זירה (אדריכלות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיס ארנה בירושלים

זירהלטינית, "ארנה" - Arena) היא שטח מתוחם בצורת עיגול, אליפסה או מרובע שמטרתו הצגת מופעי בידור וספורט בפני קהל רב. הזירה כוללת שטח פתוח גדול המוקף במושבים מדורגים לצופים בכל (או מרבית) עבריו. המאפיין העיקרי של הזירה הוא שהאירוע מתרחש בנקודה הנמוכה ביותר בו, ובכך מתאפשרת לצופים תצפית טובה על המופע.

הזירה מתאימה במיוחד למופעים שבהם אין משמעות לזווית ההתבוננות של הצופה במופע, כגון מופעי קרקס או משחקי ספורט. במופע כזה מתאפשרת הגדלה משמעותית של מספר מושבי הצופים, בזכות הישיבה מכל עברי מוקד ההתרחשות. במופעים בהם מתחייבת צפייה פרונטלית של הצופה במופע, כגון הצגות תיאטרון הכוללות תפאורה שטוחה, יועדף השימוש במבנה אודיטוריום עם במה הנצפית מזוויות מוגדרות מראש.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורה של המילה ארנה במילה הלטינית harena שמקורה באטרוסקית ומשמעותה "חול". בתקופת האימפריה הרומית שימש המונח לתאר מבנה ארכיטקטוני אשר שימש כזירת קרבות לגלדיאטורים. המבנה נקרא כך על שם החול שכיסה את רצפתו במטרה לספוג את דם הלוחמים ובעלי החיים הלוחמים.

המונח "ארנה" כינה הן מתחם אשר שימש לאימוני קרבות, והן את המבנה בו נערכו הקרבות לעיני הצופים, כאשר לעיתים מבנה אשר שילב בין זירת קרבות לבימת תיאטרון נקרא "ארנה" ולא אמפיתיאטרון (לדוגמה הארנה של לוטטיה שהיה ממוקם בלוטטיה- פריז של ימינו).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אדריכלות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.