הסתברות פריורית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הסתברות פריוריתאנגלית: Prior Probability) היא ייחוס ערך סוביקטיבי, ללא נתונים, להתפלגות ערך לא ידוע של פרמטר במדגמים שטרם נדגמו. הסתברות פריורית מבטאת אמונה סובייקטיבית לגבי התפלגותו של אותו פרמטר. בהסתברות בייסיאנית משתנה ערכו של הפרמטר בהתאם לנתונים הנאספים. חשוב להבדיל בין הסתברות פריורית לבין הסתברות פוסטריורית (באנגלית: posterior probability).

לדוגמה: הסתברות פריורית יכולה להיות התפלגות ההסתברות של היחס בין מספר המצביעים שיצביעו בעד מפלגה מסוימת לבין מספרם של אלה שלא יצביעו עבורה בבחירות שטרם התקיימו. משתנה זה הוא פרמטר במודל ואינו מבוסס על נתונים.

הערך הלא ידוע שמייחסים להתפלגות עשוי להיות סובייקטיבי לגמרי או להתבסס על שיטות אמידה. כך למשל, בדוגמה של התפלגות יחס המצביעים, אפשר לנסות לאמוד את ההתפלגות באמצעות ביצוע סקר. ההצבעה בסקר אינה מוסיפה נתונים. לעומת זאת מדגם של תוצאות הצבעה אמיתית מספק נתונים ועשוי להשפיע על ערכה של ההסתברות הפריורית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Jaynes, Edwin T. (1968). "Prior Probabilities" (PDF). IEEE Transactions On Systems Science and Cybernetics. 4 (3): 227–241. doi:10.1109/TSSC.1968.300117.
ערך זה הוא קצרמר בנושא סטטיסטיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.