להציל את מארק וואטני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
להציל את מארק וואטני
The Martian
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על "לבד על מאדים" מאת אנדי ויר
בימוי רידלי סקוט עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סיימון קינברג, רידלי סקוט, מייקל שפר, אדיטה סוד, מרק הופמן
תסריט דרו גודארד
עריכה פייטרו סקאליה עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מאט דיימון
ג'סיקה צ'סטיין
ג'ף דניאלס
קייט מארה
מייקל פניה
שון בין
סבסטיאן סטן
צ'ואיטל אג'יופור
אקסל היני
מוזיקה הארי גרגסון ויליאמס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דאריוז וולסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה סקוט פרי הפקות, TSG אנטרטיינמנט, פוקס המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה הורדה דיגיטלית, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 65 בספטמבר 2015 (TIFF)
30 בספטמבר 2015 בריטניהבריטניה
1 באוקטובר 2015 ישראלישראל
2 באוקטובר 2015 ארצות הבריתארצות הברית
משך הקרנה 141 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה מדע בדיוני
תקציב 108 מיליון דולר
הכנסות 630,161,890 דולר
הכנסות באתר מוג'ו scott2016
פרסים פרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - קומדיה או מוזיקלי
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

להציל את מארק וואטניאנגלית: The Martian, בתרגום חופשי לעברית: איש המאדים) הוא סרט מדע בדיוני אמריקאי שיצא לאקרנים ב-2015. הסרט, בבימויו של רידלי סקוט, מבוסס על הספר "לבד על מאדים" מאת אנדי ויר שפורסם ב-2011. בסרט מככב מאט דיימון בתור מארק וואטני, אסטרונאוט שננטש לבדו בכוכב הלכת מאדים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – לבד על מאדים

עלילת הסרט מתרחשת בשנת 2035. משימת Ares III למאדים נקלעת לסופת חול עזה על פני כוכב הלכת. חברי הצוות נאלצים לנטוש את עמיתם מארק וואטני, שהקשר עמו נותק, ולעזוב את הכוכב כשהם משוכנעים שמת.

וואטני חוזר להכרתו ומגלה שנפצע מרסיסים בבטנו שגם השביתו את משדר סימני החיים שלו. הוא מצליח להגיע למודול המגורים, אך הוא מאפשר תנאי מחיה לכחודש ימים בלבד. הוא לא מצליח ליצור קשר עם איש על מנת שיבואו לחלצו ומודע לכך שהמשלחת המתוכננת הבאה למאדים תגיע רק בעוד כ-4 שנים. הוא מחליט לנצל את כישוריו כמהנדס מכונות וכבוטנאי ולנסות לשרוד על אף כל הקשיים. על מנת לדאוג לאספקת מזון הוא מגדל תפוחי אדמה בתוך המגורים על מצע עפר שאסף ממאדים ובדישון מהפרשות חברי הצוות שנאספו בזמן שהותם. את המים משיג משרפת הידרזין עודף. הוא יוצר קשר עם כדור הארץ לאחר שמצליח לאתר ולהפעיל מחדש את החללית מארס פאת'פיינדר שנחתה על מאדים ב-1997 והרובר הנלווה שלה סוג'ורנר.

אנשי נאס"א מתכננים יחד עם צוות מהמעבדה להנעה סילונית תוכנית חילוץ, אך היא נכשלת. ריץ' פרנל, מומחה לאסטרודינמיקה, מציע לעשות שימוש בחללית הרמס עמה חוזרים עמיתיו לצוות של וואטני לכדור הארץ על מנת לחלץ את חברם. הוא מציע את "תמרון פרנל" בו תעשה ההרמס שימוש בכדור הארץ כבמקלעת כבידתית במטרה לחזור למאדים, אך התוכנית לא מאושרת על ידי ראש נאס"א מחשש לסיכון שאר האסטרונאוטים. מנהל הטיסה של Ares III מעביר בחשאי את התוכנית לצוות ההרמס והם מחליטים להוציאה לפועל למרות הסכנה לחייהם, אף על פי שהדבר יאריך משמעותית את שהותם בחלל ואף על פי שהם מודעים לכך שנאס"א תשעה אותם מכל פעילות עתידית. סיוע לא צפוי מתקבל גם ממינהל החלל הסיני, שמקריב משימה סודית אליה התכונן במשך שנים על מנת שהמשגר שלה ישמש לשיגור אספקה ל"הרמס" בטרם תעזוב את סביבת כדור הארץ בדרכה בחזרה למאדים.

במקביל על וואטני להגיע לבסיס הקדמי של משימת חקר המאדים הבאה (Ares IV), המרוחק כ-3,200 ק"מ ממקום הימצאו, שם נמצא רכב עזיבת מאדים שנחת כ-18 חודשים לפני תחילת משימת ארס 4 כדי לייצר דלק בעזרת תגובת סבטייה, תגובת מימן שהובא בטיל מכדור הארץ עם פחמן דו-חמצני מהאטמוספירה המאדימית, ליצירת מתאן שמשמש כדלק טילים. הוא מתנייד באמצעות רובר המיועד לנסיעה של עד 35 קילומטר בלבד ואספקה דלילה. בלית ברירה הוא נעזר לשם כך בגנרטור רדיואיזוטופי תרמואלקטרי תוך חשש מהרעלת קרינה. וואטני חובר לרכב עזיבת מאדים ונאלץ לפרקו על מנת להיפטר ממשקל עודף, כך שיוכל להיות משוגר למסלול גבוה בחלל ולחבור להרמס. אף על פי שרכב עזיבת מאדים אינו מגיע לגובה הרצוי, מצליח צוות ההרמס לחבור ולחלץ את וואטני בעזרת הליכת חלל.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות בסרט שחקן/ית תיאור
מארק וואטני מאט דיימון אסטרונאוט, מהנדס מכונות ובוטנאי אמריקאי במשימת Ares III, שננטש לבדו למשך כ-550 ימי מאדים במאדים, ונאלץ למצוא דרך לשרוד
קומנדר מליסה לואיס ג'סיקה צ'סטיין גאולוגית, מפקדת המשימה Ares III
בת' יוהנסן קייט מארה מתכנתת, מפעילת מערכת של משימה Ares III
מייג'ור ריק מרטינז מייקל פניה טייס המשימה Ares III
דוקטור כריס בק סבסטיאן סטן רופא המשימה Ares III
אלכס ווגל אקסל היני כימאי ואסטרופיזיקאי גרמני, נווט המשימה Ares III
תיאודור סנדרס ג'ף דניאלס מנהל נאס"א
מיטש הנדרסון שון בין מנהל הטיסה של Ares III
וינסנט קאפור צ'ואיטל אג'יופור מנהל המשימות למאדים בנאס"א
ריץ' פרנל דונלד גלובר פיזיקאי בנאס"א מומחה לאסטרודינמיקה, שמציע את תוכנית ההצלה
מינדי פארק מקנזי דייוויס אחראית קשרי לוויינים בנאס"א. הראשונה לגלות שמארק וואטני חי
ברוס נג בנדיקט וונג מנהל המעבדה להנעה סילונית
אנני מונטרוס קריסטן ויג מנהלת קשרי המדיה של נאס"א

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט בוצעו במהלך שלושה וחצי חודשים באולפני קורדה בהונגריה, לצורך תפאורת נופי מאדים בוצעו צילומים בוואדי רם שבירדן בו אבני חול אדומות.

נאס"א סייעה ליוצרי הסרט בשיווקו ובייעוץ טכני על מנת לשוות לו אמינות.[1] היא אישרה ליוצרי הסרט לעשות שימוש נרחב בלוגו שלה,[2] הקרינה את הסרט לצוות תחנת החלל הבינלאומית[3] וכן לצוות נבחר של אסטרונאוטים ומדענים במרכז החלל ג'ונסון ובמרכז החלל קנדי.[1] באתרה התייחסה נאס"א לטכנולוגיות שהוצגו בסרט והשוותה אותן לטכנולוגיות הקיימות בהן עושה שימוש.[4] סמוך ליציאת הסרט לאקרנים, הודיעה נאס"א כי נמצאו עדויות לקיום של מים זורמים על פני המאדים.[5][6][7]

הקרנת הבכורה של הסרט התקיימה ב-11 בספטמבר 2015 במסגרת פסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות חיוביות מצד הצופים ומצד מבקרי הקולנוע. באתר ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes קיבל הסרט דירוג "טריות" של 91% מכלל הצופים ומהמבקרים. אן הורנדיי מהוושינגטון פוסט העניקה לסרט 3.5 כוכבים מ-4 וציינה שהסרט מספק דוגמה מלהיבה ומרעננת כיצד מדע יכול להיות "מגניב". ג'ו מורגנשטרן מהוול סטריט ג'ורנל ציין שמה שכל כך מרגש בסרט הוא שבראש ובראשונה זהו סרט על מה זה להיות אנושי. הוא הוסיף שגם ידיעת קו העלילה הכללי לא תכין את הצופה למגוון ולמורכבות יוצאת הדופן של חגיגת המדע הבדיוני המוצגת בסרט.

הסרט זכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - קומדיה או מוזיקלי ומאט דיימון זכה בפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר ורידלי סקוט היה מועמד לפרס הבמאי הטוב ביותר. הסרט היה מועמד ל-7 פרסי אוסקר בקטגוריות הסרט הטוב ביותר, השחקן הראשי הטוב ביותר, התסריט המעובד הטוב ביותר, הסאונד הטוב ביותר, עריכת הסאונד הטובה ביותר, העיצוב הטוב ביותר והאפקטים הטובים ביותר ולא זכה באף קטגוריה. כמו כן היה מועמד לשישה פרסי באפט"א בקטגוריות הבמאי, השחקן הראשי, הסאונד, עיצוב ההפקה, אפקטים חזותיים והעריכה הטובה ביותר, אך לא זכה באף קטגוריה.

ביקורת בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל ציינו מבקרי הקולנוע לשלילה את בחירת מפיצי הסרט המקומיים לתרגום שמו בצורה שנבחרה, כנראה ברמיזה לסרט קודם של דיימון, "להציל את טוראי ריאן".

דיוקים מדעיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר נכתב הספר השתדל המחבר אנדי ויר לתאר את האירועים בצורה מדעית מדויקת. הבמאי רידלי סקוט המשיך בכך וקיבל ייעוץ מדעי מג'יימס גרין, ראש החטיבה למדעים פלנטריים באגודה האמריקנית לאסטרונומיה. גרין אמר על התוצר הסופי שהוא "ריאלי באופן סביר". עם זאת, יש כמה פרטים שאינם תואמים את המציאות.

  1. סופות חול בעוצמה של 190 קמ"ש אמנם מתחוללות על המאדים אבל היות שהאטמוספירה של המאדים דלילה פי מאה מזו של כדור הארץ, אין ביכולתן לגרום נזק ממשי, לבטח לא כזה המתואר בסרט.
  2. כח המשיכה על פני המאדים הוא רק 40% מזה של כדור הארץ מה שהיה אמור להשתקף בבירור בדרך ההליכה של מארק וואטני על המאדים, אולם הליכתו נראית רגילה לחלוטין.
  3. משימה למאדים מתוכננת לפי חלונות שיגור בהם כדור הארץ ומאדים קרובים זה לזה קרבה מרבית. חלונות כאלה מתרחשים כל 26 חודשים. לכן זמן השהייה על המאדים הוא כ-500 ימים בעוד שבסרט המשימה תוכננה ל-31 ימים בלבד. אומנם אפשרי לשלוח לפרק זמן קצר זה, אבל לא סביר, בהתחשב בהשקעה העצומה הכרוכה בשיגור יחסית לתועלת מזמן השהייה הקצר. כמו כן, בשהייה קצרה זו המסע חזרה לכדור הארץ יהיה ארוך משמעותית.

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף השבוע הראשון להקרנתו הכניס הסרט כ-54 מיליון דולר ברחבי ארצות הברית ועוד כ-45 מיליון דולר ברחבי העולם. בכך היה לסרט עם ההכנסות הגבוהות ביותר לסוף השבוע הראשון להקרנה במהלך חודש אוקטובר לאחר הסרט כוח משיכה מ-2013. סך הכל הכניס הסרט כ-630 מיליון דולר ברחבי העולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]