יומו של הטנטקל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יומו של הטנטקל
Day of the Tentacle
כללי
תאריך הוצאה 1993
סוגה משחק הרפתקאות גרפי
פיתוח לוקאס ארטס
הוצאה לאור לוקאס ארטס עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה לוקאס ארטס
עיצוב דייב גרוסמן
טים שפר
דרישות תוכנה
מנוע משחק SCUMM
מצבי משחק שחקן יחיד
פלטפורמות DOS, Mac OS
מדיה תקליטון ½3 אינץ' או דיסק CD-ROM
המשחק הקודם אחוזת המטורפים עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות מערכת
בקרים מקלדת, עכבר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יומו של הטנטקל (ידוע גם בתור: "אחוזת המטורפים 2" אנגלית: Day of the Tentacle) הוא משחק מחשב הומוריסטי מסוגת משחקי ההרפתקאות, שיצא לאור בשנת 1993 על ידי חברת Lucas Arts. הוא היה המשחק השמיני שהשתמש במנוע SCUMM של החברה. במשחק נאבקים הגיבורים נגד זרוע תמנון (טנטקל).

המשחק הופץ בגרסת דיסקטים (Floppy) ובגרסת התקליטור (CD-ROM) שכללה דיבוב מלא.

המשחק פותח על ידי דייב גרוסמן וטים שפר.

ניתן לשחק במשחק על מחשבים חדישים באמצעות המנוע ScummVM.

בשנת 2016 יצאה גרסה מחודשת של המשחק, בעלת גרפיקה טובה יותר בשם Day of the Tentacle Remastered אשר פותחה בידי חברת Double Fine ומעצב המשחקים טים שייפר (אנ').

שמו של המשחק, "יומו של הטנטקל", מתבסס על שמו של רומן מדע בדיוני מפורסם בשם "יומו של השלוש-רגל" ("The day of the Triffids"), מאת הסופר הבריטי ג'ון וינדהם. עלילת הספר מתארת השתלטות גזע של צמחים טורפים על כדור-הארץ וגרעין עלילת משחק המחשב מהווה מעיין גרסה פרודית על כך.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יומו של הטנטקל הוא משחק הרפתקה דו־ממדי בממשק "הצבע והקלק" (עם העכבר), והוא המשכו של המשחק "אחוזת המטורפים" (Maniac Mansion). המשחק הוא השמיני שהשתמש במנוע SCUMM, בממשק זה השחקן מדבר עם דמויות ואוסף פריטים שיתבררו כחיוניים להמשך המשחק. במשחק 3 דמויות שניתן לשלוט באחת מהן כל פעם וניתן לעבור בין דמות לדמות בכל זמן נתון. הדמויות גם יכולות להעביר פריטי ציוד מהאחת לשנייה.

ב"אחוזת המטורפים" (המשחק הקודם בסדרה), עלול היה להיווצר מצב שבו עלילת המשחק "נתקעת", מבלי שהשחקן יוכל לקדמה ולסיים את המשחק (בדומה למה שהיה מקובל ברוב כותרי חברת משחקי המחשב המקבילה באותה תקופה, 'סיירה'). העלילה עשויה הייתה "להתקע" משום שהשחקן שכח לאסוף חפץ חיוני להמשך המשחק או שביצע כמה מהלכים שלא על-פי הסדר שאותו צפו מתכנני המשחק, או שדמותו "נהרגה" במשחק עקב פעולה לא נכונה.

כדי להימנע ממצב מתסכל זה, החליטה חברת 'לוקאס ארטס' לפתח את משחקיה בגישה שלא תאפשר למצב כזה להיווצר. גישה זו הודגמה לראשונה במשחק "הסוד של אי הקופים", שיצא בשנת 1990, וחברת 'לוקס ארטס' דבקה בה עד הוצאת משחק ההרפתקאה האחרון של החברה, "הבריחה מאי הקופים", בשנת 2000.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מהווה המשך לאחוזת המטורפים ומשתמש בחלק מהדמויות שהופיעו בו, אך אין קשר עלילתי חזק בין השניים והוא עומד בפני עצמו. העלילה מתרחשת באחוזתו של ד"ר פרד אדיסון (אחוזת המטורפים), מדען מטורף שיצר שני טנטקלים (זרועות תמנון) תבוניים ומהלכים. בתחילת המשחק שותה הטנטקל הסגול שפכים רעילים הנפלטים מהמעבדה של ד"ר פרד, ואלו הופכים אותו לגאון מרושע הזומם להשתלט על העולם. ד"ר פרד מתכנן להרוג את הטנטקל הסגול, אך גם את הירוק הלא-מזיק, אבל הטנטקל הירוק קורא לעזרה לברנרד ברנולי, אחת הדמויות מהמשחק המקורי, וברנרד מביא איתו את חבריו, הוגי ולוורן. לאחר שברנרד משחרר בטעות את הטנטקל הסגול, מחליט ד"ר פרד שהדרך היחידה להצלת העולם היא לחזור בזמן ולהפסיק את פליטת השפכים מהמעבדה, כך שהטנטקל הסגול לא יוכל לזכות בכוחותיו.

לרוע המזל, ד"ר פרד משתמש ביהלום מזויף להפעלת מכונת הזמן, והמכונה, במקום שתעבוד כנדרש, שולחת את הוגי 200 שנים לעבר, ליום שבו מתכנסים באחוזה האבות המייסדים של ארצות הברית - ג'ורג' וושינגטון, בנג'מין פרנקלין, ג'ון הנקוק ותומאס ג'פרסון, שגם לוקחים חלק פעיל במשחק, לכתיבת החוקה של ארצות-הברית, את לוורן 200 שנים לעתיד (בעולם הנשלט על ידי הטנטקלים), ואת ברנרד היא משאירה בהווה. כעת ברנרד צריך למצוא יהלום חדש כדי שהמכונה תפעל, והוגי ולוורן צריכים למצוא דרך להפעיל את המכונות (על ידי חיבורן לחשמל) בזמנם שלהם ולחזור להווה, ולאחר כל זה עדיין עליהם לעצור את הטנטקל הסגול.

השחקן במשחק שולט בכל שלוש הדמויות בתקופות הזמן השונות, וזרמי הזמן השונים משפיעים זה על זה (מעשים שנעשו בעבר משפיעים על העתיד, וניתן להעביר חלק מהחפצים בין שלוש הדמויות). המשחק גם מצטיין בדיאלוגים הומוריסטיים ארוכים עם הדמויות השונות והמשונות שמאכלסות את האחוזה בזרמי הזמן השונים ובדיבוב של הדמויות (בגרסת הדיסק בלבד).

ניתן לשחק ב"אחוזת המטורפים" במשחק זה, אם הולכים לחדר של אספן הבולים ומפעילים את המחשב.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]