הקטור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקטור
Έκτορας
איור משנת 1553
איור משנת 1553
תפקיד נסיך טרויה
תרבות דת יוון העתיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
אב פריאמוס עריכת הנתון בוויקינתונים
אם הקובה עריכת הנתון בוויקינתונים
אחים פאריס, פוליקסנה, קסנדרה, דפובוס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אנדרומאכה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אסטיאנקס, לאודאמאס, אוקסיניוס, Amphineus עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גופתו של הקטור מובאת חזרה לטרויה
הצייר פרנס מטש (Franz Matsch) צייר בשנת 1892 את הניצחון של אכילס כשהוא גורר את גופת הקטור במלחמת טרויה

הקטוריוונית: Ἕκτωρ) הוא דמות מרכזית בשירת האיליאדה וביתר הספרות הקדומה העוסקת במלחמת טרויה. הוא נסיך טרויה, גדול גיבורי עירו במלחמה נגד היוונים הפולשים המבקשים להשיב את הלנה. הקטור נקטל לבסוף על ידי אכילס.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקטור הוא בנם הבכור של פריאמוס מלך טרויה ואשתו הקובה, בעלה של אנדרומאכה ואב לאסטיאנקס (אנ'). שם סוסו של הקטור היה למפוס וחבריו הטובים היו מיסנוס ופולודאמאס (אנ').

באיליאדה, מכנה הומרוס את הקטור פעמים רבות "מאלף הסוסים", על מנת להדגיש את גדולתו בקרב עמו, שהיה ידוע באילוף ובגידול סוסים.

מלחמת טרויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחיו של הקטור, פאריס לקח את הלנה, היפה באדם, מבעלה מנלאוס. בתגובה מנלאוס מכריז מלחמה, בה אחיו אגממנון הנהיג את הצבא, תחתיו גיבורים ומלכים שונים כגון אודיסאוס, אכילס, נסטור ועוד.

מות פאטרוקלוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הקרב בין היוונים לטרויאנים הרג הקטור את פרוטסילאוס (אנ') ואת פאטרוקלוס, דודנו וחברו הטוב של אכילס. היוונים חשבו שהקטור הרג את אכילס, וכך גם חשב הקטור, מכיוון שפאטרולוקס לבש את קסדתו ושריונו של אכילס. בדיעבד, גילה הקטור את טעותו.

מות הקטור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורלו של הקטור ידוע מראש מכיוון שבתחילת האיליאדה גוזר זאוס את דינו. אכילס קרא תיגר על הקטור, אך הקטור סירב וברח מפניו. רק כאשר אתנה, מחופשת ללוחם טרויאני, שכנעה אותו להילחם באכילס, עשה זאת. אכילס הרג את הקטור במכה אחת חזקה בצווארו וברגע שעשה זאת, נשמעו צעקות רבות של אנשי טרויה על מות גיבורם. אכילס חורר חור בכל רגל של הקטור וקשר סביבם חבל שחובר למרכבה שלו. הוא גרר את גופתו של הקטור סביב שדות הקרב למשך 13 יום.

קבורתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעזרת הרמס כרע אביו של הקטור, פריאמוס מלך טרויה, על ברכיו, נישק את ידו של אכילס והתחנן בפניו לשחרר את בנו על מנת שיוכל לקבור אותו קבורת גיבורים, כדי שנשמתו לא תשוטט בעולם המתים. אכילס הסכים ובכה מעל גופתו של הקטור. אכילס ידע שמותו קרב עם מותו של יריבו ואפשר לטרויאנים 12 ימי אבל, ללא קרבות.

האיליאדה מסתיימת בקבורתו של הקטור. נפילת טרויה מובטחת עם מות גדולי גיבוריה.

לאחר מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר השני של האפוס "אינאיס" מסופר שבנו של אכילס, נאופוטולמוס, השליך את בנו של הקטור מחומת טרויה ולקח את אשתו אנדרומאכה כשפחה. מקורות אחרים מציינים, שהיה זה אודיסאוס שהרג את בנו של הקטור.

על פי פאוסניאס, שלחה תבאי נציגים לטרויה להחזיר את עצמותיו של הקטור.

הקטור ואכילס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הומרוס מדגיש את הניגוד בין אכילס לבין הקטור. הוא מגדיר את אכילס כאדם הראשון שייכנס לקרב והאדם האחרון שיעזוב את הקרב. לעומתו, מוגדר הקטור כאדם אשר נלחם למען עקרונותיו ולא עבור תהילה עצמית. כיום קיימות טענות שהקטור הוא הגיבור האמיתי בסיפור האיליאדה ולא אכילס. טענות אלו מתבססות על כך שהגיבור האמיתי במיתולוגיה היוונית נפטר בנסיבות טרגיות, שמלוות בדרך כלל בסירוב לוותר על עקרונותיו, תוך שהוא מודע להשלכות החלטותיו ומוכן לשלם על כך את המחיר.

נזיפתו של הקטור בפולודאמאס, "הילחם עבור מדינתך, זו האות הראשונה והיחידה", הפכה לפתגם שבו משתמשים יוונים פטריוטים.

הקטור ואכילס היו שותפים לאותם ליקויים; שניהם היו גאים, וגאוותו של הקטור גרמה להחלטות הרסניות מצידו אשר פגעו בעמו ובסיכוייו לנצח במלחמה (כמו ההחלטה להילחם באכילס ביודעו מראש שיפסיד). שניהם היו מפקדים שהעלו את מורל חייליהם. עם זאת, בניגוד לאכילס, הקטור שם את טובת עמו לפני טובתו שלו ולרוב החלטותיו הפזיזות סיכנו אותו ולא את צבא טרויה.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]