זכוכית משוריינת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חלון עשוי מזכוכית משוריינת, ובו סימני פגיעת כדורים שנעצרו על ידיו
חלון ראווה עשוי זכוכית משוריינת לאחר ניסיון שוד של חנות תכשיטים
חלונות מזכוכית משוריינת על דחפור די-9 צה"לי משוריין. החלונות עשויים מזכוכית משוריינת מתקדמת המשלבת בין ראות ומעבר אור לבין חסינות לירי נק"ל ואף עמידות לנשק כבד.
תקריב על תא המפעיל של דחפור די-9 בשירות צה"ל משוריין הכולל לוחות שריון, מיגון כלוב וחלונות מזכוכית משוריינת.

זכוכית משוריינת היא זכוכית מחוסמת המיועדת לבלום קליעים של תחמושת קלה שנורית לעברה. היא נראית זהה לזכוכית רגילה, אך בעוד שכדור בודד חודר בקלות דרך זכוכית רגילה, זכוכית משוריינת מסוגלת לעצור מספר רב של כדורים, כשהכמות נקבעת על פי עוביה ועל פי עוצמת הנשק שיורה לעברה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ייצור זכוכית משוריינת נעשית בתהליך ריבוד (למינציה), שעקרונו הוא הנחת שכבה של חומר תרמופלסטי מסוים (לרוב – פוליקרבונט) בין שתי שכבות של זכוכית רגילה. תהליך זה יוצר חומר עבה דמוי זכוכית, בעל גמישות גבוהה יותר מזאת של זכוכית רגילה. החומר התרמופלסטי שמשמש לכך הוא חומר שקוף וקשיח ולעיתים מכונה Tuffak או Cyrolon. עובייה של זכוכית משוריינת הוא בין 7 מילימטרים ל-75 מילימטרים. כאשר כדור נורה על זכוכית משוריינת הוא מנקב את השכבה החיצונית של הזכוכית אך השכבה התרמופלסטית סופגת את אנרגיית הכדור ומונעת ממנו לחדור אותה דרך צידה השני.

יכולותיה של זכוכית משוריינת[עריכת קוד מקור | עריכה]

היכולת של זכוכית משוריינת לעצור כדורים תלויה בעובייה, ומכיוון שכדור של רובה פוגע בזכוכית בעוצמה גדולה יותר מזו של כדור אקדח-יד פשוט, דרושה זכוכית עבה יותר כדי לעצור כדור של רובה.

זכוכית משוריינת חד-כיוונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכוכית משוריינת חד-כיוונית קיימת גם היא, ובה צד אחד עוצר את הכדורים והצד השני מאפשר להם לעבור דרך הזכוכית. דבר זה מאפשר לאדם הנמצא תחת מתקפה לתקוף בחזרה. סוג זה זכוכית משוריינת מיוצר על ידי ריבוד חומר שביר בחומר גמיש.

שמשות אלו מתאימות לרמות איום נמוכות במיוחד (אקדחים וכדומה) ובאיומים גדולים יותר אינן יעילות כלל. ירי הגנתי דרך השמשה הורס אותה ומפחית את עמידותה בפני ירי התקפי מבחוץ.

אופן הפעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי להבין טוב יותר את הצורך בזכוכית משוריינת חד-כיוונית, ניתן לדמיין מכונית מצוידת בזכוכיות משוריינות חד-כיווניות. אם אדם מחוץ למכונית יִירֶה כדור על המכונית, הכדור יפגע בזכוכית השבירה קודם, והזכוכית תתנפץ סביב נקודת הפגיעה ותספוג את רוב האנרגיה ברדיוס גדול, והחומר הגמיש יספוג את שאר האנרגיה של הכדור ויעצור אותו. לעומת זאת, כדור שנורה מתוך המכונית יוכל בקלות לעבור דרך הזכוכית מכיוון שהכוח שהכדור מפעיל ממוקד בנקודה אחת, דבר שגורם לחומר הגמיש להתגמש וכתוצאה מכך, הזכוכית תישבר בכיוון הירייה. כתוצאה מכך החומר הגמיש יימתח כלפי חוץ עד למצב של ניקובו על ידי הכדור.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Scarred but Unbroken! - OSG, OSG, ‏5 במרץ 2024. בדף ניתן לראות דחפור D9 משוריין שספג שתי פגיעות של רקטות נ"ט בחלון הקדמי ובלם אותן ללא פגיעה במפעילים.