השועל בלול התרנגולות (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השועל בלול התרנגולות
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על ספר של אפרים קישון
בימוי אפרים קישון
הופק בידי אפרים קישון, איציק קול
תסריט אפרים קישון
עריכה הדסה שני
שחקנים ראשיים שייקה אופיר
ספי ריבלין
זהרירה חריפאי
מוזיקה נורית הירש
צילום דוד גורפינקל
מדינה ישראלישראל ישראל
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1978
משך הקרנה 90 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 5,500,000 ל"י
הכנסות 48,200 צופים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

השועל בלול התרנגולות הוא סרט סאטירה ישראלי משנת 1978 בכתיבתו, הפקתו ובימויו של אפרים קישון, עם שייקה אופיר וספי ריבלין בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על ספרו של קישון "עין כמונים" (1954) שיצא בפעם השנייה בשם "השועל בלול התרנגולות" (1968).

הסרט הוא סאטירה על תקופת שלטון ההסתדרות ומפא"י. עסקן הסתדרותי מגיע בחלומו לכפר קטן ושלו, הנדמה בעיניו כה נחשל עד ש"עדיין לא נוצרו בו הפערים החברתיים שיש לבטלם", והוא ודואג להפוך את הכפר לבוקה ומבולקה של יצרים ומריבות. רוב השחקנים מופיעים בתפקידים כפולים - במציאות ובחלום.

הסרט הופק לאחר המהפך כשמפא"י כבר לא הייתה בשלטון, והקהל לא התעניין בסאטירה הזאת. הסרט שהושקעו בו 5,500,000 ל"י נחל כישלון חרוץ. בעקבות הכישלון, האשים קישון את הציבור הישראלי בבגידה בו, וטען כי צריך להחליף אותו. הוא הפסיק לביים סרטים, וזמן קצר לאחר מכן ירד מישראל.[1]

הסרט צולם באולפני הרצליה, שם הוקם לצורך הצילומים הכפר "עין כמונים".

נורית הירש הלחינה את פסקול הסרט. הפסקול מכיל מכיל שני שירים למילותיו של קישון ובביצוע דודו זכאי: "שיר עין כמונים" (לחן: בוריס מוקרואוסוב) ו"שיר אהבה לפרה" (לחן: נורית הירש).

אפרים קישון מופיע בתחילת הסרט בתפקיד קמע קצר בתור חבר כנסת.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמיץ דולניקר (שייקה אופיר) הוא חבר כנסת ועסקן הסתדרות ותיק, ידוע בכושרו לנאום נאומים חוצבי להבות על סוציאליזם ושוויון אבל למעשה לא הקים דבר בחייו. עוזרו הנאמן הוא זאב (ספי ריבלין) המלווה אותו בכל המקומות ומייעץ לו איך לא לטעות. בתחילה נואם דולניקר בפתיחת כביש ומברך את הנהגים התקועים במקום על פתיחת תערוכת הפרחים וזאב מתקן אותו והנהגים צופרים בעצבנות עד שעוזרו (אברהם סלקטר) מגיש לו מספרים לגזירת הסרט.

לאחר זאת הוא ממהר לכנסת ומתווכח בלהט עם יושב ראש הכנסת (יוסף באשי) כשלידו חבר כנסת מנומנם (אפרים קישון). כחבר וועדת הספורט הוא מתכבד לבעוט בעיטת פתיחה במשחק כדורגל אך מתקשה בכך.

לאחר זאת הוא נואם בכנס של חברות הסתדרות עד שאשתו (זהרירה חריפאי) קוטעת אותו והוא ממהר למפעל בו הוכרזה שביתה. בעל המפעל (מוסקו אלקלעי) לא רוצה להעלות את שכר הפועלים ודולניקר מתחיל לנאום להם על חשיבות העבודה. הם צועקים לעברו והוא מרגיש חולשה ומתמוטט.

הוא מועבר לאמבולנס בו נמצאים הנהג (שלמה וישינסקי), אחות (ניצה שאול), רופאו ד"ר הרמנוביץ (גדעון זינגר), אשתו וזאב. תוך זמן קצר הוא שוקע בחלום.

דולניקר וזאב נוסעים במשאית המובילה אספקה ליישוב "עין כמונים" הנהג (אברהם רונאי) מסביר להם כי השם נובע מגידול כמון ובמקום אין עיתונים או תקשורת והוא מביא אספקה פעם בחודשיים לפי דרישה שמגיעה בפתק צמוד ליונת דואר.

דולניקר רוצה להיות "איקוגניטו" ומופתע שאף לא אחד מזהה אותו. הם שוכרים חדר בבית של בעל הפונדק אליפז הרמנוביץ (גדעון זינגר) ואשתו (זהרירה חריפאי). בלילה מתבלבל דולניקר ונכנס למיטתם של בני הזוג ונאלץ לברוח על נפשו. הוא מתחיל לפתח רומן עם אשת הרמנוביץ. זאב מפתח רומן עם דבורה גורביץ' (ניצה שאול) בתו היפה והאילמת של הסנדלר גורביץ' (מוסקו אלקלעי).

דולניקר מתפלא שאין במקום ראש כפר. הוא נפגש עם הספר זלמן חסידוב (יעקב בודו) שממלא בהתנדבות את תפקיד הממונה על האספקה וממנה אותו "דה פקטו" להיות ראש הכפר תמורת רכב צמוד בצורת עגלה עם סוס נהוג בידי עגלון הכפר (היינץ ברנרד). אשתו של חסידוב (שושיק שני) נהנית מהמעמד החדש שלה, נוסעת ברכב הצמוד וכולם מקנאים בה.

התושבים מכונסים בפונדק ושרים את "עין כמונים" ו"שיר אהבה לפרה". דולניקר ממנה את השוחט (יוסף באשי) לרב הכפר. הוא מבקר בסנדלריה ומשכנע את הסנדלר הזקן (מרדכי בן זאב) לעמוד על זכויותיו ולבקש תוספת שכר אך מתברר לו שהזקן הוא אביו של הסנדלר גורביץ'.

בינתיים ראש הכפר ואשתו נהנים ממטעמי המעמד. חסידוב ממנה את שוטה הכפר (אברהם סלקטר) למזכירו והוא מחלק אישורים לפי קרבת המבקשים לראש הכפר.

דבורה גורביץ' נכנסת להיריון וזאב נאלץ להתחתן אתה בנוכחות כל אנשי הכפר.

דולניקר מחליט לערוך בחירות למועצת הכפר ומיד מתגבשות מפלגות ומתחילים ריבים. דולניקר ממנה את רועה הכפר (שלמה וישינסקי) לשוטר.

ביום הבחירות מתחוללת בכפר מהומה גדולה עם מכות ופיצוצים ודולניקר וזאב נמלטים משם כל עוד רוחם בם.

כעת מתעורר דולניקר ומכיר בעובדה שהוא כעת זקן ללא תועלה ומורה לנהג להגיע לבית אבות.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
שייקה אופיר אמיץ דולניקר חבר כנסת
ספי ריבלין זאב עוזר של דולניקר
זהרירה חריפאי מלכה הרמנוביץ' / גאולה דולניקר אשת דולניקר
יעקב בודו זלמן חסידוב / פוליטיקאי בטקס ספר הכפר/ראש הכפר
שושיק שני רבקה חסידוב / אשת פוליטיקאי
מוסקו אלקלעי צמח גורביץ' / מנהל מפעל סנדלר בכפר
ניצה שאול דבורה גורביץ' / אחות באמבולנס בת הסנדלר
מרדכי בן זאב גורביץ' האב / פועל במפעל
שלמה וישינסקי מיכה / נהג אמבולנס רועה/שוטר הכפר
גדעון זינגר אליפז הרמנוביץ' / ד"ר הרמנוביץ' בעל מסעדה
אברהם רונאי נהג משאית
יוסף באשי רבי /שוחט/ יו"ר הכנסת רב הכפר
אברהם סלקטר מזכיר הכפר/עוזר של דולניקר
אפרים קישון חבר כנסת
היינץ ברנרד עגלון הכפר
זישא גולד תושב הכפר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אורין מוריס, המקרה המוזר של השועל בלול התרנגולות, מקור ראשון, מוסף "שבת", 23 בינואר 2015