מוח פוזיטרוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מוח פוזיטרוני (באנגלית: Positronic brain) הוא מכשיר טכנולוגי בדיוני שנוצר על ידי סופר המדע הבדיוני אייזיק אסימוב. המוח הפוזיטרוני מתפקד כיחידת עיבוד מרכזית (CPU) לאנדרואידים ומספק להם, בדרך שלא פורטה, תודעה המדמה תודעה אנושית.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספריו נמנע אסימוב מלפרט את תיאור המבנה הטכני של המוח הפוזיטרוני, כך שאופן מימושו המעשי נותר מעורפל. התייחסותו היחידה לנושא המבנה היא שהמוח מורכב מסגסוגת של פלטינה ואירידיום. מספריו של אסימוב ניתן ללמוד בעקיפין כי המוח הפוזיטרוני רגיש לחשיפה לקרינה וככל הנראה בעל זיכרון נדיף (מאחר שהרובוטים דורשים מקור כוח כדי לשמור על המוחות שלהם ב"חיים"). הסיפורים של אסימוב התמקדו יותר ב"תוכנה" של המוח - כמו "שלושת חוקי הרובוטיקה" - ולא ב"חומרה" שלו, אך נאמר שכדי לעצב מוח ללא שלושת החוקים נדרשת עבודה של שנים לעיצוב המוח מחדש.

בסיפורי הרובוטים המתרחשים על כדור הארץ ועוסקים בהתפתחותם של הרובוטים בארצות הברית משמש המוח הפוזיטרוני של אסימוב פחות כמכשיר עלילה ויותר כפריט רקע.

מוח פוזיטרוני נבנה בדרך כלל עם הטמעה אינהרנטית של שילוב שלושת חוקי הרובוטיקה, המשליכים באופן מהותי על התנהגותו של הרובוט. דילמות התנהגות הנובעות מפוטנציאל סותר של שלושת חוקי הרובוטיקה, שנוצר בזדון או בטעות, מהווים נדבך מהותי כ"מנועי עלילה" בסיפורי הרובוטים של אסימוב. דילמות אלו נפתרות על ידי יישום של מדע ופסיכולוגיה, יחד עם מתמטיקה. התחום העוסק בבעיות תודעה של רובוטים ובדילמות הנוצרות בשל "התנגשות" בין שלושת החוקים נקרא רובופסיכולוגיה.

בתנאים מסוימים ומתוך מניע כלכלי או מחויב המציאות, ניתן לשנות את משקלם היחסי של שלושת החוקים המוטמעים במוח הפוזיטרוני או אף לבטל כליל כמה מהם, בעזרת שינוי באופן בנייתו של המוח ובעיצוב שונה של מסלולי זרימת הנתונים בו. לדוגמה:

  • ברובוטים בעלי ערך כספי נמוך ניתן למחוק את החוק השלישי; מכיוון שערכם נמוך הם לא צריכים לשמור על עצמם מפגיעה, וגודל המוח מוקטן בכחצי.
  • ברובוטים שאינם צריכים לקבל פקודות מבני אדם ניתן למחוק את החוק השני, מה שמקטין את המוח, כל זאת בתנאי שהם אינם דורשים את החוק השלישי.
  • ברובוטים לשימוש חד פעמי, שאינם יכולים לקבל פקודות מבני אדם ואינם יכולים לפגוע בבני אדם, ניתן למחוק את החוק הראשון. המוח הופך לכל כך פשוט עד שניתן להכניס אותו בנוחות בתוך גולגולת של חרק.

רובוטים מהסוג האחרון מקבילים למעשה לרובוטים של התעשייה העכשווית, אם כי רובוטים חיים אמיתיים כוללים חיישני ביטוח ומערכות הדואגות לביטחונו של האדם. (צורה חלשה של החוק הראשון; הרובוט הוא כלי בטוח לשימוש, אבל אין לו "יכולת שיפוט").

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]