אי-פעם (משתמע משיחתם של אובי ואן קנובי וקווי-גון ג'ין בנידון, שעד אז מאסטר יודה הוא שהחזיק בתואר זה).

פלפטין מספר לאנקין את אגדת הסית' ה"עתיקה" אודות דארת' פילאג'יוס.

בסרט השלישי, הנשיא העליון פלפטין סיפר לאנאקין כי אדון סית' בעבר, דארת' פלייגוס, החזיק ביכולת להשתמש בצד האפל של "הכוח", על מנת להשפיע על המידי-כלוריאנים ביצירת חיים, וכמו כן, למנוע את תהליך המוות מאנשים שאהב. הוא גילה כי יצירת החיים ומניעת המוות נובעות מאותה היכולת.

בקומיקס אודות נסיונותיו של אנאקין כדארת' ויידר להחזיר את אשתו לחיים (מאת צ'ארלס סול, 2017), נראה חיזיון שבו אמו ההרה של אנקין כשפלפטין מרחף מעליה כרוח רפאים ועל בטנה סמל "הנבחר" (שאמור להביא איזון לכוח), לכן ניתן להסיק כי פלפטין היה מעורב ישירות ביצירתו של אנקין, אם כי לא ידוע האם הייתה לפלייגוס יד בדבר.

גילוי יכולותיו של פילאג'יוס יוצר התפתחות מעניינת בהבנת הסרטים: הסית' מנסים לרכוש את עוצמת האלמוות בעזרת מניעתו, תוך כדי שימוש בצד האפל; בעוד שאבירי הג'דיי מקבלים את המוות הפיזי כחלק טבעי מחייהם, ולומדים כיצד לשחזר את חזותם הנראית לעין, ולחזור כחלק רוחני מהצד המואר של ה"כוח".

יכולות משתמשי הכוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

יכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השליטה בכוח מעניקה למשתמש בו יכולות שונות, בהן הוא שולט בעזרת כוח הרצון, יכולות אלה כוללות: טלפתיה, טלקינזיס, מודעוּת מלאה, תפישה פיזית ומטאפיזית מוגברת וכן היכולת לשנות את מחשבתם של בעלי נפש חלשה. בכוח ניתן להשתמש גם כך שידריך את המשתמש בו: כך, למשל, נתן לוק סקייווקר לכוח להדריך אותו ולכוון במדויק טורפדו פרוטונים אל מטרה קטנה בכוכב המוות הראשון בעת קרב יאבין. בנוסף מאפשר הכוח ראייה מוגבלת של העתיד, דבר שיכול להתבטא בראיית המכה הבאה בדו-קרב אך גם בראיית דברים מרוחקים יותר. כתוצאה ממיומנויות אלו, הכוח קשור לעיתים אל המושגים של טאואיזם ופאראפסיכולוגיה.

בנוסף ליכולות לעיל, משתמשי הכוח יכולים להתקיף באמצעות הכוח על ידי יצירת "ברקי כוח" מידיהם. ברקים אלה מסבים סבל רב לקורבנות ואף יכולים להיות קטלניים. בגלל הפילוסופיה של הג'דיי, אבירי ג'דיי משתמשים ביכולת זו רק לעיתים נדירות ובפועל היא למעשה יכולת של הסית'. מי שידוע במכות ברקיו היה דארת' סידיוס. בנוסף, אפשר לחנוק אנשים באמצעות הכוח ויכולת זו היא אחד מסימני ההיכר של דארת' ויידר. הכוחות של הג'דיי יותר הגנתיים בעוד הכוחות של הסית' יותר התקפיים.

אבירי הג'דיי ואדוני הסית', וכן משתמשי "כוח" אחרים, משתמשים ב"כוח" בעת שהם נלחמים בחרב אור, דבר המאפשר להם לחימה אפקטיבית וקטלנית ביותר וביצוע תמרוני קרב יוצאים מגדר הרגיל.

בסרטי הטרילוגיה החדשה (פרקים 7–9) נוספו ל"כוח" יכולות של ריפוי פצעים, טלפורטציה של חפצים (פרק 9), והקרנה עצמית (יצירת חיזיון ואשליה של דמות המשתמש ממרחק רב). לרוחות הרפאים של אבירי הג'דיי נוספו יכולות להשפיע פיזית על המציאות.

במשחקי המחשב Knights of the Old Republic, Jedi Outcast ו-Jedi Academy ניקוז-כוח, ברקים וחניקת-כוח הם כוחות של הסית' בעוד שספיגה, ריפוי והגנה הם כוחות של הג'דיי. יש גם כוחות אוניברסליים כגון דחיפה, משיכה, מהירות וקפיצה שאינם אפלים או נאורים במהותם. כמו כן, במשחק Knights of the Old Republic ספיגת-כוח היא יכולת אוניברסלית. כמובן, אלה הם רק היבטים מוגבלים של יכולות הכוח, שנובעים מהצורך לפשט את הדברים עבור משחק מחשב. עולה מכך שאביר ג'דיי יכול להשתמש ביכולות כוח המוגדרות כאפלות, ועדיין להיות מאוחד עם הצד הטוב של הכוח.

נפש[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלה הנוטים לצד המואר של הכוח יכולים במידה לגבור על המוות ולהתאחד עם הכוח, דבר המאפשר להם להתקיים כיישויות אנרגטיות שיכולות לבוא בדברים עם ישויות הרגישות לכוח (כגון אבירי ג'דיי). לפי אובי ואן קנובי, בספר Heir to the Empire של טימותי זאהן, מצב זה הוא רק זמני, לפני שהג'דיי חייב להמשיך הלאה אל ממלכת הנפשות. הג'דיי לא היו מודעים ליכולת זו, עד אחרי מלחמת המשובטים, כאשר קווי-גון ג'ין חשף בפני יודה מה עליו לעשות כדי להשיג זאת. בניגוד לכתוב בספר של זאהן, קווי-גון תיאר יכולת זאת כ"נצחית". יודה לימד יכולת זאת את אובי ואן קנובי, אך מסתבר שגם אנקין סקייווקר ידע להשתמש בה, מיד אחרי שחזר לצד המואר, למרות שלא למד אותה מאף אחד. בסרט מלחמת הכוכבים - פרק 3: נקמת הסית' הקיסר פלפטין טוען שדארת' פלייגוס מצא שיטה תוך שימוש בצד האפל כדי למנוע מוות מלכתחילה.

ביקום המורחב, מספר אבירי ג'דיי ואבירי סית' למדו את היכולת של העברת הנפש לגוף אחר. בקומיקס האימפריה האפלה של דארק הורס קומיקס פלפטין השתמש ביכולת זאת להעביר את נפשו לשיבוט צעיר שלו, וקליסטה מעבירה את נפשה לגופה של חברתה הגוססת, כדי שהיא תוכל לחיות. לרוע מזלה, בתהליך זה היא איבדה את היכולת לגעת בכוח אך עדיין יכלה לגעת בצד האפל.

הנפשות של אדוני הסית' מרקה רגנוס, אג'ונטה פאל, פרידון נאד ואקסר קון הופיעו גם. חושבים שזה אומר שהאמצעים שהסית' יהפך לרוח רפאים פעילה שונים, ופחות טבעיים, מאלה של הג'דיי.

אריכות חיים וחיזוק אתלטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן ראיות שתומכות בכך שהסימביוזה של הג'דיי והסית' עם הכוח מעניקה להם תוחלת חיים ארוכה יותר ומפחיתה את פגעי ההזדקנות. הפחתה זו בפגעי הזקנה מתבטאת לא במראה פיזי אלא ביכולות אתלטיות מוגברות וחושים מחודדים. דוגמאות מרכזיות לכך הן הרוזן דוקו, יודה ודארת' סידיוס, שהיו מסוגלים למעשי זריזות שאינם אופייניים לגילם הרב. דוקו, שהיה למעלה מבן 80 היה מסוגל ליצירת ברקים וביצועי סיוף מרשימים, סלטות, בעיטות סיבוביות ולרוץ במהירות מלאה. יודה, למרות היותו בן בערך 900 שנה (למרות שלא ידוע מה תוחלת החיים של הגזע החייזרי אליו הוא היה שייך), היה אקרובטי ביותר כאשר נלחם וגייס לצידו את הכוח. קווי-גון ג'ין היה בן 60 כשהוא נהרג בקרב במלחמת הכוכבים - פרק 1: אימת הפנטום, למרות שמבחינת מראה ואתלטיות הוא היה רק בשנות ה-40 שלו.

אמירה של גראנד מוף טארקין בפרק 4: תקווה חדשה, לפניה הוא בטוח שאובי וואן קנובי מת מזקנה ותגובתו של דארת' ויידר, שהזכיר לו לא להמעיט ביכולותיו של הכוח. אינדיקציה נוספת לאריכות ימים באמצעות הכוח ניתנה בסרט פרק 6: שובו של הג'די, והיא ניתנה על ידי יודה רגעים ספורים לפני מותו. כאשר לוק סקייווקר מחה שיודה לא יכול למות, יודה אמר שחזק הוא בכוח אך לא חזק דיו כדי להאריך עוד את חייו.

באגדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באגדות, אריכות הימים של משתמשי הכוח בולטת במיוחד. לוק סקייוקר חי כ-150 שנים ויריבו, אדון הסית' דארת' קריית חי בבריאות מלאה גם בגיל 185, לפני ההתנקשות בו.

מסורות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הג'דיי והסית' אינם היחידים שמנצלים את הכוח למטרותיהם, אלא רק העיקריים. ביניהם נמנים גם הג'נסאאראי, שהם ג'דיי המשלבים את שני המסדרים, אחיות הלילה הנקראות גם "המכשפות מדאת'ומיר" והאבירים האימפריאליים. חלק מהמסורות משתמשות גם הן בחרבות אור, בצבעים האופייניים להן: למשל, הג'נאסאאראי משתמשים בחרב אור לבנה-סגלגלה.