נמל תעופה (סרט, 1970)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נמל תעופה
Airport
כרזת הסרט נמל תעופה (1970)
כרזת הסרט נמל תעופה (1970)
כרזת הסרט נמל תעופה (1970)
מבוסס על רומן "שדה תעופה" מאת ארתור היילי
בימוי ג'ורג' סיטון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רוס האנטר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ורג' סיטון עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה סטיוארט גילמור עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ברט לנקסטר
דין מרטין
ואן הפלין
מורין סטייפלטון
ג'ורג' קנדי
הלן הייס
ג'ין סיברג
ז'קלין ביסט
מוזיקה אלפרד ניומן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ארנסט לסלו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי יוניברסל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 5 במרץ 1970
משך הקרנה 137 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט אסונות, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 10,200,000‏$
הכנסות 100,500,000‏$
הכנסות באתר מוג'ו airport
פרסים פרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר (הלן הייז) עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נמל תעופהאנגלית: Airport) הוא סרט אסונות אמריקאי שובר קופות משנת 1970 המבוסס על רומן רב-מכר בשם זה מאת ארתור היילי.

הצלחת הסרט פתחה עידן של סוגת סרטי אסונות מוצלחים כמו המגדל הלוהט והרפתקה בפוסידון.

זה היה הסרט הראשון מתוך סדרה של ארבעה סרטי אסונות תעופה: נמל תעופה 1975, "נמל תעופה 77'" ו"קונקורד...נמל תעופה 79". השחקן ג'ורג' קנדי שיחק בכל ארבעת סרטים אלה.

הלן הייס זכתה בפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר. הסרט היו מועמד גם ל-9 פרסי אוסקר. מורין סטייפלטון זכתה בפרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר (ביחד עם קארן בלק מהסרט רסיסי חיים).

עלילת הסרט מתרחשת בנמל התעופה לינקולן (שם פיקטיבי) ליד שיקגו ובמטוס בואינג 707 של חברת TGA ‏ (Trans Global Airlines) (גם כן שם פיקטיבי). מספר סיפורים אישיים מתקשרים בטיסה אחת במטוס העומד להתרסק.

הסרט צולם בנמל התעופה סנט פול ליד מיניאפוליס. מטוס הבואינג מהסרט התרסק ב-1989 לתוך אזור מגורים ליד סאו פאולו, 3 אנשי הצוות ו-22 תושבי האזור נהרגו[1].

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופת שלגים עזה פוקדת את נמל התעופה לינקולן. מטוס בואינג נתקע בתוך השלג וחוסם את אחד המסלולים. מנהל הנמל, מל בייקרספלד (ברט לנקסטר) מקבל הוראה לסגור את נמל התעופה, אך מסרב היות שטיסה עומדת לצאת לרומא. הוא מזעיק את איש התחזוקה ג'ו פטרוני (ג'ורג' קנדי) כדי שיחלץ את המטוס התקוע שנוסעיו מפונים בתוך הסערה.

יחסיו עם אשתו (דנה ווינטר) מעורערים והוא מפתח יחסים עם טניה לווינגסטון (ג'ין סיברג), מנהלת קשרי לקוחות של החברה. היא מטפלת בעניינה של הקשישה עדה קוואנסט (הלן הייס) אלמנה הנוהגת להתגנב באופן סמוי לטיסות. היא מסבירה לטניה ומל שברצונה לבקר אצל בתה ואין לה כסף. טניה נותנת לה כרטיס חזרה ומפקידה עליה שומר אך הקשישה מצליחה להתחמק ממנו בערמה ולעלות דרך שרוול הכניסה למטוס הממריא לרומא. היא נכנסת לשירותים ומבחינה במקום פנוי עליו היא מתיישבת.

הטיס הבכיר בטיסה הוא ורן דמרסט (דין מרטין) הנשוי לאחותו של מל אך בוגד בה עם הדיילת הראשית של הטיסה גוון מייגן (ז'קלין ביסט) שלפני הטיסה היא מודיעה לו שהיא בהריון ממנו.

ד. או. גררו (ואן הפלין בסרטו האחרון) הוא אדם מעורער בנפשו, קבלן פיצוצים שפוטר. הוא רוקם תוכנית זדונית שמטרתה להרוויח כסף עבור משפחתו. הוא מתקין מזוודת נפץ ורוכש ביטוח חיים ב-225,000 דולר הוא נפגש עם אשתו אינז (מורין סטייפלטון) ואומר לה שהכל יסתדר וכי הוא הולך להיפגש עם מעבידו. כשהיא חוזרת לדירתם היא רואה מכתב מסוכן נסיעות המחזיר גביית יתר על רכישת כרטיס טיסה לרומא. היא מגיעה לנמל התעופה, נפגשת עם מל וטניה ומזהירה אותם מפני בעלה העומד לפוצץ את המטוס, אך מסתבר כי המטוס כבר המריא.

הידיעה מגיעה למטוס. גוון מבחינה בגוררו היושב ליד עדה ומחזיק במזוודה חשודה. היא פוקדת עליה להגיע לתא הטייס, שם מספר לה ורן על הסכנה האורבת למטוס ומבקש ממנה לשתף פעולה והיא מסכימה. היא חוזרת למקומה ואז שוב צועקת עליה גוון וסוטרת לה. עדה פורצת בבכי ומתרפקת על גררו הנדהם. באותו רגע חוטפת ממנו גוון את המזוודה אך אחד הנוסעים שמתרגז על כך, מנסה להשיב לו אותה. גררו משיב לעצמו את המזוודה. כשוורן מפציר בו להניח אותה כי כל הביטוח שלו אינו שווה. באותו רגע יוצא אחד הנוסעים מהשירותים. גררו נכנס לשם במהירות, סוגר את הדלת ומפוצץ את המזוודה. נבקע חור בדופן המטוס וגוון נפצעת קשה. המטוס מזדעזע, מתחילת ירידת לחץ בתוכו והנוסעים מתחברים למסיכות חמצן.

הטייסים מצליחים לאחר דקות של חרדה להנחית את המטוס בנמל התעופה, ממנו הצליח פטרוני לפנות את המטוס התקוע מהמסלול אך זמן קצר קודם לכן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]