הנס ממלינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנס ממלינג
Hans Memling
לידה סביבות 1435
זלינגשטאט, נסיכות הבוחר ממיינץ, האימפריה הרומית הקדושה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 באוגוסט 1494
ברוז', נפת פלנדריה, ממלכת צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Sint-Gilliskerk Brugge עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות הפלמים הפרימיטיביים עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי רוחיר ון דר ויידן עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות St John Altarpiece, Diptych of an aged couple, Christ with singing and music-making Angels, Diptych with two donors, Portrait of a Man in a Red Hat, Portrait of Jacob Obrecht, Scenes from the Passion of Christ, Triptych of Jan Crabbe, Moreel Triptych, Triptych of the Rest on the Flight into Egypt, Donne Triptych, Adoration of the Magi Triptych, Virgin and Child with St Anthony the Abbot and a Donor, The Canon Gilles Joye, Portrait of a man of the family Lespinette, Greverade Triptych, Diptych of Maarten Nieuwenhove, The Last Judgment, טבח החפים מפשע, Portrait of an Elderly Woman, Bembo diptych, Master of the Prado Adoration of the Magi, Tommaso di Folco Portinari (1428–1501); Maria Portinari (Maria Maddalena Baroncelli, born 1456), Portrait of an old man, Portrait of a Man, Madonna of Jacob Floreins עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
יום הדין האחרון של ממלינג, מוצג במוזיאון הלאומי בגדנסק
הוצאתו להורג של סבסטיאן הקדוש במוזיאונים המלכותיים לאמנויות יפות של בלגיה

הנס מֶמְלינגגרמנית: Hans Memling; סביבות 143511 באוגוסט 1494) היה צייר פלמי ממוצא גרמני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנס ממלינג נולד בזלינגשטאט הסמוכה לפרנקפורט. נעוריו לוטים בערפל, אך כפי הנראה קיבל את הכשרתו כצייר במיינץ או בקלן. בערך ב-14551460 היה תלמידו של הצייר הפלמי הנודע רוחיר ון דר ויידן, שהשפיע רבות על יצירתו. ב-1466 עבר לברוז' והושפע גם מן הצייר דירק בוטס, כפי שניתן לראות מציור המזבח של ממלינג "חייה של מרים, אם ישו", שצויר ב-1468, ונמצא כיום בגלריה הלאומית בלונדון.

עד מהרה הוא פיתח את סגנונו האישי המאופיין על ידי דמויות הנמצאות במצב של תנועה אשר צוירו בצבעים ססגוניים ועשירים. ציורו המפורסם "יום הדין האחרון" (1466–1473) נמצא עכשיו במוזיאון הלאומי בגדנסק שבפולין. הנס ממלינג צייר גם למעלה מ-25 ציורי דיוקן.

הטריפטיכון "מרים, אם ישו הילד עם קדושים ונדבנים" שצויר בשנות השבעים של המאה החמש עשרה הוא טיפוסי ליצירתו של ממלינג. סר דון ג'ון, שהזמין ציור זה, בא מאנגליה לברוז' כדי להשתתף בחגיגות נישואיו של שארל הראשון, דוכס בורגונדיה עם מרגרט מיורק ב- 1468. ממלינג היה קשור עם חצר דוכסות בורגונדיה. אוסף הציורים של מרגרטה לבית הבסבורג כולל טריפטיכון בשם "אלוהי הרחמים" של רוחיר ון דר ויידן שבו צייר הנס ממלינג את המלאכים המופיעים בשני חלקיו הצדדיים של טריפטיכון זה.

ב-1477 קיבל ממלינג על עצמו לצייר תמונה של מזבח בעבור בית התפילה של אגודת מוכרי הספרים בברוז'. תמונה זו בשם "שבעת הייסורים של מרים, אם ישו" נמצאת עכשיו בגלריה של טורינו. ב-14791480 שימש ממלינג כצייר של מסדר הטמפלרים בברוז'. שמו של ממלינג מופיע ברשימת האנשים שמימנו הלוואה שניתנה למקסימיליאן הראשון, קיסר האימפריה הרומית הקדושה במטרה להגן על פלנדריה בפני מעשי איבה מצד צרפת ב-1480.

ציורו של ממלינג "סצנות מחייה של מרים, אם ישו" (1480) נמצא כיום במוזיאון פינקוטק הישן במינכן. ציורו המפורסם של ממלינג "מות הקדושים של אורסולה ושל מלוויה" (1489) נמצא עכשיו במוזיאון הטמפלרים בברוז'. בציוריו המאוחרים של ממלינג קיימים יסודות של ציורי הרנסאנס המוקדמים, כמו ציורו "המדונה והילד" בגלריית אופיצי בפירנצה.

הנס ממלינג מת בברוז' בשנת 1494.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנס ממלינג בוויקישיתוף