לבוקניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןלבוקניה
שחזור של לבוקניה
שחזור של לבוקניה
תקופה
קרטיקון עליון, 73 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
סוג: לבוקניה
מינים

Labocania anomala

שם מדעי
Labocania
מולנר, 1974
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לבוקניה (שם מדעי: Labocania) הוא סוג של דינוזאור תרופוד אוכל בשר מקבוצת הטירנוזאורים, אשר חי באמריקה הצפונית במהלך הקרטיקון לפני 73 מיליון שנה (הקמפן). הוא התגלה בבאחה קליפורניה שבמקסיקו ותואר בידי ראלף מולנר ב-1974. המאובנים שלו נחשפו בידי משלחת של חברת נשיונל ג'יאוגרפיק ושל מוזיאון מחוז לוס אנג'לס להיסטוריה של הטבע מלוס אנג'לס בראשות הגאולוג ויליאם ג'. מוריס (William J. Morris) לבאחה קליפורניה. השלד של התרופוד נחשף בתצורת לה בוקנה רוחה (אנ') שמשמעותם: "שפך הנהר האדום", מהם קיבל הדינוזאור את שמו. בסוג נכלל מין אחד - Labocania anomala, שפירושו: "חריג".

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלבוקניה היה דינוזאור גדול בעל מלתעות חזקות עם עוצמת נשיכה גדולה, והוא היה קרובו של הטירנוזאורוס. החוקר גרגורי ס. פאול מעריך שאורכו הכולל הגיע לאורך 7 מטרים ומשקלו עד ל-1.5 טונות. החוקרים מולינה-פרס ולרמנדי העריכו ב-2016 שאורכו הגיע ל-8.2 מטרים ומשקלו ל-2.6 טונות. עם זאת הממצאים שלו היו חלקיים וקשה להעריך מהם גודל שלם. ממצאיו כללו שברי גפיים, עצמות קרסול וכפות רגליים, אגן ירכיים מעוך ושרידי שיניים ולסת תחתונה. העצמות שלו התערבבו עם דינוזאור דמוי הדרוזאור שאולי שימש לו כטרף, אך נהרג לצידו.

מבנה הדינוזאור דמה מאוד לטירנוזאור, אך היה קל יותר ובעל רגליים קצרות יותר. עקב מיעוט המאפיינים הייחודיים, ישנם חוקרים הרואים בו קרוב של הנאוונאטוריים או הקרכרודונטוזאוריים ואף לאבליזאוריים מאמריקה הדרומית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לבוקניה בוויקישיתוף