מומינטרול (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מומינטרול
Mumin או Mumintrollen (שוודית)
Muumipeikko (פינית)
כריכת ספר הקומיקס של "מומינטרול" מאת טובה ינסון. משמאל לימין: סניף, סנופקין, מומינאבא, מומינאמא, מומינטרול, מאי, גרוק, סנורקה והשמנטפים.
כריכת ספר הקומיקס של "מומינטרול" מאת טובה ינסון. משמאל לימין: סניף, סנופקין, מומינאבא, מומינאמא, מומינטרול, מאי, גרוק, סנורקה והשמנטפים.
מידע קומיקס
יוצר טובה ינסון, לארס ינסון
סטטוס רץ
תקופת פרסום מקורית 1954–1975 (כ־21 שנים)
ארץ מקור פינלנד
שפת המקור שוודית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוציא לאור DMG Media עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מומינטרולשוודית: Mumin או Mumintrollen; בפינית: Muumipeikko) היא רצועת קומיקס שנוצרה על ידי המאיירת הפינית-שוודית טובה ינסון ואחיה לארס ינסון אשר מתמקדת בעלילותיהם של דמויות המומינים.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות פנייה אישית מעורך העיתון אטוס וירטאנן, אשר היה ידיד של ינסון, החלה ינסון לייצר את רצועת הקומיקס "Mumintrollet och jordens undergång" (מומינטרול וסוף העולם). פרויקט זה אשר הופק בין השנים 1947 ל-1948 עבור מדור הילדים של העיתון הפיני-שוודי "Ny tid". באותה העת פורסמו שתי רצועות חדשות מדי שבוע, והרצועות היוו בעיקר עיבוד לספר "כוכב השביט מגיע לעמק המומינים".

בשנת 1952 המו"ל הבריטי של ינסון צ'ארלס סוטון העלה בפני ינסון את ההצעה לצייר רצועת קומיקס של המומינים. סוטון רצה שהקומיקס יכיל סאטירה חברתית ויפנה למבוגרים. ינסון קיבלה את ההצעה בחיוב.

תולדות רצועת הקומיקס "מומינטרול"[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת קומיקס זו פורסמה באופן קבוע בעיתונות בין השנים 1954 עד 1975. טובה ינסון איירה וכתבה את כל רצועות הקומיקס בין השנים 1954 - 1957. רצועת הקומיקס היומית הופקה בתחילה באופן בלעדי עבור השוק הבריטי - הקומיקס הופיע לראשונה בשנת 1954 בעיתון הלונדוני הפופולרי "Evening News". בשלב מסוים החל הקומיקס להופיע גם בעיתונים והמגזינים הסקנדינביים. הרצועות נוצרו במקור בשפה האנגלית אך תורגמו גם לשפות אחרות לאורך השנים. בשיא הצלחתו הקומיקס פורסם ב-120 מגזינים ועיתונים - מה שהפך אותו לרצועת הקומיקס הפינית המצליחה ביותר.

בין השנים 19571959 טובה ינסון הפיקה את רצועת הקומיקס בשיתוף פעולה עם אחיה לארס ינסון אשר בתחילה היה מעורב בכתיבת העלילה של רצועת הקומיקס.

לבסוף ויתרה ינסון על רצועת הקומיקס היומית כיוון שהעבודה האינטנסיבית על רצועות הקומיקס לא הותירו לה זמן לצייר ולכתוב ספרים. בעקבות כך אחיה לארס לקח את העסק לידיו והמשיך ביצירת רצועות הקומיקס של המומינים משנת 1959 עד 1975, תוך שימור הסגנון והאווירה.

הקומיקס "מומניטרול" פורסם בעיתונים בפעם האחרונה ב-16 באפריל 1975.

בכריכה קשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מאוקטובר 2006, המוציא לאור הקנדי "Drawn and Quarterly" מוציא לשווקים סדרת ספרים אשר מאגדת את רצועות הקומיקס שהופיעו ב–"The Evening News".

  • "Drawn and Quarterly's Moomin Vol.1" אוגדן הסיפורים 1-4 (פורסם בשנת 2006)
  • "Drawn and Quarterly's Moomin Vol.2" אוגדן הסיפורים 5-9 (פורסם בשנת 2007)
  • "Drawn and Quarterly's Moomin Vol.3" אוגדן הסיפורים 10-13 (פורסם בשנת 2008)
  • "Drawn and Quarterly's Moomin Vol.4" אוגדן הסיפורים 16-19 (פורסם בשנת 2009)
  • "Drawn and Quarterly's Moomin Vol.5" אוגדן הסיפורים 16-19 (פורסם בשנת 2010)