מכה (רובוט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
פסל מכה בהולנד

מֶכָּהאנגלית: Mecha) או מך (Mech), קיצור של מכניקל (Mechanical), הוא רובוט, כלי רכב או כלי נשק ענקי בצורת אדם. רבים מרובוטי המכה הם דו-רגליים. פעמים רבות רובוטי המכה מוצגים כמכונות מלחמה: בעיקר כרכב קרבי משוריין בעל רגליים במקום גלגלים. הם לרוב חמושים בתותחים, טילים ומקלעים ולעיתים גם בנשק קר כגון חרבות ענק ולהבי אנרגיה. בחלק מהפעמים, כגון ב-"Battletech" ובמאנגה היפנית "Patlabor", המכות משמשים למלא גם מטלות אזרחיות כמו עבודות בנייה, ככלי משטרתי, או לצורך כיבוי שרפות.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח מכה (לעיתים גם מךּ; Mech) הוא קיצור אשר נוצר במקור ביפן למלה האנגלית "מכני" (Mechanical). ביפנית, משמעות המילה "מכה" כוללת את כל האובייקטים המכניים למיניהם, כולל מכוניות, אקדחים, מחשבים, ומכשירים אחרים. באופן זה, המילה גם משמשת לתיאור רובוטים דמויי אנוש, סייבורגים, רובוטים תעשייתיים ואפילו טוסטרים. היפנים משתמשים במונח "רובוטים" (Robotto) או "רובוטים ענקיים" כדי להבדיל בין רובוטים רגילים ורובוטים בעלי רגליים לבין המכשירים המכניים האחרים. השימוש הנפוץ ברבים הראשון בשפה האנגלית במונח זה היה בסדרת ההנפשה "Robotech" אשר הייתה גרסה מדובבת לאנגלית של שלוש סדרות אנימה יפניות שונות והשימוש בעולם המערבי מאז במונח מתכוון בעיקר לכלי רכב רובוטיים בהם נוהג אדם או כלי לחימה מודרניים.

אזכורים בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאנגה ובאנימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביפן, メカ (מכה) - "אנימה-מכה"/"מכה אנימה" הוא ז'אנר אשר בו העלילה המרכזית מתמקדת בכלי רכב רובוטיים ענקיים אשר מוטסים על ידי בני אנוש. בסדרות אלו, גובהו של רובוט ה"מכה" הקטן ביותר יהיה בדרך כלל כשישה מטרים, ויהיה בעל מגוון רחב של כלי נשק, ולעיתים קרובות דגם מוקטן שלו ייוצר באופן מסיבי על ידי יצרני הצעצועים. סדרת האנימה "גנדאם" היא דוגמה לייצור מסיבי של צעצועי מכה: חברת ייצור הצעצועים היפנית Bandai, לה הזיכיון למכירת צעצועי "גנדאם", הובילה לכך שכיום צעצועי גנדאם נמצאים בכל מקום ביפן. נהוג לחלק את ז'אנר המכה-אנימה לשני סוגים עיקריים:

  1. רובוט-על (Super Robot): הרובוטים בז'אנר זה מוצגים ככלי נשק יחידים במינם, לעיתים בעלי כוחות מיסטיים ומסתוריים, הנשלטים על ידי גיבורים אנושיים יחידי סגולה ונלחמים נגד איומים שונים כגון תרבויות עתיקות או חייזריות בעלות מטרות מגלומניות. הדוגמה המובהקת ביותר לז'אנר זה היא סדרת האנימה "מאזינגר ז'", שנוצרה על ידי האמן גו נאגאי ועיצבה את הקווים המנחים המקובלים בז'אנר זה.
  2. רובוט אמיתי (Real Robot): הרובוטים בז'אנר זה הם בגדר כלי נשק מקובלים ונפוצים בשדה הקרב האנושי ולוקחים חלק בעימותים צבאיים קונבנציונליים בין כוחות צבא אנושיים. הדוגמאות הבולטות בז'אנר זה הם זיכיונות "גנדאם" ו"מאקרוס".

גודלם של רובוטי המכה יכול להשתנות לפי העלילה. בחלק מהם גובהם של המכים לא גדול יותר מטנק ("קוד גיאס", "Eureka Seven"), בחלק הם יכולים להיות בגובה מספר קומות ("גנדאם", "The Vision of Escaflowne") ובאחרים הם אף יכולים להיות בגובה של גורד שחקים ("Space Runaway Ideon"). ישנם גם מכות אשר גדולים מספיק בשביל להכיל אוכלוסייה של עיר שלמה (מקרון 1), בחלק גם בגודל של ירח קטן ("הרובוטריקים") ובחלק הם בגודל של גלקסיה גדולה ("Tengen Toppa Gurren Lagann").

בקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדוגמה המוכרת ביותר לשימוש במכה בסרטי הקולנוע נעשה בסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים". מכים ענקיים בעלי 4 רגליים, AT-AT, הופיעו בסרט "מלחמת הכוכבים - פרק 5: האימפריה מכה שנית" ונבלמו רק בקושי בידי ברית המורדים. בסרט "מלחמת הכוכבים - פרק 6: שובו של הג'דיי" הופיעו מכים קטנים יותר בעלי 2 רגליים, AT-ST. מכים אלה התגלו כלא מתאימים ללוחמה ביערות ופגיעים למדיי.

בסרטי הפעולה "רובוקופ" מופיע המכה ED-209, הסבה של מכה צבאי לאכיפת החוק המתגלה ככישלון גדול עקב בעיות בבינה המלאכותית שלו.

בסדרת הפעולה המצליחה לילדים ונוער, ה"פאוור ריינג'רס", מכה ענקי בשם מגה-זורד הוא כלי הנשק העיקרי של הפאוור ריינג'רס הטובים במלחמתם ברעים.

בקומיקס ובסדרות הטלוויזיה "צבי הנינג'ה", אחד מנבלי-העל הוא מכה דמוי אדם מגודל הנשלט על ידי "המוח" קראנג שבבטנו.

בסרט ההוליוודי "הנוסע השמיני 2" הופיע רובוט מכה אשר שימש ככלי רכב למשימות הובלת ציוד. בסרטי "מטריקס" על שערי העיר ציון שומרים לוחמים הנוהגים במכים החמושים במקלעים כבדים בקצות זרועותיהם. בסרט "מחוז 9" נעשה שימוש של גיבור הסרט ברובוט חייזרי דו-רגלי המצויד בטכנולוגיות העולות על אלה האנושיות. בסרט "מלחמת העולמות" עושים החייזרים שימוש ברובוטים ענקיים במלחמתם נגד בני האדם. כמו כן בולטת הופעתן של חליפות מכה בסרט ההוליוודי עטור האפקטים "אווטאר" שבשימוש יחידות הצבא, ובסרט הפעולה העתידני "קצה המחר" בכיכובם של טום קרוז ו.

סרט הלייב-אקשן "פסיפיק רים" של הבמאי גיירמו דל טורו מתמקד במלחמה בין בני האדם המטיסים מכונות מכה ענקיות בשם ייגרים לבין מפלצות הענק קאייג'ו שמגיחות מהאוקיינוס השקט. בסרט "ספיידרמן המופלא 2", שריונו של ריינו הוא למעשה חליפת מכה המעניקה ללובש אותה כוח על-אנושי ויכולת מיגון. בסרטי היקום הקולנועי של מארוול "איירון מן" ו"הנוקמים: עידן אולטרון" מוצגים שני קונספטים של מכה בדמות שריון השלד החיצוני איירון מונגר וההאלקבאסטר, בהתאמה.

במשחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכים לעיתים קרובות מופיעים במשחקי הווידאו. בשל גודלם המאסיבי והפוטנציאלי לגרום לנזק עצום לרכוש כתוצאה מגודלם המכים הפכו לפופולריים מאוד במשחקי הווידאו השונים. משחק הלחימה והמכות OMF 2097 מבוסס כולו על קרבות בין רובוטי ענק ומכים מדגמים שונים. בין יתר המשחקים בהם מופיעים רובוטי המכה נמנים מטאל גיר, וורהאמר 40,000, סופרים קומנדר, Battlefield 2142 וסטארקראפט.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מכה בוויקישיתוף