פיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפיוטה
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: ציפורנאים
משפחה: צבריים
סוג: Lophophora
מין: פיוטה
שם מדעי
Lophophora williamsii
קולטר, 1894

פיוטה (שם מדעי: Lophophora williamsii) הוא מין קקטוס שגדל באמריקה, וממנו מופק הסם והאלקלואיד ההלוצינוגני מסקלין. מכונה גם "פטריית השטן", "מזון האלים", "המורה של העוצמה" או "הפטרייה הקדושה".

מוכרים כעשרה סוגים עם ריכוזי אלקלואידים שונים.

הפיוטה שימש שבטים שונים כצמח קדוש, שראו בו כמאפשר חיבור, תקשור וקבלת מסרים מעולם הרוחות. השבטים השתמשו בו כמעין מדריך בתחומים שונים, החל מרפואה ועד לזמני זריעה, נישואין וטקסי התבגרות למיניהם.

הפיוטה היא קקטוס נטול קוצים ועליה ציציות שיער בצבע לבן עד כתמתם. צבעה משתנה מירוק זית בהיר ועד לירוק כהה בתלות בעוצמת החשיפה לאור. הפריחה בחודשים אפריל–ספטמבר. הפרחים עדינים, צבעם לבן, ורוד וסגול בהיר. הפרי ורוד סגלגל ומתוק. כל פרי מכיל בין 3 ל-30 זרעים שחורים עם נקודה חומה.

הפיוטה גדלה במדבריות ארצות הברית ומקסיקו. בשל ההשפעה הפסיכדלית של הפיוטה, נאספו באופן בלתי חוקי כמויות אדירות של הקקטוס למטרות מסחריות. לכנסיית האינדיאנים בארצות הברית ניתן אישור מיוחד לגדל ולאסוף פיוטה, תחת פיקוח ממשלתי ולמטרות מסורתיות בלבד.

הסופר והאנתרופולוג קרלוס קסטנדה תאר את השפעותיו של המסקלין המופק מהפיוטה בספריו, ביניהם "משנתו של דון חואן", "מסע לאיכטילאן".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פיוטה באתר הרשימה האדומה של IUCN