השרפה הגדולה השנייה של לונדון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבט מקתדרלת סנט פול לכיוון האולד ביילי לאחר המתקפה

השרפה הגדולה השנייה של לונדון הוא שמה של התקפת האוויר שערך הלופטוואפה על לונדון בליל 29–30 בדצמבר 1940, במהלך הבליץ במלחמת העולם השנייה. בהתקפה נהרגו מעל 160 איש, נפצעו למעלה מ-500 ומאות בניינים נהרסו. הפצצה זו, שהייתה המסיבית ביותר שנערכה במהלך הבליץ, השתרעה על שטחים מחלקה הדרומי של איזלינגטון ועד לאזור המקיף את קתדרלת סנט פול. סך כל שטח האזור שנהרס גדול מזה שחרב בשרפה הגדולה של לונדון ב-1666.

בהתקפה, שהחלה בשעה שש אחרי הצהריים של 29 בדצמבר ונמשכה עד לשעות הבוקר המוקדמות שלמחרת, הוטלו על לונדון מעל 24,000 פצצות חנ"מ ומעל 100,000 פצצות תבערה. כתוצאה מההפצצה הוצתו מעל 1500 שרפות שהתלכדו לשלוש שריפות ענק, אשר בתורן הובילו לסופת אש שהתפשטה על פני העיר. על הלחימה בשריפות הקשתה מאוד העובדה שמזג האוויר במהלך ההפצצה היה יבש, ובנוסף נהר התמזה היה בשפל, דבר שגרם ללחץ מים נמוך בצנרת העירונית.

נזקי ההפצצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין המבנים שנהרסו בהפצצה והשריפות שהתחוללו בעקבותיה 31 בתי גילדה, 19 כנסיות ובהן כנסיית סימטת פטרנוסטר וכנסיית סנט לורנס ג'וורי, הגג המפורסם של בית גילדהול, משרד הטלגרף הראשי. רחוב פטרנוסטר, שהיה המרכז של בתי ההוצאה לאור בלונדון, חרב כליל ומעל 5 מיליון ספרים הושמדו בשרפה.

כמעט כל בניין שסביב קתדרלת סנט פול, ברובע הסיטי של לונדון, חרב או ניזוק בהתקפה. הקתדרלה עצמה לא חרבה בזכות מאמצים עילאיים: מכבי האש של לונדון לחמו להרחיק את הלהבות ממנה, וקבוצה מסורה של כבאים וצופי אש, שגויסו למטרה זו בהמרצתו של ראש הממשלה וינסטון צ'רצ'יל, פעלו בחירוף נפש לכבות כל פצצת תבערה שנחתה על גג המבנה או בסביבתו. בסך הכול נפלו על הקתדרלה או בסביבתה 29 פצצות תבערה, שאחת מהן כמעט והציתה את גג המבנה.

אבדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעל 160 אזרחים נספו במהלך ההתקפה והשריפות שאחריה, ורבים נוספים מתו מפציעותיהם בימים שלאחר מכן. 14 כבאים נהרגו ו-250 נפצעו.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סנט פול שורדת - מהתמונות מהידועות ביותר שצולמו במהלך מלחמת העולם השנייה. התמונה הפכה לסמל של עמידת הגבורה של לונדון ובריטניה בהפצצות.
  • ספרה זוכה פרסי ההוגו והנבולה של הסופרת קוני ויליס All Clear מכיל תיאור נרחב של ליל ההפצצה. בביקורות שנכתבו על הספר נכתב כי הפרסים ניתנו לספר לאו דווקא בשל איכותו, אלא כמעיין "פרס" לתושבי לונדון על עמידתם האמיצה בהפצצה. גם שיאו של הסיפור הקצר משמרת אש מאת ויליס מתרחש בליל ההפצצה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]