סאקורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "סקורה" מפנה לכאן. לערך העוסק במבנה בתל אביב שנקרא גם "בית סקורה", ראו בית העיר תל אביב-יפו.
קריאת טבלת מיוןסאקורה
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: צמחים וסקולריים
סדרה: ורדנאים
משפחה: ורדיים
סוג: פרונוס
מין: סאקורה
שם מדעי
Prunus serrulata
לינדלי, 1830
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מבט מקרוב על פריחת הדובדבן
פריחת הדובדבן, פארק הפוטומק המערבי, וושינגטון
פריחת הדובדבן, בגני מיראבל, זלצבורג

סאקוּרָה (שם מדעי: Prunus serrulataיפנית: 桜 או 櫻) הוא מין של עץ נוי מתת-הסוג דובדבן. עץ זה ידוע בפרי הנקרא סאקוראנבו (桜ん坊).

סמל הסאקורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסאקורה הוא סמל יפני, היסטורי ותרבותי, המסמל את האופי היפה אך החמקמק ובר-החלוף של החיים, ומופיע תדיר באמנות יפנית. את יופיו של עץ הדובדבן היפני חוגגים בפסטיבל ההאנאמי(אנ') (花見, התבוננות בפרחים), ובמסגרתו יוצאים לחוג את הפריחה בטבע, בשמורות, בפארקים ועוד.[1]

תנועה מהפכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-30 של המאה ה-20 קמה ביפן תנועה מהפכנית שנקראה "אגודת פרחי הדובדבן" שביצעה כמה ניסיונות הפיכה.

סמליות בינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יפן העניקה לארצות הברית בשנת 1912 3,000 עצי דובדבן במתנה כדי לחגוג את הידידות המתפתחת בין המדינות. העצים נמצאים בפארק הפוטומק המערבי לאורך נהר הפוטומק הזורם דרך וושינגטון הבירה. יפן העניקה לארצות הברית 3,000 עצים נוספים בשנת 1956. עצי הדובדבן ממשיכים להוות מוקד משיכה פופולרי לתיירים ומושא פסטיבל פריחת הדובדבן הלאומי כשהם מגיעים לפריחה מלאה בתחילת האביב.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זן "סומיי יושינו"[עריכת קוד מקור | עריכה]

זן הדובדבן האהוב ביותר ביפן הוא ה"סומיי יושינו". פרחיו כמעט לבנים לגמרי, ולעיתים בעלי גוון חיוור ביותר של ורוד, בעיקר ליד הגבעול. פרחיו בדרך כלל פורחים ונושרים לפני שהעלים יוצאים, על כן העצים נראים כמעט לבנים לגמרי מהצמרת מטה.

סוגים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוגים אחרים הם "יאמה סאקורה" (山桜-דובדבן ההרים), "יאה סאקורה" ו"שידארה סאקורה". ל"יאה סאקורה" פרחים גדולים ועבים עם אבקנים ורודים עשירים. ל"שידארה סאקורה", או "הדובדבן המתייפח", יש ענפים הנופלים מטה כמו אלו של הערבה, מרוצפים בפרחים ורודים.

מועד הפריחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל שנה, עוקבים היפנים אחר ה"סאקורה זנסן" (桜前線) או "חזית פריחת הדובדבן". היא מתחילה באוקינאווה בפברואר ובדרך כלל מגיעה לקיוטו וטוקיו לקראת סוף חודש מרץ או תחילת חודש אפריל. אז היא ממשיכה צפונה, ומגיעה להוקאידו כמה שבועות מאוחר יותר.

ב-14 במרץ 2023 הודיעה יפן על תחילה רשמית של עונת הפריחה, 10 ימים לפני המועד הרגיל, וההסבר לכך קשור בהתחממות כדור הארץ עקב משבר האקלים.[1][2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סאקורה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]