הצוללת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הצוללת
Das Boot
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על Das Boot עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי וולפגנג פטרסן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי גונתר רוהרבך עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט וולפגנג פטרסן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה האנס ניקל עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים יורגן פרוכנוף
הרברט גרונמייר
מוזיקה קלאוס דולדינגר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'וסט וקאנו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Bavaria Film, Producers Sales Organization עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי קולומביה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 17 בספטמבר 1981, גרמניה
משך הקרנה 149 דקות
שפת הסרט גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט מלחמה, סרט היסטורי, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט צוללות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 30,000,000 מארק גרמני
הכנסות $11,487,676 (27 בספטמבר 2017)
הכנסות באתר מוג'ו dasboot
פרסים מועמדות לשישה פרסי אוסקר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הצוללתגרמנית: Das Boot) הוא סרט גרמני משנת 1981 המתאר את משימתה של הצוללת הגרמנית U-96 בזמן מלחמת העולם השנייה, המבוסס על ספרו של לותר-גונתר בוכהיים.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מספר את סיפור הפלגתה של הצוללת הגרמנית U-96 מסוג VII תחת פיקודו של קפטן היינריך להמן-וילנברוק (יורגן פורכנאו) בשנת 1942 מנקודת ראותו של לויטננט ורנר (הרברט גרונמייר), כתב צבאי שסופח לצוות הצוללת כדי לתעד את הפלגתה.

ורנר, המגלה בתחילה התלהבות מהמסע הצפוי, לומד עד מהרה על החיים בתוך צוללת: הצפיפות, השגרה, השעמום תוך צפייה לקרב והלחץ הנפשי הרב השורר בקרב הצוות בעת הקרב.

כחלק מהמערכה באוקיינוס האטלנטי, נקלעת הצוללת לקרב עם משחתת בריטית, ומצליחה להתחמק ממנה תוך שהיא סופגת פגיעות מפצצות עומק. הצוות מצליח לתקן את הפגיעות.

לאחר 23 ימים בהם הצוללת סובלת מים סוער, היא נכנסת לקרב עם שיירה בריטית ומצליחה לפגוע בשתי אוניות. המשחתות הבריטיות המלוות את השיירה מנסות לאתר את הצוללת ומסבות לה נזק כבד באמצעות פצצות עומק אולם הצוללת מצליחה להתחמק באמצעות צלילה ותמרון בעומק רב של 190 מטרים, מעבר לעומק הצלילה המותר תוך סיכון לקריסת מעטפת הצוללת. לאחר מספר שעות, שבה הצוללת לציפה ונתגלה שמכלית הדלק שנפגעה בקרב, לא טבעה ונותרה לבדה בעוד השיירה המשיכה בדרכה. קפטן להמן מחליט להטביע את המכלית הפגועה באמצעות טורפדו. לאחר הפגיעה נאלץ צוות הקצינים לצפות בחיילים בוערים ובניצולים הזועקים לעזרה ושוחים לכיוון הצוללת. המחזה הקשה והפקודה להתרחק מבלי לסייע לניצולים גורמים לתחושה קשה בקרב הקצינים.

הצוללת אמורה לחזור לבסיסה בלה רושל, צרפת אולם הקפטן מקבל פקודות חדשות המורות לו להיפגש עם ספינת מטען גרמנית בספרד למען הצטיידות מחדש ואז להפליג ללה-ספציה, איטליה.

כדי להגיע לבסיס באיטליה הצוללת צריכה לעבור דרך מצר גיברלטר, שבו ממוקם אחד הבסיסים הגדולים ביותר של הצי המלכותי הבריטי, הצוללת מתגלה על ידי הבריטים והם מסבים לה נזקים כבדים וגורמים לה לשקוע ללא שליטה למצולות, למזלו של הצוות, גחון הצוללת פוגע בתלולית חול בקרקעית המיצר ובכך נמנע ביקועה. במשך שעות ארוכות כאשר החמצן שבצוללת הולך ואוזל מצליח צוות הטכנאים בעבודה מאומצת לתקן את הנזק הרב למערכות ומצליח להעלותה שוב לפני המים.

הצוללת וצוותה חוזרים לבסיסם וזוכים לקבלת פנים של גיבורים. תוך כדי ירידת הצוות מן הצוללת, מופצץ הבסיס על ידי מטוסי בעלות הברית. כמה מחברי הצוות נהרגים במתקפה. הקפטן שנפצע קשה וברגעיו האחרונים חוזה בשקיעת הצוללת עליה פיקד.

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסרט קיימות מספר גרסאות: הגרסה המקורית בת 149 דקות, שיצאה כסרט קולנוע בשנת 1981; מיני-סדרה באורך של חמש שעות, בתוספת סצנות שלא נכנסו לסרט המקורי, נעשתה בשנת 1985; וגרסה של הסרט באורך 216 דקות יצאה בשנת 1997.

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]