זכות הצבעה (סיפור קצר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכות הצבעה
Franchise
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
תאריך הוצאה אוגוסט 1955 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה מגזין If: Worlds of Science Fiction, גיליון אוגוסט 1955
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זכות הצבעהאנגלית: Franchise) הוא סיפור מדע בדיוני קצר מאת אייזק אסימוב. הסיפור הופיע לראשונה בגיליון אוגוסט 1955 של המגזין If: Worlds of Science Fiction, ותורגם לעברית בשנת 1975 בספר גדול ורחב הוא העולם, ושוב בשנת 2009 בספר כתבי אייזק אסימוב כרך 1. הסיפור הוא אחד מסיפורי מולטיוואק, והוא הסיפור הראשון של אסימוב שעוסק במחשבים כמחשבים ולא כרובוטים. 

הרעיון של מחשב שחוזה את תוצאות הבחירות הגיע כנראה בהשראת חיזויו הנכון של המחשב UNIVAC-I בבחירות לנשיאות ארצות הברית 1952.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעתיד, ארצות הברית הפכה ל"דמוקרטיה האלקטרונית הראשונה", בה במקום שכל האנשים יצביעו, המחשב מולטיוואק בוחר רק אדם אחד, אשר תשובותיו למספר שאלות ייצגו עבור המחשב את כלל רצונותיהם של האזרחים, וכך יכול מולטיוואק לקבוע את תוצאת הבחירות.

הסיפור סובב סביב נורמן מולר, האדם שנבחר כ"מצביע של השנה" בבחירות לנשיאות ארצות הברית 2008. למרות שהחוק מחייב אותו לקבל את הכבוד המפוקפק, מולר לא בטוח שהוא רוצה את האחריות של ליצג את הציבור הבוחר כולו, משום שהוא חושש שהתוצאות בבחירות יהיו שליליות והוא יואשם בכך.

עם זאת לאחר ה"הצבעה", הוא מאוד גאה שאזרחי ארצות הברית זכו, דרכו, "לממש את זכותם להצבעה" - אמרה אירונית בהתחשב בעובדה שהאזרחים כלל לא הצביעו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]