עידן הקרח (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עידן הקרח
Ice Age
בימוי קרלוס סלדנהא, כריס וודג' עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ון דונקין
לורי פורטה
כריסטופר מלדנדרי
תסריט מייקל ברג, מייקל ג'יי וילסון ופיטר אקרמן
עריכה ג'ון קרנוצ'ן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים דניס לירי (דייגו)
סטיבן רוט
אלן טודיק
דני דילון
Cedric the Entertainer
Lorri Bagley
Mitzi McCall
כריס וודג' (Scrat)
טרה סטרונג (Roshan)
ג'וש המילטון
ג'יין קרקובסקי
גוראן וישניץ' (Soto)
ג'ון לגוויזאמו (סיד)
פיטר אקרמן
ג'ק בלאק
דידריך באדר
ריי רומנו (Manny)
P.J. Benjamin עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה דייוויד ניומן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה בלו סקיי עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 15 במרץ 2002 (ארצות הברית)
משך הקרנה 81 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פנטזיה, סרט הרפתקאות, סרט לכל המשפחה, סרט מונפש, סרט ילדים, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 60 מיליון דולר
הכנסות 383 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו iceage
פרסים מועמד לפרס אוסקר בקטגוריית סרט אנימציה
סרט הבא עידן הקרח 2: נמסים מצחוק
סרטים בסדרה עידן הקרח
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עידן הקרחאנגלית: Ice Age) הוא סרט הנפשה ממוחשבת מבית היוצר של חברת Blue Sky Studios השייכת לחברת פוקס המאה ה-20, אשר יצא לאקרנים ב-15 במרץ 2002. הסרט בוים על ידי כריס וודג', אשר גם דיבב את דמותו של סקראט.

לאחר יציאת הסרט נוצר זיכיון בעל אותו שם, בו יצאו עוד ארבעה סרטי המשך, מספר סרטים קטנים ומשחקי וידאו מבוססים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עידן הקרח בפתח וכל החיות נודדות דרומה, לאזורים החמים. מנפרד (המכונה "מני"), הממותה האינדיבידואל, צועד בכיוון ההפוך לשאר החיות. העצלן סיד, שמשפחתו "שכחה" להעיר אותו לקראת הנדידה, מפגין חברותיות יתר לשני הברונתותריומים דמויי-הקרנף קארל ופרנק אך פוגע בהם והם רוצים להרוג אותו. הוא מקבל מחסה ממני בו הוא נתקל ומני מציל אותו. לאחר מכן סיד נדבק אליו, בניגוד לרצונו, ונודד לצידו.

בינתיים זוג נמרים שנחרביים, סוטו ודייגו, מביטים בתינוק שנולד למנהיג שבט של ניאנדרטלים נוודים. אביו הרג הרבה נמרים והם מתכננים לחטוף את בנו ולהרוג אותו כנקמה. הם מנהלים יחד עם הלהקה של סוטו מאבק, בו תפקידו של דייגו להביא את התינוק. ואולם דייגו מהסס לפני חטיפת התינוק ובתגובה, אמו של התינוק בורחת איתו ומצליחה לקפוץ מעבר למפל מים והרחק מהישג ידיו. סוטו מאוכזב מדייגו ושולח אותו להביא את התינוק.

אמו של התינוק נופלת לאגם גדול יחד עם בנה וכמעט מותשת, עד שהיא פוגשת במני וסיד משגיחים בה על הגדה. היא מוסרת את התינוק לשמירה אצל מני ואז נעלמת וכנראה טובעת. סיד מחליט לטפל בתינוק, בלי עזרת מני, אך דייגו מצליח לחטוף אותו כשהוא כמעט נופל. מני חוטף לדייגו הכועס את התינוק מהפה והוא נאלץ לחבור אליהם כדי לעקוב אחר התינוק. כשהם מגיעים למחנה האנשים מתברר כי אלו עזבו ונדדו צפונה אל מקום יישוב אנושי אחר מעבר למיצר קרחונים. דייגו מבטיח לעזור למני למצוא את הדרך למיצר הקרחונים והוא בלית ברירה מסכים.

בלילה אחד דייגו מוליך את חבריו הנמרים המודאגים לעבר מני וקורא להם לשמור על האנרגיות כדי להפיל אותו. החבורה ממשיכה ללכת ולטפל בתינוק ובניסיונו של דייגו להכין מארב למני וסיד הוא גורם לכניסתם למערת קרחונים. עמוק בתוככי המערה הם מגלים ציורי מערות ובהם ממותות וחיות אחרות. למראה הציורים חווה מני פלאשבק, ממנו אנו למדים כי בעברו היה בעל ואב שאיבד את אהוביו כאשר ניצודו על ידי בני אדם בלא שהצליח להגן עליהם – וכך נותר בודד ומריר בעולם. מני מתבונן בתינוק ומשהו מתרפא בנפשו כאשר הוא מבין כי גם בני האדם בעלי משפחות. בהמשך החבורה עוברת מתחת הר געש והקרחונים סביבם נמסים במהירות. דייגו כמעט נופל ללבה אך מני מצליח להציל אותו, כשגם הוא כמעט נהרג בניסיון. מאותו רגע דייגו מתקרב נפשית לחבורה ומתחבר למני, לסיד ולתינוק שלומד ללכת.

בעודם מתקרבים לקצה מיצר הקרחונים, הם מגיעים למארב הנמרים הממתין למני ולתינוק. דייגו מתחרט ומזהיר את מני וסיד מהמארב. מני מתעצבן ורוצה להרוג את דייגו, אך הלה משכנע אותם לעבוד על חבריו. הוא מכין הסחה שמושכת את חבריו לעבר מני שמפיל עליהם בול עץ. בהמשך מגיע סוטו לעבר דייגו ואומר לו להפיל את מני אך דייגו נלחם בסוטו ונופל בקרב נגדו על הקרקע. להקת נמרים מתחילה לסגור על מני, אך תשומת לבו של סוטו מוסחת למשמע קולו של התינוק, ומני מצליח להרוג את סוטו ולהבריח את שאר הנמרים.

מני מודה לדייגו על שהציל אותו, אך דייגו לא מצליח לקום ומת מפצעיו לכאורה. מני וסיד ממשיכים עם התינוק ומשיגים את שבט האנשים. ראש השבט ואנשיו כמעט שתוקפים את מני אך ברגע האחרון שולף מני את התינוק מעל ראשו ומניח לו לצעוד ברגליו לעבר אביו. בתמורה מניח האב תכשיט על חטיו של מני. החבורה נפרדת מבני האדם ושבה דרומה יחד עם דייגו ששרד למרות הכל.

בנוסף לעלילה, ישנו יונק קטן ששמו סקראט והוא מנסה לקבור בלוט בקרח, אך גורם לרצף של זעזועים באדמה ובקרח. בסוף הסרט, 20,000 שנים אחרי העלילה, הוא נראה קפוא בקרחון יחד עם הבלוט באזור חמים וטרופי, אך הבלוט מפשיר ונסחף עם הגלים לפני שסקראט מפשיר. מהכעס הוא שובר את הקרחון ותוקע את הראש בעץ קוקוס שמפיל את זרעו וסקראט מנסה לקבור גם אותו, מה שגורם להתפרצות הר געש.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיבוב דמות
באנגלית בעברית שם תיאור
ריי רומנו טוביה צפיר מנפרד מנפרד, המכונה גם מני הוא ממותה נוקשה החי לבדו, אחד משלושת גיבורי הסיפור. למרות עצבנותו הוא מתחשב ביצורים שנמצאים בסכנה, מה שמפגיש אותו עם סיד העצלן. הוא בעל שיער חום-אדמדם, אשר לדעתו מנפחת אותו והופך אותו לשמן.
דניס לירי יורם יוספסברג דייגו דייגו הוא סמילודון - חתול שנחרבי קדום. דייגו מאופיין כקשוח ותככן, אף על פי שמתחת לחזותו הקשוחה מסתתרת נשמה חמה. הוא חכם מאוד. הוא חברם של סיד ומנפרד.
ג'ון לגוויזאמו טל פרידמן סיד סיד הוא מגלוניקס, שנזנח בתחילת הסרט על ידי משפחתו - אלו מעדיפים שלא להעירו לנדידה הגדולה. בעל חוסר טאקט ורב החיות חושבות שהוא מעיק ומעצבן, מה שגורר אותו לסכנות. הוא איטי ופגיע ומסתמך על הגנתם של חבריו מני ודייגו.
כריס וודג'[1] סקראט סקראט הוא יונק קדום דמוי-סנאי מהסוג קרונפיו. סקראט אינו חלק מהעלילה הרציפה והוא לא מדבר, אלא מבליח מדי זמן מה ומשמש כהפוגה קומית. מטרתו האחת והיחידה של סקראט היא לאגור בלוטים, ובמשך כל הסרט הוא עסוק במרדף אחרי בלוט אחד ויחיד, אותו הוא מנסה להשיג לעצמו. הסצינות בהן סקראט מופיע מאופיינות בהומור סלפסטיקי. הן מתארות לרוב את ניסיונו של סקראט לקבע את הבלוט בגומה באדמה הקשה, מה שגורם ליצירת סדק צר, שהולך ומתארך במהירות וגורם לרעידות אדמה או תזוזת קרחונים.
גוראן וישניץ' מיכה אוזין סליאן סוטו סוטו הוא סמילודון, המשמש כמנהיג הלהקה שדייגו השתייך אליה בעבר. סוטו מאופיין כמצ'ואיסט, אגרסיבי ונקמן. שלח את דייגו ואת שלושת חברי הלהקה האחרים שלו כדי להרוג תינוק אנושי בתור חלק מנקמה בבני האדם, שהרגו חצי מהלהקה שלו. הוא מארגן תקיפה על החבורה לאחר שדייגו מספר לו על מני, וכך סוטו מחליט לחכות עם שחיטת התינוק עד שיושג הפרס הגדול, ומזהיר את חברי הלהקה שלו "לא לגעת בתינוק עד שתופסים את הממותה". נהרג לקראת סוף הסרט על ידי מני שמעיף אותו לתוך קיר ממנו נופלים נטיפי קרח חדים.
דידריך באדר עמי מנדלמן אוסקר סמילודון מלהקתו של סוטו. חתול ציני ומחושב יותר מחביריו.
ג'ק בלאק אלי לולאי זיק סמילודון קטן ממדים וטיפש. נשלח לעקוב אחרי דייגו בהוראת סוטו וכשמגלה את הממותה מפנטז על אכילתה. לקראת הסוף הוא עוקב אחרי סיד ומגלה את התינוק בתוך מערה צרה. הוא מזנק לעברו אך סיד מוציא אותו מהר וזיק נתקע בפתח הצר.
אלן טודיק יואב בר לב לני לני בניגוד לשאר הלקה הוא הומותריום ("חתול הסימיטר") ומבנה גופו עבה ומנופח מחביריו, מה שגורם לו לרעוב תמיד. הוא חברו של זיק ונוטה לריב איתו לעיתים קרובות.
סדריק הבדרן אלי דור חיים קארל אמבולותריום, חברו הקרוב של פרנק שיחדיו הם אויביו העיקריים של סיד, לאחר שהוא הורס להם את הארוחות, מביך אותם שלא בכוונה ומסבך אותם במהומות. עם זאת הם מפסידים בקרב נגד מני שמגונן עליו. הוא מוצג מאופק יותר מחברו.
סטיבן רוט יואב בר לב פרנק מגצרופס וחברו הטוב של קארל הנוטה להתעצבן בקלות, תוך שקארל מרגיע אותו. שניהם הם אויביו העיקריים של סיד, לאחר שהוא הורס להם את הארוחות, מביך אותם שלא בכוונה ומסבך אותם במהומות. עם זאת הם מפסידים בקרב נגד מני שמגונן עליו.
ג'יין קרקובסקי - רייצ'ל זוג מגלוניקסיות יפות איתם סיד יוצא לדיט במעיינות בוץ. הדייט שלו נהרס לאחר שמני לוקח את ראשה התינוק ממנו ובחזרתו מגלה שהגיע למעיין אחר בו קארל ופרנק.
לורי באגלי ג'ניפר
טרה סטרונג ראשה גור הניאנדרטלי שמטופל בידי מני, דייגו וסיד המנסים להחזירו לאביו ולשבטו.
- אלי לולאי, שמחה ברבירו, יואב בר-לב, עמי מנדלמן, אורלי קטן, גרא סנדלר ואפי בן-ישראל קולות רקע

סרטי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – עידן הקרח

לסרט יצא בשנת 2006 סרט המשך בשם "עידן הקרח 2: נמסים מצחוק".

ב-1 ביולי 2009, יצא לאקרנים הסרט השלישי בסדרה, "עידן הקרח 3: עלייתם של הדינוזאורים". בישראל, יצא הסרט ב-2 ביולי 2009.

הסרט הבא בסדרה, "עידן הקרח 4: יבשת בתנועה", יצא ב-28 ביוני 2012 בבתי הקולנוע בישראל.

הסרט החמישי בסדרה, "עידן הקרח: מסלול התנגשות", יצא ב-14 ביולי 2016 בישראל ב-22 ביולי בארצות הברית. וסרט ההמשך הבא עידן הקרח: הרפתקאות באק ויילד, יפורסם בהמשך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עידן הקרח בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כריס וודג' הוא גם במאי הסרט וגם מדבב את אחד הדודואים