כריסטופורוס הקדוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריסטופורוס הקדוש
Άγιος Χριστόφορος
לידה המאה ה־3
כנען עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 251?
אסיה הקטנה, האימפריה הרומית עריכת הנתון בוויקינתונים
חג 24 ביולי, 25 ביולי, 22 במאי עריכת הנתון בוויקינתונים
פטרון של אתלטים, רווקים, תחבורה, מסעות, גלישת גלים, סופות, העיר וילנה, העיר בראונשווייג, האי סנט קיטס, האי ראב, אפילפסיה, גננים, כאב שיניים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כריסטופורוס עם הילד ישו
כריסטופורוס עם הילד ישו בפסל גותי במוזיאון בודה

כריסטופורוס הקדושיוונית קוינה: Άγιος Χριστόφορος, מילולית: "הקדוש הנושא את ישו") הוא קדוש נוצרי הנחשב למרטיר, אשר מת על אמונתו במהלך תקופת שלטונו של הקיסר הרומי דקיוס, ששלט בשנים 249251. כריסטופורוס הוא אחד מארבעה-עשר הקדושים המסייעים, הוא מגן מפני מחלת הדבר ונחשב לקדוש המגן של הנוסעים. קיימת אמונה עממית כי אדם שיראה את תמונתו, לא ימות באותו יום.

קיימות אגדות על כריסטופורוס, המתארות אותו כענק אשר סייע להתגלמות הילד ישו. באמנות הנוצרית הוא מסומל לעיתים קרובות כענק אשר מחזיק מטה גדול ונושא על כתפיו את ישו הילד תוך שהם עוברים בנחל. במספר צלמיות מן התקופה הביזנטית, וכן באגדות אחדות מימי הביניים המוקדמים, הוא מתואר כקינוקפאלוס, אדם אשר ראשו ראש כלב[1]. על פי המאמינים, גולגולתו קבורה במנזר קרקאלו (Καρακάλλου) שבחצי האי אתוס ביוון.

כריסטופורוס הקדוש מכונה באנגלית Christopher ("כריסטופר"), בצרפתית Christophe ("כריסטוף"), בספרדית Cristóbal ("קריסטובל"), בהונגרית Kristóf ("כריסטוף"), בפולנית Krzysztof ("קשישטוף"), וברוסית Христофор ("חריסטופור"). השם בעברית נובע מן השם התקני ביוונית וכפועל יוצא בלטינית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]