פיגועי המטוסים הרוסיים (2004)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיגועי המטוסים הרוסיים
תאריך 24 באוגוסט 2004 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום טולה, Gluboky עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג אסון תעופה, פיגוע עריכת הנתון בוויקינתונים
הרוגים 89 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מטוס מדגם טופולב Tu-134

פיגועי המטוסים הרוסיים הם פיגועי טרור, שהתרחשו ב-24 באוגוסט 2004 סביב השעה 23:00. שני המטוסים המריאו מנמל התעופה דומודדובו במוסקבה, והתרסקו לאחר שבכל אחד מהם התפוצצה מחבלת מתאבדת.

הטיסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיסת Volga-AviaExpress 1353[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפיגוע הראשון אירע בטיסת Volga-AviaExpress 1353. מטוס מדגם טופולב Tu-134 המריא בשעה 22:30 ממוסקבה לעבר וולגוגרד. התקשורת עם המטוס אבדה בשעה 22:56 בזמן שהוא טס מעל למחוז טולה, 180 קילומטר דרומית-מזרחית למוסקבה. לאחר כמה שעות אותרו שרידי המטוס באזור. על פי עדי ראייה אירע פיצוץ חזק במטוס לפני שהוא התרסק. בפיגוע נהרגו כל נוסעי המטוס - 34 נוסעים ו-9 אנשי צוות.

טיסת S7 איירליינס (סיביריה איירליינס) 1047[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר דקות לאחר ההתרסקות הראשונה, אירע הפיגוע בטיסת S7 איירליינס (סיביריה איירליינס) 1047. מטוס מדגם טופולב Tu-154 המריא בשעה 21:35 ממוסקבה לעבר סוצ'י. על פי דיווח של סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס", המטוס שידר אותות מצוקה עקב חטיפה בשעה 22:59. לאחר מכן נעלם המטוס ממסכי המכ"ם והתרסק מעל למחוז רוסטוב. בפיגוע נהרגו כל נוסעי המטוס - 38 נוסעים ו-8 אנשי צוות.

חקירת הפיגועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיד לאחר ההתרסקויות התעורר חשד שמדובר בפיגוע טרור, מכיוון ששתי ההתרסקויות אירעו כמעט בו זמנית. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה לשירות הביטחון הפדרלי הרוסי לחקור את האירועים. לאחר מספר ימים אותרו עקבות חומר נפץ RDX בשרידים של שני המטוסים, ושירות הביטחון הודיע ששני המטוסים התפוצצו כתוצאה מפיגוע.

ארגון טרור צ'צ'ני לא מוכר בשם "גדודי אסלאמבולי" נטל אחריות על הפיגועים.

ב-17 בספטמבר פורסם מכתב של שאמיל באסייב, ממנהיגי המורדים הצ'צ'ניים, שבו נטל אחריות על הפיגועים והכחיש את דברי "גדודי אסלאמבולי". חקירת שירות הביטחון גילתה שהפיגועים בוצעו על ידי שתי מחבלות מתאבדות צ'צ'ניות תושבות גרוזני, אחת בכל טיסה, כחלק מהמאבק הצ'צ'ני נגד הצבא הרוסי.

פיגועי המטוסים הרוסיים התרחשו לאחר הפיצוץ ברכבת התחתית של מוסקבה (פברואר 2004) (אנ') שבו נהרגו 41 בני אדם בפברואר 2004, ולאחריהם אירעו מתקפות טרור נוספות ברוסיה: ב-31 באוגוסט 2004 בוצע פיגוע נוסף ברכבת התחתית של מוסקבה (אנ'), שבו נהרגו 10 בני אדם, ולמחרת החל משבר בני הערובה בבסלאן, שבו נספו 335 קורבנות, רובם ילדים. באירוע הטרור בבסלן השתתפה אחותה של המחבלת מטיסה 1353, ונהרגה במהלכו.

לאחר הפיגועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חקירת שירות הביטחון העלתה שמספר אנשים היו מעורבים ברשלנות שאפשרה את הפיגועים.

קצין הבטיחות של נמל התעופה דומודדובו עצר את החשודות, שהגיעו למוסקבה בטיסה ממחצ'קלה בלוויית שני גברים, אך נתן להן לעבור בלי לבצע עליהן חיפוש. הוא הואשם ברשלנות פושעת ונדון לשש שנות מאסר.

סוכן נסיעות קיבל שוחד של כ-140 אירו על מנת לנפק למחבלות כרטיסי טיסה ללא תעודה מזהה. פקיד נוסף בנמל התעופה קיבל שוחד של כ-25 אירו כדי שיוכלו לעלות למטוס ללא תעודה מזהה. הם נדונו לשנה וחצי מאסר עם עבודת כפייה.

עשרים ואחד קרובים של הנוסעים שנספו הגישו תביעה אזרחית נגד נמל התעופה וחברות התעופה על רשלנות פושעת. התביעה התקשתה להוכיח אחריות ישירה לפיגועים, ובסופו של דבר בית המשפט פסק על חברת התעופה S7 איירליינס לשלם לכל תובע כ-7,000 אירו, במקום 86,000 אירו שתבעו בתחילה. התובעים ערערו על פסק הדין, אך הערעור נדחה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]