הספרייה הלאומית על שם סצ'ני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הספרייה הלאומית של שם סצ'ני בארמון בודה
הספרייה הלאומית על שם סצ'ני בעת ביקורו של אילן מור, שגריר ישראל בהונגריה, נובמבר 2015

הספרייה הלאומית של שם סצ'ניהונגרית: Országos Széchényi Könyvtár) היא ספרייה בבודפשט, אחת משתי ההספריות הלאומיות של הונגריה. השנייה היא ספריית האוניברסיטה של דברצן. הספרייה פתוחה לציבור וניתן לבקר בה כתיירים בסיורים מאורגנים קבועים היוצאים מהכניסה אליה.

הספרייה נוסדה ב 1802 על ידי הרוזן ההונגרי פרנץ סצ'ני, אביו של אישטוון סצ'ני. פרנץ סצ'ני נסע בעולם ורכש ספרים בהונגרית שאותם אסף ותרם לספרייה הלאומית. בעקבותיו נוצר גל של רכישת ותרומת ספרים בהונגרית לספרייה על ידי ציבור רחב. ב-1803 נפתחה הספרייה לציבור בפשט.

ב-1808 הקימה האספה הלאומית ההונגרית, הדיאט, את המוזיאון הלאומי של הונגריה שמטרתו איסוף ושימור נכנסי תרבות היסטוריים, ארכאולוגיים וטבעיים של הונגריה. המוזיאון והספרייה שולבו יחד והופרדו רק ב 1949. הספרייה עברה ב 1985 לארמון בודה שם היא ממוקמת בימינו.

בתי הוצאה לאור ובתי דפוס בהונגריה מחויבים לספק לספרייה העתק מכל דבר דפוס שיוצא לאור במדינה. כמו כן כוללים אוספי הספרייה חומר בהונגרית שמודפס ויוצא לאור מחוץ להונגריה, וחומר שאיננו מודפס (הקלטות, סרטי וידאו וכו'). נכון ל 2014 האוספים כוללים למעלה משמונה מיליון פריטים, בתוכם 2.5 מיליון ספרים, 385,000 כרכים של פרסומים סדרתיים (עיתונים, פרסומים רשמיים), מיליון כתבי יד, כולל מפות עתיקות של הונגריה, 320,000 תמונות ורישומים, למעלה משלושה מיליון פוסטרים ודברי דפוס קטנים ועוד.

לספרייה אוסף מיוחד של ספרים עתיקים הכוללים את:

  • הספר הראשון שהודפס בהונגריה ב-1473 "הכרוניקה של ההונגרים".
  • 1,814 אינקונבלות, שהודפסו במאה הראשונה לקיום הדפוס
  • 8,600 עותקים של ספרים שהודפסו לפני 1711
  • הטקסט העתיק ביותר הקיים שכולו בהונגרית - תפילה וטקס אשכבה מהמאה ה-12 (זהו הטקסט הקדום ביותר באיזושהיא שפה אוראלית)
  • השיר הראשון בהונגרית (קינה על מרים הבתולה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]