המשמר האירי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המשמר האירי
Quis Separabit
(לטינית) מי יפריד בינינו?
פרטים
כינוי The Micks
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
שיוך הצבא הבריטיהצבא הבריטי צבא יבשה
סוג חיל רגלים קל ממוכן
משימות ייצוגיות
בסיס האם לונדון, בריטניה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1 באפריל 1900 – הווה (124 שנים)
מלחמות מלחמת העולם השנייה, מלחמת אפגניסטן, מלחמת העולם הראשונה עריכת הנתון בוויקינתונים
נתוני היחידה
כוח אדם גדוד אחד ושתי פלוגות ייצוגיות
ציוד עיקרי רוס"ר SA80
פיקוד
יחידת אם דיוויזיית המשמר
מפקדים המלך צ'ארלס השלישי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המשמר האיריאנגלית: Irish Guards) הוא רגימנט משמר הרביעי בסדר בכירותו מבין חמשת הרגימנטים של משמר הרגלים, כחלק מדיוויזיית המשמר בצבא הבריטי. הרגימנט מייצג את אירלנד מבין חמשת רגימנטי המשמר, מתוך כוונה לכלול רגימנט משמר לכל אחת מאומות הבית[1].

רגימנט המשמר כולל את הגדוד הראשון המשרת תחת פיקוד חטיבת הסיוע הביטחוני ה-11, בנוסף לפלוגה 9 ופלוגה 12 המשמשות למשימות ייצוגיות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רגימנט המשמר האירי נוסד בשנת 1900, כדי להכיר בתרומת לוחמים אירים לצבא הבריטי במהלך מלחמת הבורים. הגדוד הראשון של המשמר היה מהיחידות הראשונות שנשלחו לחזית המערבית עם תחילת מלחמת העולם הראשונה, שם נלחמה במהלך כל המלחמה כאשר בהמשך הוקמו גדודים נוספים למשמר. במהלך שנות המלחמה היו יחידות הרגימנט מעורבות בחלק מהקרבות הקשים ביותר בחזית המערבית בהם הקרב על הסום (1916), קרב פשנדל וקרב קמברה (1917). לאורך המלחמה איבד הרגימנט מעל ל-2,300 חיילים וקצינים (בהם גם ג'ון בנו של רודיארד קיפלינג) והוענקו לחייליו 406 מדליות בסך הכל, כולל ארבעה צלבי ויקטוריה.

לאחר המלחמה הוצב הרגימנט במספר מוקדים ברחבי העולם בהם טורקיה, גיברלטר, מצרים ופלשתינה. במהלך מלחמת העולם השנייה, לחמו גדודי המשמר ברחבי החזית המערבית וצפון אפריקה, כולל המערכה על צרפת ועל ארצות השפלה, המערכה בצפון אפריקה והפלישה לנורמנדי.

בתקופה שלאחר המלחמה, הוצב הרגימנט בגרמניה המערבית כחלק מארמיית הריין הבריטית, ובשנות ה-70 הוא הוצב כחיל מצב בהונג קונג.

בשנים האחרונות, שירת המשמר האירי במלחמות יוגוסלביה, מלחמת אפגניסטן ומלחמת עיראק. חיילי המשמר גם עסקו באבטחת אירועי אולימפיאדת לונדון (2012). המפקד הייצוגי הנוכחי של המשמר הוא ויליאם, נסיך ויילס אשר נוהג להופיע באירועים מלכותיים ורשמיים כשהוא לובש את מדי הרגימנט.

בספטמבר 2022, פלוגה 12 הוקמה מחדש והצטרפה לפלוגה 9 כחלק מהפלוגות הייצוגיות של משמר המלוכה. פלוגה 12 מתבססת על המורשת של הגדוד השני שנסגר 75 שנים לפני כן בסוף מלחמת העולם השנייה.

מסורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קצין המשמר נושא את דגל הרגימנט.
  • מדים יצוגיים: במדי היצוג של הרגימנט, כפתורי מעיל המדים מסודרים בקבוצות של ארבעה (משום שהגדוד הוא הרביעי בבכירותו). סמל הצווארון הוא סמל הרגימנט (סמל התלתן אשר סביבו מוטו המשמר, המוצג בתוך כוכב) סמל זה נענד גם על הכותפות בקצוות הכתפיים.
  • תוארי קרב: לרגימנט ישנם 56 תוארי קרב: 33 ממלחמת העולם הראשונה, 21 ממלחמת העולם השנייה ושניים עבור מלחמת עיראק (2003). תוארי הקרב מופיעים על דגל הרגימנט ועל התופים של תזמורת הרגימנט, בדומה ליחידות אחרות בצבא הבריטי.
  • קמע: לרגימנט ישנו כלב מסוג וולפהאונד אירי המשמש קמע. בדומה לחיות נוספות המשמשות קמעות ביחידות הצבא הבריטי, כלב זה נחשב חייל לכל דבר, הוא נושא דרגה ואף מקבל עיטורים. הכלב הנוכחי של המשמר נקרא דומנול (Domhnall).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המשמר האירי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אנגליה, סקוטלנד, ויילס וצפון אירלנד. לכל מדינה ישנה נוכחות במשמר הרגלים, מלבד אנגליה שיש לה שני רגימנטים אשר מגייסים חיילים ממחוזותיה. ויילס הייתה האחרונה שקיבלה רגימנט משמר זאת בשנת 1915.


הקודם:
המשמר הסקוטי
סדר בכירות בחיל הרגלים
מקום 4
הבא:
המשמר הוולשי