מו קוואן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מו קואן
Mo Cowan
לידה 4 באפריל 1969 (בן 55)
ידקינוויל, קרוליינה הצפונית, ארצות הברית
שם מלא ויליאם מוריס "מו" קוואן
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת נורת'ווסטרן, אוניברסיטת דיוק
עיסוק משפטן, פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
סנאטור מטעם מדינת מסצ'וסטס
1 בפברואר 201316 ביולי 2013
(23 שבועות ו־5 ימים)

ויליאם מוריס "מו" קוואןאנגלית: William Maurice “Mo” Cowan; נולד ב-4 באפריל 1969) הוא פוליטיקאי אמריקאי שכיהן כחבר הסנאט של ארצות הברית מטעם מדינת מסצ'וסטס למשך חצי שנה ב-2013 מטעם המפלגה הדמוקרטית. טרם מינויו לסנאט שימש כיועץ המשפטי וראש הסגל של מושל מסצ'וסטס דיבאל פטריק. פטריק מינה אותו לסנאט במקומו של הסנאטור ג'ון קרי, שהתפטר על-מנת לכהן כמזכיר המדינה של ארצות הברית. הוא מיאן להתמודד בבחירות המיוחדות לסנאט האמריקאי במסצ'וסטס ב-2013, והוחלף באד מרקי.

קוואן הוא האפרו-אמריקאי השמיני שכיהן בסנאט האמריקאי בכלל, והשני ממסצ'וסטס בפרט, אחרי אדוארד ברוק. הוא היה אחד משלושת הסנאטורים האפרו-אמריקאים של ארצות הברית בקונגרס ה-113 של ארצות הברית, יחד עם הסנאטור הרפובליקני טים סקוט מקרוליינה הדרומית וקורי בוקר מניו ג'רזי, שאמנם לא כיהן לצד קוואן אלא נכנס לתפקידו ב-31 באוקטובר 2013.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוואן בראשית אפריל 1969 בעיירה ידקינוויל (Yadkinville) שבקרוליינה הצפונית. הוריו מכונאי ותופרת, ואביו הלך לעולמו כשקוואן היה בן שש עשרה. את לימודיו התיכוניים סיים בתיכון פורבוש, ולאחר מכן החל ללמוד באוניברסיטת דיוק. במקור תכנן להיטמע במקצוע הרפואה, אך לבסוף פנה לכיוון אחר וב-1991 סיים באוניברסיטת דיוק לימודי תואר ראשון בסוציולוגיה. הוא המשיך ללמוד משפטים בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת נורת'ווסטרן וסיים לימודיו שם ב-1994. לימודיו הגבוהים באוניברסיטת נורת'ווסטרן היו קואופרטיביים, וכסטודנט צבר ניסיון מקצועי במסגרת התוכנית החינוכית של האוניברסיטה בבתי המשפט בקרוליינה הצפונית ובסוכנויות משפטיות אחרות של המדינה.

ב-1997 הצטרף קוואן למשרד עורכי הדין "מינץ לוין" כעמית. שם הוא עסק בליטיגציה אזרחית ונהפך לשותף. הוא סייע למושל מסצ'וסטס מיט רומני לזהות מועמדים אפרו-אמריקאים לשפיטה אחרי שרומני הביע ביקורת על חוסר הגיוון האתני במינוייו.

קוואן עזב את מינץ לוין כדי להצטרף לממשל המושל דיבאל פטריק ב-2009. כיועצו הקרוב של פטריק, קוואן היה אחראי על הפעילות המשפטית של הרשות המבצעת ופיקח על מועמדי המושל לשפיטה בבתי המשפט של מסצ'וסטס, כולל זה של נשיא בית המשפט העליון רודריק ל. אירלנד. הוא שימש כיועץ המשפטי הראשי של פטריק במשך שנתיים ולאחר מכן כראש הסגל מינואר 2011 עד נובמבר 2012, כאשר הכריז על כוונותיו לשוב למגזר העסקי. הוא המשיך לשרת את המושל כיועץ בכיר עד מינויו לסנאט. כאשר מונה לסנאט, הצהיר כי אין לו שום כוונה להתמודד למשרה ציבורית עם פקיעת מינויו באומרו: "תהא זו קריירה פוליטית קצרה מאוד. אני לא מועמד לתפקיד. אני לא מועמד לשירות הציבור בכל עת היום או בעתיד".

בדצמבר 2012 הכריז הנשיא ברק אובמה על מינויו של יו"ר ועדת החוץ של הסנאט של ארצות הברית, ג'ון קרי, למזכיר המדינה האמריקאי, ובכך התפנה מושב בסנאט אותו קרי אייש במשך 28 שנה. על פי החוק במסצ'וסטס, בית הנבחרים מעניק למושל המדינה את הזכות למנות באופן זמני אדם שיאייש את המושב הפנוי בסנאט. המושל פטריק הודיע כי הוא בוחן מועמדים שמעולם לא התמודדו בעבר לתפקיד, שיאיישו את המושב באורח זמני, ושיוותרו על התמודדות בבחירות המיוחדות.

ב -30 בינואר 2013 הודיע פטריק על מינויו של קוואן לסנאט[1]. בכך קוואן נהפך לסנאטור האפרו-אמריקאי השני ממסצ'וסטס אחרי אדוארד ברוק. הוא שירת לצד טים סקוט והייתה זו הפעם הראשונה ששני אפרו-אמריקאים כיהנו בו בזמן בסנאט. תקופת כהונתו של קוואן החלה רשמית ב-1 בפברואר 2013, לאחר שהתפטרותו של קרי נכנסה לתוקף. הוא הושבע על ידי סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ב-7 בפברואר. במהלך כהונתו בסנאט היה חבר בוועדת המסחר, המדע והתחבורה, בוועדת העסקים הקטנים והיזמות ובוועדת החקלאות, התזונה והיערנות. תקופת הכהונה פגה ב-16 ביולי 2013, כאשר אד מרקי הושבע לתפקידו בעקבות ניצחונו בבחירות המיוחדות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מו קוואן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קת'רין סילי, Governor Appoints Ex-Aide to Fill Kerry’s Seat, באתר הניו יורק טיימס, 30 בינואר 2013 (באנגלית)