מיזרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיזרי
Misery
מידע כללי
מאת סטיבן קינג עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אימה
מקום התרחשות בולדר עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Viking Press עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1987
הוצאה בעברית
הוצאה מודן
תאריך 1993
תרגום שלמה גונן
מספר עמודים 352
פרסים
פרס ברם סטוקר לרומן (1987) עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם עיני הדרקון עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא The Tommyknockers עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001229593
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיזרי הוא ספר מאת סטיבן קינג וראה אור ב-1987. הספר מספר על סופר בשם פול, הנשבה בידי מעריצתו המטורפת, לאחר תאונת דרכים. המעריצה, אנני וילקס, מכריחה אותו לכתוב רומן נוסף בסדרת הספרים פרי עטו, "מיזרי", שעוקבת אחרי מיזרי צ'סטיין, למרות שסדרת הספרים כבר נסתיימה ולפי העלילה, גיבורת הסיפור כבר נהרגה.

הספר עובד לסרט בעל אותו שם, שהופץ מ-1990, ולמחזה שהועלה לראשונה ב-1992 בלונדון. עיבוד אחר למחזה הועלה בשנת 2015 בברודוויי. עיבוד זה הועלה בישראל ב-2019 בתיאטרון הקאמרי.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול שלדון הוא סופר מפורסם של רבי-מכר, שיצירתו הגדולה ביותר היא סדרת מיזרי שבה מיזרי צ'סטיין, אישה בתקופה הוויקטוריאנית, היא הגיבורה הראשית. זמן לא רב לפני התרחשות הסיפור מאס בסדרה והחליט להרוג את מיזרי בספרו האחרון הנקרא "ילדה של מיזרי".

לאחר שסיים את רומנו האחרון, הוא משתכר ויוצא למסע במכונית שלו בהרי הרוקי, אז הוא נפגע בתאונת דרכים ומרסק את שתי רגליו. אנני וילקס, שמספרת על עצמה שהיא "המעריצה מספר אחת שלו", מוצאת אותו ולוקחת אותו אל ביתה. והסיפור מתחיל בהתעוררותו של שלדון מחוסר־ההכרה בה היה שרוי. כשהזמן עובר, פול שעשה מחקר מקיף על הפרעות נפשיות מתחיל להבין שאנני היא פסיכופתית, ושאין לה כל כוונה לשחררו.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול שלדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול שלדון (פרוטגוניסט) הוא סופר בינוני, גרוש, שעיקר פרנסתו בשנים האחרונות באה מסדרת מיזרי, על אף שהוא מתעב את הדמות, הסדרה והמלודרמטיות המוגזמת. הוא משתוקק לצאת מאזור הרומנים הקלים ולהפוך לסופר מוערך, ולכן בספר האחרון בסדרת מיזרי הוא החליט להרוג את הדמות. אנני וילקס מכריחה אותו להחזיר את מיזרי לחיים בספר חדש.

אנני וילקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנני וילקס (אנטגוניסט) היא אחות במקצועה. היא פסיכופתית שרצחה כ-30 איש (מתוך תחושה שכך תגמול אותם מייסורי העולם, כך הסיק פול), בהם זקנים ותינוקות, במחלקה בה היא עבדה. לבסוף הורשעה, אך הצליחה לצאת זכאית על אף דיבוריה שהיו עלולים להסגירה, ואז ברחה לביתה המבודד שבהרי הרוקי, ליד סיידווינדר, קולורדו. היא אוהבת רומנים קלילים ומלודרמטיים, במיוחד את סדרת "מיזרי" של פול שלדון, ולעיתים מתקשה להבדיל בין המציאות לסיפור.

אנני מתעבת קללות ויכולה להיכנס למצבים אלימים במיוחד אם משתמשים בהן לידה. את זעמה היא מביעה במילים ילדותיות ובאלימות. היא לוקה במחלות נפש רבות, בהן פרנויה, סכיזופרניה והפרעה דו-קוטבית.

דמותה של ווילקס דורגה על ידי דאג ווקר במקום התשיעי מתוך 11 במסגרת רשימת "11 התפקידים המפחידים ביותר", מעל דמות ה-T1000 משליחות קטלנית 2 ומתחת לחניבעל לקטר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיזרי בוויקישיתוף