מלון קרח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלון קרח בשוודיה, דצמבר 2005

מלון קרח הוא מלון זמני הבנוי כולו משלג ומבלוקים מפוסלים של קרח ועל כן הוא מהווה חידוש בתחום האדריכלות. המלונות מוקמים הודות לנותני חסות ויש להם מאפיינים ייחודים למטיילים שמחפשים חידושים וסביבה בלתי רגילה, לכן הם מסווגים כמלונות יעד לתיירים. בלובי של בתי המלון האלה בדרך כלל מציגים פסלי קרח, ומגישים בהם סוגי מזון ומשקאות שיתאימו לסביבה הקרה.

שוודיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלון הקרח השוודי

מלון הקרח שהוקם ליד הכפר ג'וקאסג'ארבי שבקירונה, שוודיה הוא מלון הקרח הראשון והמפורסם ביותר מבין מלונות הקרח. בשנת 1989 ביקרו באזור אמני קרח יפניים ויצרו תצוגה של אומנות בקרח. באביב 1990 הקים האמן הצרפתי ג'אנוט דאריד תצוגה בתוך איגלו בצורת גליל באזור. לילה אחד לא היו חדרים פנויים בעיר, ועקב כך כמה מהתיירים ביקשו רשות ללון באולם התצוגה. הם ישנו בשקי שינה שהונחו מעל לעור של איילים – אלה היו האורחים הראשונים של "מלון" הקרח.

מאז יצירתו הוצג המלון בתוכניות טלוויזיה רבות בנושאי תיירות, וכן במגזינים ובעיתונים שונים. פרט למיטות, המלון כולו מורכב מבלוקים של קרח – אפילו הכוסות שבבר עשויות מקרח. הקרח עשוי ממים מנהר הטורנה. למלון יש למעלה מ-60 חדרים וסוויטות, בר, אזור קבלה ואולם תפילה. גובים בסביבות 2,800 קורונות שוודיות (בסביבות 337 דולר) לחדר ללילה אחד. המלון מוקם בין החודשים נובמבר ומאי. בגלגולו הבא גודלו יהיה ככל הנראה מעל 5,000 מטרים רבועים. הנהלת המלון מתגאה בכך שכל חדר במלון הוא ייחודי ושהמבנה שלו משתנה בכל שנה, שהרי בונים את המלון מחדש רק מקרח ומשלג.

קנדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולם התפילה של מלון הקרח בקוויבק, פברואר 2006
אותו אולם מבפנים

כ-10 קילומטר מזרחית לעיר קוויבק סיטי, ליד מפלי מונטמורנסי ובאזור הנופש החורפי דוצ'סניי, מוקם מלון הקרח הראשון בצפון אמריקה מדי בחודש ינואר. 22 החדרים שלו אזלו כשהוא נפתח לראשונה בשנת 2000. בגלגולו האחרון היו בו 85 מיטות, כולן עשויות מקרח אבל מרופדות בפרוות איילים ועליהן מזרנים ושקי שינה עבים. רק חדרי האמבטיה מחוממים, והם מבודדים במבנה נפרד. המלון בדרך כלל נבנה מ-4,750 טונות של קרח מפוסל (העיצוב וגודל המלון משתנה משנה לשנה), היוצר קשתות מעל חדרים בגובה 5 מטר וחללים גדולים וגבוהים עוד יותר המיועדים לגלריות אומנות (בהם כמובן מוצגים פסלי קרח), בר, אולם קולנוע, ולאולם תפילה שבו נערכות חתונות. עובי הקירות הוא 1.2 מטר בממוצע. כל הריהוט במלון עשוי מקרח. בנוסף לשימוש בכוסות עשויות מקרח כמו במלון הקרח של קירונה, בבר (ובשירות החדרים) אוכל קר מוגש על צלחות קרח.

פינלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלון השלג "לומילינה" הוא מלון קרח כשלעצמו מפני שהוא עשוי כולו משלג דחוס וקרח. רוב הריהוט והקישוטים שבו, כמו פסלי הקרח, עשויים מקרח. הוא ממוקם בתוך ארמון השלג של קמי, שהוא ארמון השלג הגדול בעולם. במלון יש 18 חדרים זוגיים, שני חדרים קבוצתיים וסוויטה לזוגות בירח דבש. בתוך הארמון נמצאים מלון השלג, "חצר הארמון", מסעדת השלג שלו, אזור תפילה לחתונות וכדומה.

ישנם גם קישוטי קרח במלון השלג לאיניו (ליד ילאס ולוי שבפינלנד).

נורווגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלון הקרח "אלטה איגלו" נבנה מחדש כל שנה מאז שנת 2000. זהו מלון הקרח הצפוני ביותר באירופה, הרי שהוא ממוקם באזור פינמארק המרוחק כמעט 250 ק"מ מנורת' קייפ. למלון יש 30 חדרים, ביניהם 2 סוויטות. גודלו הוא 2,000 מטרים רבועים והוא מקושט בהרבה פסלי קרח וריהוט העשוי קרח, הכולל מערכות תאורה המעוצבות כהיערכויות שונות של גבישים. מלבד חדרי המיטות, למלון אלטה איגלו יש גם אולם תפילה, גלריית קרח וכמובן בר מקרח שבו המשקאות מוגשים בכוסות העשויות קרח. למלון אלטה איגלו יש נושא מרכזי שמשתנה כל שנה. בשנת 2004 הנושא היה ויקינגים, בשנת 2005 היה זה אגדות נורווגיות ובשנת 2006 הנושא היה חיות פרא של האזור. האורחים משתמשים בשקי שינה שמונחים על עורות של איילים.

רומניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006 הוקם מלון הקרח הראשון באירופה המזרחית באגם בליה ברומניה, באזור הרי פגרש ובגובה 2,034 מטר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מלון קרח בוויקישיתוף