ננה אקופו-אדו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
ננה אקופו-אדו
Nana Akufo-Addo
לידה 29 במרץ 1944 (בן 80)
אקרה, חוף הזהב עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא ויליאם אדו דנקוואה אקופו-אדו
מדינה גאנהגאנה גאנה
השכלה
  • אוניברסיטת גאנה (1967)
  • ניו קולג'
  • אוניברסיטת סיטי של לונדון
  • מכללת לייסינג
  • Holmewood House School עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה NPP - המפלגה הפטריוטית החדשה
בת זוג רבקה אקופו-אדו
נשיא גאנה
7 בינואר 2017 – מכהן
(7 שנים ו־14 שבועות)
סגן נשיא גאנה מאהאמודו באומיה
שר לקשרי חוץ
1 באפריל 20031 ביולי 2007
(4 שנים ו־13 שבועות)
יועץ משפטי לממשלה
7 בינואר 20011 באפריל 2003
(שנתיים ו־12 שבועות)
חבר פרלמנט
19972009
(כ־12 שנים)
פרסים והוקרה
  • מסדר הוולטה (2008)
  • Order of Excellence (11 ביוני 2019)
  • מסדר הרפובליקה הסרבית (10 באוקטובר 2021)
  • Mother Teresa Awards (2016)
  • הצלב הגדול של המסדר הלאומי של חוף השנהב (5 במאי 2017)
  • מסדר חלוצי ליבריה (27 במאי 2017)
  • Order of the Mohammedi (17 בפברואר 2017)
  • הצלב הגדול של המסדר הלאומי של האריה של סנגל (16 במאי 2017)
  • דוקטור לשם כבוד (10 באוקטובר 2022) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ננה אקופו-אדו (Nana Akufo-Addo; נולד בתור ויליאם אדו דנקוואה אקופו-אדו ב-29 במרץ 1944) הוא נשיאה של גאנה, מכהן בתפקיד מאז ינואר 2017.

שירת בעבר בתור היועץ המשפטי לממשלה בשנים 20012003 ובתור שר החוץ בשנים 2003–2007.

אקופו-אדו התמודד לנשיאות לראשונה בשנת 2008 ושוב בשנת 2012, כמועמד מטעם המפלגה הפטריוטית החדשה - ה-NPP, והובס פעמיים. הוא נבחר כמועמד מטעם ה-NPP בבחירות של שנת 2016 והביס את ג'ון דרמאני מהאמה בסיבוב הראשון (ברוב של 53.85%) – אירוע היסטורי שכן זוהי הייתה הפעם הראשונה בבחירות הנשיאות הגנאית שבה מועמד מהאופוזיציה זכה בסיבוב הראשון.

תחילת חייו ולימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ננה אקופו אדו נולד באקרה, גאנה, בן למשפחה גנאית מלכותית ולהורים אדוארד ואדלין אקופו-אדו. היה נשיא בית המשפט העליון השלישי של גאנה בשנים 19661970 ויו"ר הוועדה החוקתית בשנים 19681967.

אקופו-אדו החל את לימודיו בבית הספר הממשלתי לבנים, אדאבראקה (Adabraka), ולאחר מכן בבית הספר ראו-רואד (היום קינבו), שניהם במרכז אקרה. משם עבר לאנגליה ללימודי GCE במכללת לנסינג, סאסקס.

בשנת 1962 התחיל לימודי פילוסופיה, פוליטיקה וכלכלה בניו קולג', אוקספורד אך שב לגאנה זמן קצר לאחר מכן כדי ללמד באקדמיית אקרה. בשנת 1964 החל לימודיו באוניברסיטה של גאנה בלגון וב-1967 קיבל תואר כלכלן.

לאחר סיום לימודיו, הצטרף ננה אקופו-אדו לאינר טמפל באנגליה, שם הוכשר לעריכת דין.

במהלך שנות ה-70, עבד כעורך דין במספר לשכות, בהן "אקופו-אדו, פרמפה אנד קו", אותה ייסד בשנת 1979.

חייו הפוליטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקופו-אדו החל את מעורבותו בפוליטיקה בשלהי שנות ה-70 כאשר הצטרף ל״תנועה לשוויון וצדק״ – ארגון שהוקם במטרה להתנגד למשטרו של גנרל אצ'ימפונג. במאי 1995, היה חלק מקבוצת אליטות שהקימה את ה״ברית לשינוי״ – ברית שארגנה הפגנות כנגד מדיניות נאו-ליברית כמו הוספת מע"מ וכנגד הפרות זכויות אדם בשנותיו של ג'רי רולינגס כנשיא. ברית רחבת-היקף זו קרסה בשלב מאוחר יותר, עקב יריבויות בנושא הנהגה. בשנות ה-90, הקים אקופו-אדו ארגון זכויות אדם בשם ״ועדת גאנה לזכויות אדם״.

המירוץ לנשיאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 1998, אקופו-אדו התחרה על מועמדות לנשיאות מטעם המפלגה הפטריוטית החדשה (NPP), והפסיד לג'ון קופור, שזכה לאחר מכן בבחירות לנשיאות בדצמבר 2000. אקופו-אדו היה מוביל קמפיין הבחירות של קופור בבחירות בשנת 2000. הוא נעשה היועץ המשפטי לממשלה הראשון ושר המשפטים בתקופת קופור, ולאחר מכן עבר למשרד החוץ ושותפות חדשה לפיתוח אפריקה.

בשנת 2007, היה המועמד הפופולרי ביותר שזכה בבחירות המקדימות של המפלגה הפטריוטית החדשה, וייצג את המפלגה בבחירות לנשיאות ב-2008. מולו התמודד ג'ון אטא מילס אשר ייצג את מפלגת הקונגרס הלאומי דמוקרטי, ה-NDC. בסבב ההצבעה הראשון גבר אקופו-אדו על מילס אך שיעור התמיכה שזכה לו היה 49.13%, מעט מתחת לסף של 50% שנקבע בחוקה כדי לנצח בסיבוב יחיד. בסיבוב השני ניצח מילס בפער של פחות מחצי אחוז.

אקופו-אדו רץ שוב כמועמד לנשיאות של המפלגה הפטריוטית החדשה בבחירות 2012 נגד הנשיא המכהן ג'ון מהאמה שייצג את מפלגת הקונגרס הלאומי דמוקרטי, והחליף בתפקיד את אטא-מילס שנפטר באותה שנה. מהאמה הוכרז המנצח בבחירות. אקופו-אדו ערער על התוצאה בבית המשפט, ובית המשפט העליון פסק לזכות מהאמה. אקופו-אדו קיבל את פסק הדין לטובת יציבות כלכלית ומוניטין בינלאומי.

במרץ 2014, אקופו-אדו הודיע על מועמדותו למפלגה בפעם השלישית לבחירות הקרובות ב-2016. בבחירות המקדימות של ה-NPP באוקטובר 2014, הוא הוכרז כמנצח עם 94.35% מהקולות.

הוא מיקד את מסע הבחירות שלו בכלכלה, הבטיח לייצג את שער החליפין של המדינה ולצמצם את שיעורי האבטלה. ב-9 בדצמבר 2016, ניצח אקופו-אדו את הנשיא הכהן מהאמה בסיבוב יחיד, שבו זכה ל-53.83% מהקולות מול 44.4% של מהאמה.

נשיא גאנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקופו אדו נכנס לתפקידו ב-7 בינואר 2017. את טקס בחירתו קיים בכיכר הכוכבים השחורים באקרה, בו נכחו 12 נשיאים מארצות אפריקה ואירופה, ביניהם אדגר לונגו מזמביה, עבד אל-פתאח א-סיסי ממצרים, ארנסט באי קורומה מסיירה לאון, רוברט מוגאבה מזימבבואה, מוחמדו בוהארי מניגריה.

אם כניסתו לתפקיד התמודד אקופו-אדו עם תגובה חריפה, בעיקר במדיה החברתית, על חלקים מועתקים של נאום ההשבעה שלו, לאחר שהעלה קטעים, מילה במילה, מנאומים שניתנו על ידי הנשיאים האמריקאיים ג'ון פ. קנדי, ביל קלינטון וג'ורג' בוש, כמו כן נאום מוכן שנשא נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי ב-2015 באירוע של המכון לשלום האמריקאי. לאחר שהתפרצה השערורייה, התבטא משרד יחסי הציבור שלו בהתנצלות, כאשר דוברו תיאר את המצב כ"טעות מוחלטת ולא מכוונת".

עם זאת, לאחר ההתנצלות נמצא כי אקופו- אדו העתיק חלקים של נאומו ב־2013 לאחר שבית המשפט העליון של גאנה אישר את הניצחון בבחירות 2012 של הנשיא ג'ון מהאמה. בנאום זה נלקחו שורות שלמות מהנאום של סגן נשיא ארצות הברית, אל גור, שנמסר לאחר פסק הדין של בית המשפט העליון של ארצות הברית.

בזמן בחירתו של אקופו-אדו לנשיאות, גאנה הייתה על סף משבר. שיעורי האינפלציה עלו, וכך גם שיעור האבטלה במדינה. בנוסף, החלה הגירה של צעירי גאנה למדינות אחרות.

בזמן כהונתו, עובד אקופו-אדו והאנשים בממשלתו על מנת לשפר את המצב במדינה, כפי שהבטיח במצע הבחירות שלו.

בשנה הראשונה לכהונתו, הגירעון שירש מהממשלה הקודמת, ירד מ-9.3% ל-5.9%.

בחודש ספטמבר 2017, הנשיא הוציא את החוק חינוך חינם לבתי הספר התיכונים בגאנה. הנשיא קבע כי הוא "השקעה הכרחית בכוח העבודה העתידי של המדינה" ויעזור להורים שאינם מסוגלים לשלם עבור חינוך ילדיהם עקב קשיים כלכליים. התוכנית גרמה לתגובות חיוביות מצד האומה, ההורים והתלמידים היו נרגשים ונלהבים, אולם בבתי ספר פרטיים התנגדו לתוכנית הלימודים משום שהיא תקטין את מספר התלמידים הלומדים במערכת שלהם.

בנוסף, בתי הספר הציבוריים לא יכלו לעמוד בכמות התלמידים שהתווספה.

בנוסף, נמצא כרגע בתהליכים, פרויקט לפתיחת מפעלים בכ-200 יעדים שונים ברחבי גאנה. נכון לשנת 2018, נפתח רק מפעל אחד.

בניגוד להבטחותיו, לא נעשה דבר בנושא השחיתות במדינה.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקופו אדו בא מאקרופונג ומקיבי שבאזור המזרחי של גאנה. אקופו אדו נשוי לרבקה אקופו אדו, בתו של השופט ג'ייקוב הקנבורג גריפית'-רנדולף, דובר הפרלמנט של גאנה בזמן הרפובליקה השלישית. יש להם שלוש בנות: גיאנקרומה פאנמי, אדווינה נהנה דיוקה וולרי אובז.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ננה אקופו-אדו קיבל את הפרס הבינלאומי לצדק חברתי על שם אמא תרזה בשנת 2016 על כך שויתר על שאיפותיו הפוליטיות למען שלום במדינתו.

אקופו אדו קיבל את הפרס על מנהיגות לדוגמה ביוני של 2018 על ידי קבוצת וויטקר.

בספטמבר 2018, מרכז העסקים של אפריקה בארצות הברית של שלכת המסחר של ארצות הברית העניקו לאקופו אדו את הפרס עבור מנהיגות יוצאת מן הכלל בהכרה בהנהגה אזורית, דיפלומטית וכלכלית באפריקה.

באוקטובר 2018 אקופו אדו קיבל את הפרס של מנהיגות ממשלתית בהכרה למחויבותו לשיפור רמת החיים של הגאנים והנהגת המדינה בהתאם לחוק.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ננה אקופו-אדו בוויקישיתוף