סם האריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סם האריס
Sam Harris
לידה 9 באפריל 1967 (בן 56)
לוס אנג'לס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Samuel Benjamin Harris עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
אירועים משמעותיים Sam Harris: Science can answer moral questions עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק סופר, דוקטור למדעי המוח, פילוסוף
מקום לימודים אוניברסיטת סטנפורד, אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום כתיבה מדעי המוח, פילוסופיה, דת, אתאיזם, רוחניות, אתיקה, פוליטיקה
סוגה ספרות עיון
זרם ספרותי אתאיזם חדש עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות מהומת אלוהים, Making Sense with Sam Harris, The Moral Landscape, מכתב לאומה נוצרית, Waking Up עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2004 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אניקה האריס (2004–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
www.samharris.org
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סמואל בנג'מין "סם" האריסאנגלית: Samuel Benjamin "Sam" Harris; נולד ב-9 באפריל 1967) הוא סופר, פילוסוף ומדען מוח אמריקאי יהודי, הנחשב למבקר נוקב של שלוש הדתות המונותאיסטיות האברהמיות הנודעות (יהדות, נצרות, ואסלאם). בשנים האחרונות הוא ממקד את ביקורתו בפרט כנגד דת האסלאם.

האריס הוא מחבר הספר "מהומת אלוהים" ("The End of Faith"), שיצא לאור בשנת 2004 ושהופיע ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס למשך 33 שבועות. בשנת 2006 פרסם האריס את ספרו השני, "מכתב לאומה נוצרית" ("Letter to a Christian Nation"), שנכתב כתגובה לביקורת על "מהומת אלוהים". ספרים אלו הגיעו למעמד רבי-מכר ברחבי העולם ותורגמו ליותר מעשרים שפות.

האריס הוא מתומכיה של תנועת הספקנות המדעית והאתאיזם החדש. הוא תומך בהפרדת הדת מהמדינה, חופש הדת, והחופש למתוח ביקורת על הדת. בספר שהוציא ב-2010 טוען האריס שהמדע יכול לענות על שאלות מוסריות ולקדם את רווחת האדם, ומציג דוגמאות פרקטיות לכך.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האריס נולד גדל בבית לא-אדוק בלוס אנג'לס שבארצות הברית, לאב נוצרי-קווייקרי ולאם יהודייה. לדברי האריס, הוריו דיברו על דת לעיתים נדירות, אך הנושא תמיד עניין אותו. בילדותו בחר להימנע מלקיים את טקס בר המצווה. הוא החל ללמוד ספרות אנגלית באוניברסיטת סטנפורד, אולם לאחר התנסות בסם האקסטזי, עבר שינוי מהותי בחייו ובתפיסתו כלפי החיים. לדבריו, בעקבות החוויה הזו, "הבנתי כי ניתן להיות בן אדם שרוצה בטובת אחרים כל הזמן". האריס נשר מלימודים ויצא לטייל בעולם, בין השאר בהודו ובנפאל, התנסה במדיטציה ולמד בודהיזם.

בשנים ההן החל להתעניין בשאלות רוחניות ובפילוסופיית החיים, והוקסם מהרעיון שיש ביכולתו להשיג תובנות רוחניות ללא שימוש בסמים. כעבור שנים אחדות חזר לסטנפורד והשלים תואר בפילוסופיה. האריס החל לכתוב את ספרו הראשון מייד לאחר פיגועי 11 בספטמבר, שהתרחשו ברחבי ארצות הברית.

בנוסף, להאריס יש דוקטורט במדעי המוח. בשנת 2008 ייסד את "פרויקט התבונה" ("The Reason Project"), שמטרתו הפצת ידע מדעי וערכים לא-אדוקים לכלל הציבור.

האריס נישא ב-2004 לאנאקה האריס (לבית גורטון) (אנ') עורכת ספרי עיון ומדעאמריקאית, ולהם שתי בנות.

השקפת עולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

האריס מבקר באופן כוללני את האסלאם, הנצרות והיהדות, באומרו שהוא מוכן לבקר רק את הדת עצמה ולא את האנשים המשתייכים לה. לדבריו, באמונה הדתית בימינו מובנים חוסר רציונליות וחוסר אתיקה; היא מעוררת באנשים מוטיבציה לאלימות, ולכן מסוכנת לציוויליזציה. הסכנה בולטת במיוחד לאור התפוצה והנגישות ההולכות וגוברות של נשק להשמדה המונית בעולם, והניסיון של גורמים דתיים קיצוניים כמו אל-קאעידה לעשות בו שימוש לצרכיהם.

על אף שהוא מותח ביקורת כללית כנגד האמונה הדתית על ביטוייה בדתות השונות (יהדות, נצרות, הינדואיזם ועוד), האריס מפנה ביקורת חריפה בפרט כנגד דת האסלאם, שאת הכתבים המכוננים שלה, "הקוראן" והחדית', הוא מגדיר כקיצוניות מוסלמית.

למרות היותו אתאיסט, האריס נמנע מלהשתמש במונח זה, בטענה כי תוויות והגדרות, באופן כללי, הן מיותרות. עמדתו היא כי האתאיזם אינו השקפת עולם או פילוסופיה. הוא מאמין שאתאיסטים "לא צריכים לקרוא לעצמנו שום דבר. אנחנו צריכים ללכת מתחת לרדאר לשארית חיינו. וכל עוד עודנו כאן, עלינו להיות אנשים הגונים, ישרים, שמכחידים רעיונות רעים היכן שאנו נחשפים אליהם".

הוא משווה אמונות דתיות מודרניות למיתוסים של היוונים הקדמונים אשר היו מקובלים בעבר כעובדה, אך מיושנים כיום.

האריס מציין כי לפי הדת אמור להתקיים אל בורא, כל-יודע ואוהב, שנתן לבני האדם ספר חשוב מאוד - התנ"ך. ספר זה אמור לשמש כספר הדרכה לחיים כציוויליזציה אנושית, הספר החשוב ביותר. האריס תהה מדוע ספר שכזה לא מכיל מידע מועיל כמו מידע על חשמל, על DNA או על דרכים בהן פועלות מחלות זיהומיות. לעומת זאת הספר מכיל כמות גדולה של מה שהוא מכנה ברבריות מתקופת הברזל על איך להקריב בעלי חיים, איך להחזיק בעבדים, את מי להרוג ומדוע. וכן כי התנ"ך "אינו מכיל ולו משפט אחד שלא יכול היה להיכתב על ידי גבר או אישה במאה הראשונה".[1]

האריס מתמקד בביקורותיו על היחס לנושאי דת עכשוויים בארצות הברית. האריס חושש שתחומים רבים ויסודיים בתרבות האמריקנית ייפגעו על ידי אמונות דוגמטיות. הוא מצטט סקרים שהראו כי כ-44% מהאמריקאים סבורים שיש ללמד לימודי בריאתנות בבתי ספר ציבוריים ומאמינים כי "סביר" שישו יחזור לכדור הארץ ב-50 השנים הבאות, וכן מצביע על כך שאחוז זהה של אמריקאים מאמינים כי אלוהים הבטיח את ארץ ישראל ליהודים.

האריס נוסע לעיתים קרובות עם שומרי ראש עקב כך שהוא מקבל איומים על חייו ממוסלמים ונוצרים.[דרוש מקור]

עמדותיו כלפי ישראל והפלסטינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת דרכו, טען שהוא לא רואה בתנ"ך וביחסים כאלה ואחרים של דת היהדות, כהוכחות לתביעתו של העם היהודי על ארץ ישראל כמדינת הלאום היהודי (אנ'). עם זאת, הוא גורס שאם קיימת אומה אחת לה נחוץ ביותר מדינה משלה על-מנת להגן על עצמה מעוינות – אלה היהודים, ולפיכך האריס מכיר גם בתקפות מדינת ישראל על מנת לממש זאת למענם.[2][3]

ב-2023 במהלך מלחמת חרבות ברזל של מדינת ישראל, האריס תמך בזכותם של יהודי ישראל להגן על עצמם בצורה המוסרית לה הם מורגלים.[2] הוא אף פירט את משנתו כנגד ארגוני הטרור הפלסטיניים שברצועת עזה שיזמו את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר 2023, ודחה טיעונים שקריים כמו התגרות מצד ישראל נגד הפלסטינים והאשמות שווא כמו בנייה בהתנחלויות ביהודה ושומרון (הגדה המערבית) – כי מאז התנתקה מכיבוש הרצועה משם יצאה המתקפה של חמאס – ישראל לא-בנתה דבר בעזה מאז שנת 2005, כך להשקפתו של האריס.[4][3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סם האריס, Big Think, יוטיוב, 4 ביולי 2007
  2. ^ 1 2 "#2 — Why Don't I Criticize Israel?". Sam Harris. נבדק ב-2023-04-13.
  3. ^ 1 2 Salon Staff (2014-07-28). "Sam Harris: Why don't I criticize Israel?". Salon (באנגלית). נבדק ב-2023-04-13.
  4. ^ "Sam Harris | The Sin of Moral Equivalence". Sam Harris. נבדק ב-2023-11-04.