מלחמת הזומבים הגדולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלחמת הזומבים הגדולה
World War Z
עטיפת הספר
עטיפת הספר
מידע כללי
מאת מקס ברוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אימה ומדע בדיוני
נושא Z War עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 2006
הוצאה בעברית
הוצאה ידיעות אחרונות, פן
תאריך 2011
תרגום אסף כהן
מספר עמודים 428
פרסים
100 ספרי המדע הבדיוני והפנטזיה הטובים ביותר של NPR עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם The Zombie Survival Guide עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003243340, 002595237
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מלחמת הזומבים הגדולהאנגלית: World War Z) הוא ספר מאת הסופר היהודי אמריקאי מקס ברוקס אשר יצא לאור בשנת 2006, בגרסה העברית בהוצאת ידיעות ספרים. זהו ספר ההמשך לספרו משנת 2003, "המדריך להישרדות כנגד זומבים" (באנגלית - "The Zombie Survival Guide"). הספר עצמו מורכב ממקבץ עדויות, כאשר המספר הוא סוכן מטעם ועדה מיוחדת של האומות המאוחדות אשר תפקידה הוא לחקור את אירועי המלחמה הגדולה כנגד הזומבים, וזאת כעשור לאחר השתלשלות האירועים המתוארת בספר. המחבר מתאר למעשה את ההיסטוריה של "מלחמת העולם Z", וזאת בהסתמך על מקבץ ראיונות אישיים שערך עם משתתפים שונים מרחבי העולם אשר לחלקם היה קשר ישיר למאורעות הספר.

סרט המבוסס על עלילת הספר יצא לאקרנים בארצות הברית במהלך חודש יוני 2013, ובישראל במהלך חודש יולי 2013.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שמקורה של המגפה אשר הופכת בני אדם לזומבים חסרי בינה ורעב בלתי נשלטת לבשר, אינו ידוע בוודאות, הסיפור עצמו מתחיל בסין העממית שבה מאותרת לראשונה המגפה בגופו של נער צעיר. בשלב הראשון, הממשלה הסינית מנסה להכיל את הזיהום ולמנוע פאניקה ציבורית, וזאת באמצעות יצירת משבר מכוון עם טאיוואן. חרף צעדי מנע מסוימים, הזיהום מתפשט במהירות למדינות אחרות, הן על ידי סחר באיברים בשוק השחור, והן על ידי גל של פליטים הנס מהאזורים הנגועים.

בעקבות מידע ראשוני אודות הזיהום, מדינת ישראל שהיא בין המדינות הראשונות אשר מודעת לחומרת המצב ונוקטת בצעדי מנע, מכריזה על סגר כלל ארצי, ומכריזה כי רק ליהודים ולבני הפזורה הפלסטינית ברחבי העולם ניתנת זכות הכניסה לישראל, הכרזה אשר מובילה להתקוממות יהודית-דתית כנגד מוסדות המדינה. כמו כן, ניסיונה של ממשלת איראן לבלום את גל הפליטים שנמלטו לשטחה דרך פקיסטן מוביל לפריצת מלחמה גרעינית בין שתי המדינות, מלחמה אשר מביאה להשמדתן המוחלטת של השתיים.

בארצות הברית, חרף הצלחתם של כוחות מיוחדים מטעם צבא ארצות הברית לדכא מספר התפרצויות ראשוניות של המגפה, הממשל לא מצליח לגבש תוכנית פעולה יעילה כנגד האיום עד לשלב מאוחר מדי. בסופו של דבר, כאשר האמת על אודות המגפה יוצאת לאור, מתחילה פאניקה המונית שאף מחריפה בעקבות תבוסתו של צבא ארצות הברית בקרב מתועד היטב נגד עדר הזומבים. בעוד שמדינות אחרות חוות אף הן תבוסות איומות, נדמה כי התרבות האנושית עצמה עתידה לקרוס.

האסטרטגיה להתמודד עם המשבר אשר אומצה לראשונה על ידי ממשלת דרום אפריקה ובעקבותיה על ידי שאר מדינות העולם, קוראת להשתמש באזרחים רבים כ"מגן אנושי", כאשר עיסוקם של הזומבים באלו יאפשר את מנוסתם של אחרים, ויאפשר להתארגן מחדש לפעולה כנגד האיום. בסופו של דבר ארצות הברית מצליחה לייצב אזורים בטוחים ממערב להרי הרוקי, ומבלה את רוב העשור הבא בלחימה במגפה באזור זה. בתקופה זו כל ההיבטים של החיים האזרחיים מוקדשים לתמיכה במאמץ המלחמתי נגד המגפה.

לבסוף, כשבע שנים לאחר תחילת המגפה, מתקבלת החלטה עולמית, ביוזמת נשיא ארצות הברית שלא להסתפק עוד בצעדי בלימה, אלא לעבור למתקפה כנגד הזומבים שנותרו, במטרה לכבוש מחדש את שטחי כדור הארץ למען המין האנושי. בעקבות שורה של רפורמות טכנולוגיות והנחלת שיטות אימון חדשות, צבא ארצות הברית מתחיל במסעו לחצייתה של יבשת אמריקה, מסע של שלוש שנים, בפעולה שיטתית לחיסולם של שארית הזומבים.

בתקופה שבה נכתב לכאורה הספר, כעשר שנים לאחר סיומה הרשמי של מלחמת הזומבים הגדולה, מיליוני זומבים עדיין פעילים ברחבי העולם, ואומות העולם ממשיכות במאמץ המלחמתי למיגור המגפה. המלחמה הובילה לשינוי עצום בקרב הפוליטיקה והתרבות של המין האנושי, כאשר בין היתר קובה הפכה לדמוקרטיה משגשגת ולמעצמת על, בעוד שרוסיה אימצה את הגישה הדתית והפכה לתיאוקרטיה. בעוד מיליונים רבים של בני אדם נהרגו במלחמה, מספר עצום של מינים שונים של בעלי חיים נעלמו מהאדמה, וחלקים נרחבים של כדור הארץ הפכו לעיי חורבות, ואינם ראויים עוד למגורי אדם, נשאלת השאלה האם המין האנושי יוכל להשתקם מהמהלומה הגדולה שעבר.

תרגומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר תורגם לעברית בידי אסף כהן, ויצא לאור מטעם הוצאת ידיעות אחרונות והוצאת פן בשנת 2008 בשם "מלחמת העולם Z", ובשנת 2011 בשם "מלחמת הזומבים הגדולה".

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר קיבל ביקורות חיוביות רבות, בין השאר, באתר Goodreads הוא קיבל ציון של כ 4.0 מתוך 5 על ידי כחצי מליון מדרגים, ציון הנחשב לציון מצויין[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]