מרתה וושינגטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרתה וושינגטון
Martha Washington
דיוקן מהמאה ה-19 מאת אמן לא ידוע אחרי גילברט סטיוארט ואחרי צ'ארלס וילסון פיל
דיוקן מהמאה ה-19 מאת אמן לא ידוע
אחרי גילברט סטיוארט ואחרי צ'ארלס וילסון פיל
לידה 13 ביוני 1731
צ'סטנאט גרוב, מושבת וירג'יניה, ממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 במאי 1802 (בגיל 70)
מאונט ורנון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Martha Dandridge עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה
השכלה Madame Grelaud's French School עריכת הנתון בוויקינתונים
בן זוג ג'ורג' וושינגטון
הגברת הראשונה של ארצות הברית
30 באפריל 1789 – 4 במרץ 1797
(7 שנים ו־44 שבועות)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרתה דנדריג' קאסטיס וושינגטוןאנגלית: Martha Dandridge Custis Washington;‏ 13 ביוני 173122 במאי 1802) הייתה אשתו של נשיא ארצות הברית ג'ורג' וושינגטון והגברת הראשונה של ארצות הברית (תואר שניתן לה לאחר מותה - בעוד שבחייה נקראה "הליידי וושינגטון").

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרתה וושינגטון נולדה בקרבת ויליאמסבורג שבוירג'יניה בשם מרתה דנדריג' ושם החיבה שלה היה פטסי ("Patsy"). היא הייתה בתו הבכורה של בעל המטעים קולונל ג'ון דנדריג' (1700–1756) ופראנסס ג'ונס (1710 - 1785).

מאמה למדה כל מה ש'נחוץ לנערה ממעמדה לדעת'[1]עד שתגיע לפרקה. היא למדה ניהול משק בית נרחב. בישול על אח פתוח, שימור פירות וירקות, אפייה, גידול גן ירקות, המלחת ועישון בשר. יצירת סבון, כביסה וגיהוץ בגדים, תפירה ותיקון בגדים, סריגת גרבי צמר, יצירת שמיכות טלאים, צביעת חוטים ובדים, ניקוי וקישוט הבית, טיפול בילדים, רקיחת תרופות צמחיות וריפוי פצעים קטנים, להתנהג על פי המקובל, ויצירת רקמות יפות. כשנערה באה מבית 'יותר טוב' כמו זה שמרתה נולדה בו, היא עשויה הייתה גם לקבל שיעורי מוזיקה, ריקוד, ציור, רכיבה על סוסים, קריאה וחשבון.

בגיל 18 נישאה מרתה לדניאל פארק קסטיס (Daniel Parke Custis) - בעל מטעים עשיר המבוגר ממנה ב-20 שנה, ונולדו להם ארבעה ילדים: מהם בן ובת שנפטרו בילדותם – דניאל (1751–1754) ופרנסס, וכן בן ובת נוספים: ג'ון (ג'קי) פארק קסטיס (1754-1781) ומרתה פטסי פארק קסטיס (1756–1773). קסטיס נפטר בשנת 1757 והותיר את וושינגטון אלמנה עשירה.

לאחר שנתיים נישאה מרתה לקולונל ג'ורג' וושינגטון ב-6 בינואר 1759, והם עברו לגור יחד במאונט ורנון. לבני הזוג וושינגטון לא היו ילדים משותפים, והם גידלו את ילדיה של מרתה מבעלה הראשון ואת נכדיהם.

כבעלת אחוזת מאונט ורנון, מרתה פיקחה על האחוזה,[2] בדקה את התפריט היומי, את המטבח, גני הירק והנוי, בדקה את בית עישון הבשר, את חצר העופות ופיקחה על טווי החוטים, הסורגות, התופרות והעבדים שאותם לימדה לתפור בגדים. היא אירחה מסיבות ודאגה שהאורחים והמבקרים יחושו בנוח ויקבלו את כל צורכיהם. בתוך כל זאת היא תמיד המשיכה בעיסוק האהוב עליה רקמה. הירא יצרה כמה וכמה ריפודי כיסאות[3] שקיימים עד היום באחוזת מאונט ורנון.

וושינגטון נלוותה לבעלה בעת קרבות מלחמת העצמאות האמריקנית ושהתה עמו במחנה הצבא בתנאים קשים ביותר בואלי פורג'. מרתה התיידדה עם שאר נשות הקצינים וארגנה יחד עמן קבוצה שבמסגרתה הן תיקנו בגדים[1], יצרו בגדים וסרגו גרביים שהיו מאוד נחוצים לחיילים.

היא התנגדה לבחירתו של בעלה לנשיא ארצות הברית, ואף לא נכחה בטקס השבעתו לנשיא (ב-30 באפריל 1789). למרותה התנגדותה, שימשה בתפקיד הגברת הראשונה של ארצות הברית ואירחה בביתה את הנכבדים והשגרירים שבאו לבקר את הנשיא.

מותה והנצחתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בול לזכרה

וושינגטון נקברה במאונט ורנון ב-22 במאי 1802. ב-1831 הועבר קברה ממקומו המקורי לקבר על גדת נהר הפוטומק.

בשנת 1902 הייתה וושינגטון לאישה הראשונה שהונצחה בבול דואר של ארצות הברית.

עמדתה של מרתה וושינגטון בעניין העבדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת שמרתה וושינגטון התגוררה במושבת וירג'יניה הייתה העבדות חלק בלתי מבוטל מכלכלת המדינה. מרתה מעולם לא הסתייגה מהעבדות ולא טענה לחוסר מוסריות העבדות. בחוות בעלה הראשון - דניאל פארק קרטיס היו עבדים רבים שעבדו עבורו. לאחר מות בעלה, ואף שוושינגטון ניהל את האחוזה, ניהול העבדים באחוזה היה בידיה של מרתה, אשר החזיקה בהם כנאמנה של רכוש בנה - ג'ון קרטיס.

ידוע כי מרתה הביעה מורת רוח רבה כאשר שפחה שלה (אוני או אונה ג'אג' - Oney או Ona Judge) נמלטה מהאחוזה. הביוגרפית פטרישה ברידי, כותבת בספרה משנת 2005: "מרתה לא הבינה מדוע בחרה השפחה לברוח".

ההיסטוריון הנרי וינק (אנ') בספרו משנת 2004: "אל לא מושלם: ג'ורג' וושינגטון, עבדיו והקמת אמריקה" כותב כי מרתה וושינגטון החזיקה בבעלותה אחות למחצה שלה בשם אן דנדריג' (Ann Dandridge) כשפחה. לדברי וינק, עובדה זו הביאה לסלידתו של וושינגטון מהעבדות, והחלטתו לעת זיקנה לשחרר את כל עבדיו. ההיסטוריונית פטרישה ברידי סבורה כי לא הייתה למרתה אחות למחצה וכי מדובר באגדה אורבנית.

נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרתה וושינגטון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 A. K. Fielding, Sewing with Martha Washington, PIECEWORK, Long Thread Media, XXVIII Spring 2020, עמ' 14- 19
  2. ^ Life at Mount Vernon Before the Presidency, MW Martha Washington (באנגלית)
  3. ^ Objects associated with Martha Washington - Page 2 of 2, Georg Washington`s Mount Vernon (באנגלית)