ליונל מאנטוורפן, דוכס קלרנס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליונל מאנטוורפן, דוכס קלרנס
Lionel of Antwerp, 1st Duke of Clarence
לידה 29 בנובמבר 1338
אנטוורפן, בלגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 באוקטובר 1368 (בגיל 29)
אלבה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Clare Priory עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Elizabeth de Burgh, 4th Countess of Ulster (15 באוגוסט 1342–?)
ויולנטה ויסקונטי (28 במאי 1368–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית פלנטג'נט
אב אדוארד השלישי עריכת הנתון בוויקינתונים
אם פיליפה מאנו עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Philippa, 5th Countess of Ulster עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
מסדר הבירית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליונל מאנטוורפןאנגלית: Lionel of Antwerp;‏ 29 בנובמבר 1338 - 17 באוקטובר 1368) היה בנו השלישי של אדוארד השלישי מלך אנגליה ושל פיליפה מאנו. ליונל היה השני מבין שני הבנים שהגיעו לבגרות (אחד מאחיו נפטר בינקותו). ליונל כונה "מאנטוורפן" מאחר שנולד בעיר זו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד בהיותו ילד הוחלט שליונל ינשא לאליזבת דה בורג, רוזנת אלסטר, בתו ויורשתו של ויליאם דון דה בורג, רוזן אלסטר. ליונל ואליזבת נישאו בשנת 1352, אבל בשל האירוסים הוא הוכרז כרוזן אלסטר כבר בשנת 1347. לבני הזוג נולדה בת אחת - פיליפה.

בשנת 1345 הכריז עליו אביו כנציגו הרשמי, ובשנת 1355 נסע ליונל לצרפת כנציג המלך, אולם פרט לביקור זה שהה באירלנד כנציגה של אנגליה. בשנת 1361 מונה למושל אירלנד, ובנובמבר באותה שנה קיבל את התואר דוכס קלרנס.

בשנת 1363 נפטרה אליזבת בעת שבני הזוג שהו בדבלין.

ליונל ניסה לבסס את השלטון האנגלי באירלנד אולם זכה להצלחה מועטה. לאחר שקיים פרלמנט (כינוס אצילים) בקילקני שהעביר את חוק קילקני בשנת 1367 הפסיק בניסיונותיו ושב לאנגליה.

ב-28 במאי 1368 נשא ליונל לאישה את ויולנטה (1353 לערך - נובמבר 1386) בתו של גלאצו ויסקונטי השני, שליט פאביה. ליונל נסע לאיטליה על מנת לפגוש את רעייתו, טקס הנישואין נערך ברוב פאר במילאנו והחגיגות נמשכו מספר חודשים. במסגרת החגיגות הוגשו המנות לשולחן מוזהבות באמצעות משחה של חלמון, זעפרן וקמח מעורב בעלי זהב אמיתיים. למוזמנים חולקו מתנות כגון סוסים, כלבי ציד, שריונות, גלימות יקרות ועוד. עם המוזמנים נמנו המשוררים פטרקה וג'פרי צ'וסר וההיסטוריון ז'אן פרואסאר[1]. ארבעה חודשים לאחר החתונה, בעת ששהה באלבה חלה ליונל ונפטר. ישנה סברה לפיה ליונל הורעל על ידי אביה של ויולנטה. היא נישאה מאוחר יותר לבן-דודה, לודביקו ויסקונטי.

צאצאיו של ליונל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתו היחידה, פיליפה, נישאה בשנת 1368 לאדמונד מורטימר, רוזן מרץ', ונכדתם אן מורטימר נישאה לריצ'רד מקוניסבורג, רוזן קיימברידג'. טענת בנם, ריצ'רד, דוכס יורק ויורשיו לבית יורק לכתר האנגלי התבססה למעשה על היותו של ליונל בנו של מלך אנגליה.וכשאדוארד הרביעי עלה לשלטון, הוא התבסס בעצם על ייחוסו לליונל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה משוערת של שלט האצולה של ליונל מאנטוורפן, דוכס קלרנס

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ברברה טוכמן, ראי רחוק עמ' 245-246