זוצ'נגטירנוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןזוצ'נגטירנוס

זוצ'נגטירנוס טורף שאנטונגוזאורוס


זוצ'נגטירנוס בהשוואה לאדם

תקופה
קרטיקון עליון 73.5 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: טירנוזאוריים
סוג: זוצ'נגטירנוס
מין: זוצ'נגטירנוס מנגוס
שם מדעי
Zhuchengtyrannus
הון, 2011
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זוצ'נגטירנוס (שם מדעי: Zhuchengtyrannus; מילולית: "הטירן של זוצ'נג") הוא סוג דינוזאור ממשפחת הטירנוזאוריים אשר נמצא במחוז שאנדונג שבסין בשנת 2011, בהם נמצאו מקבץ של עצמות לסת ושיניים. סוג זה הכיל מין יחיד - Zhuchengtyrannus magnus (פירוש המילה: "magnus" - גדול) שלעיתים נחשב למין טירנוזאורוס.

הזוצ'נגטירנוס היה דומה במראהו לטירנוזאורוס אך מעט קטן יותר. הוא הגיע לאורך 10–12 מטרים ולמשקל של 6 טונות. מראה הלסת דומה מאוד לזו של טירנוזאורוס או טרבוזאורוס. עם זאת מבנה השיניים היה קטן יותר והלסת הייתה צרה מעט ויותר גבוהה. הלסת התחתונה לא נמצאה במאובנים וגם קצה החצי הימני של הלסת העליונה.

מין זה משויך למשפחת הטירנוזאוריים הענקיים אך היה מין מעבר מוקדם יחסית לפני הטירנוזאורוס. הוא כנראה היה קרוב לליתרונקס ולטרבוזאורוס והיה מאחרוני הטירנוזאורים האסיינים שהתפתחו בסופו של דבר את הטירנוזאורוס האמריקני.

הוא חי בסוף הקרטיקון לפני 73.5 מיליון שנה באזור סין לצד פאונה נכחדת של דינוזאורים כמו הסינוצרטופס, השאנטונגוזאורוס וכמה אנקילוזאורים. הוא היה טורף-על שצד בקבוצות קטנות או לבדו ואיים על מרבית היצורים שחיו סביבו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זוצ'נגטירנוס בוויקישיתוף
איור אפשרי