לזגינים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לזגינים
лезгияр
лезгинцы
אוכלוסייה
700,000
ריכוזי אוכלוסייה עיקריים

רוסיהרוסיה רוסיה: 473,622[1] (מהם 385,240 בדאגסטןדאגסטן דאגסטן)

אזרבייג'ןאזרבייג'ן אזרבייג'ן: 350,000
שפות
לזגינית
דת
אסלאם סוני ושיעי ומיעוט יהודי
קבוצות אתניות קשורות
עמים קווקזים אחרים בדאגסטן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לזגינים חוזרים מפשיטה, שנות ה-70 של המאה ה-19

לזגיניםלזגינית - "лезгияр"; ברוסית - "лезгинцы") הם קבוצה אתנית המרוכזת בדרום דאגסטן ובצפון-מזרח אזרבייג'ן. הקבוצה דוברת שפה משלה, השפה הלזגינית.

יש המתעדים את ההיסטוריה הלזגינית החל מימי ממלכת אלבניה הקווקזית. ב-331 לפנה"ס לחמו לזגינים תחת הצבא הפרסי נגד צבאו של אלכסנדר הגדול בקרב גאוגמלה. ב-55 לפנה"ס לחם המצביא הרומי פומפיוס נגד "אלבנים" ובהם לזגינים וקבוצות אתניות אחרות. במהלך המאה ה-19 נקראו "לזגינים" כל השייכים לקבוצות האתניות הדוברות שפות צפון-מזרח קווקזיות, לרבות האווארים, הלאקים ורבים אחרים. כיום משויך השם לקבוצה האתנית הדוברת לזגינית ומרוכזת בעיקרה בדאגסטן ובאזרבייג'ן. דתם של הלזגינים היא האסלאם. רובם סונים ומיעוטם שיעים.

רוב הלזגינים מתגוררים באזרבייג'ן ובדאגסטן (רפובליקה המהווה חלק מהפדרציה הרוסית). מספרם הכולל של הלזגינים הוא כ-600,000. חציים מתגוררים באזרבייג'ן וכחצי מיליון מתגוררים בדאגסטן. היתר מתגוררים בארצות שונות בקווקז, במזרח אירופה, וקיימת פזורה לזגינית גם במזרח התיכון ובארצות הברית.

על פי דיווחי ארגונים המסקרים את זכויות האדם באזרבייג'ן, הלזגינים במדינה סובלים מאפליה כלכלית וחינוכית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לזגינים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Национальный состав населения Российской Федерации согласно переписи аселения 2010 года". gks.ru. נבדק ב-2011-02-04.