פרסיבל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרסיבל (או פרסבל; אנגלית: Percival) הוא אביר אגדי, אחד מחברי מסדר אבירי השולחן העגול של המלך ארתור. בספרות הוולשית שמו הוא פרדור (Peredur). ידוע במיוחד על שום מעורבותו בחיפוש אחר הגביע הקדוש.

סצינות מ'פרסבל', מתוך איורים מימי הביניים.

עלילותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן גרסאות רבות לסיפור לידתו. ברוב הסיפורים דמו דם אצילים; אביו הוא המלך פלינור או אביר נחשב אחר. שמה של אמו לרוב אינו מצוין, אך היא ממלאת תפקיד מרכזי בעלילה. אחותו היא שומרת הגביע הקדוש, ולעיתים נזכר שמה - דינדריין. בסיפורים בהם הוא בנו של פלינור, אחיו הם סר טור, סר אגלובייל, סר למוראק וסר דורנאר.

לאחר מותו של אביו, אמו של פרסיבל לוקחת אותו עמה אל יערות ויילס, שם היא מגדלת אותו בחברת נשים, עד גיל 15. לבסוף, חבורת אבירים עוברת דרך היער ופרסיבל נותר מוכה-סנוורים ממראם ההרואי. ברצותו להיות אביר בעצמו, הנער עורך מסע לחצר המלך ארתור, ולאחר שהוא מוכיח את ערכו כלוחם הוא מוכתר לאבירות ומוזמן להצטרף אל מסדר אבירי השולחן העגול.

אף במסורות הקדומות ביותר שמו נקשר בחיפוש אחר הגביע הקדוש. ב-"פרסבל, סיפורו של הגביע הקדוש" של כרטיאן מטרואה, הוא פוגש במלך הדייגים בעל-המום ומבחין בגביע הקדוש, אך לא שואל את השאלה שתביא מזור לפצעי השליט. כאשר הוא עומד על משגהו, הוא נודר למצוא את טירת-הגביע בשנית ולהשלים את החיפוש.

גלהאד, בורס ופרסיבל מוצאים את הגביע הקדוש.

בגרסאות מאוחרות יותר, הגיבור האמיתי של החיפוש אחר הגביע הקדוש הוא גלהאד, בנו של סר לנסלוט דו לאק. אולם, אף שתפקידו ברומנסות מצטמצם, פרסיבל נותר דמות מרכזית באגדה, אחד משני האבירים (השני הוא סר בורס) המתלווים לגלהאד במסעם אל טירת-הגביע, ומשלימים את החיפוש בצוותא עמו.

בגרסאות מוקדמות, מאהבתו של פרסיבל היא בלאנשפלור, והוא נהיה למלך קרבונק לאחר שהוא מביא מזור למלך הדייגים, אך בגרסאות מאוחרות יותר הוא היה לבתול שנפטר לאחר מציאת הגביע הקדוש. בגרסתו של וולפראם פון אשנבך, בנו של פרסיבל הוא לוהנגרין, אביר הברבור.

עיבודים מודרניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופה המודרנית נעשה שימוש בסיפורו לעיבודים רבים, דוגמת הפואמה המודרניסטית "ארץ השממה" של ת"ס אליוט, האופרה "פארסיפל" של ריכרד וגנר, הסרט "אקסקליבר" של ג'ון בורמן והספר "הנטורל", שעובד מאוחר יותר לסרט באותו השם.

חלק מהחוקרים מאמינים שפרסיבל, כשאר מרכיבי האגדה על הגביע הקדוש, הוא ממקור פרסי, אולם סברות אלו נדחו על ידי הזרם המרכזי של המחקר בנושא. באגדה הפרסית, כפי שמתואר ב"פרגד מהוונדידאד" ומאוחר יותר, בחרוזים, ב-"שאהנאמה", יש לג'אשמיד גביע משובץ שבע טבעות ומלא בסם-החיים. מצוין שם שהגביע בידיו של "פארסי-ואר", או "ואר הפרסי", וזהו הכר הפורה שעליו צמחו ההשערות הקושרות את פרסיבל לאגדה זו.

כרטיאן מטרואה כתב את הסיפור הראשון על אודות פרסיבל; "פארזיבל" לוולפראם פון-אשנבך, "מות ארתור" לסר תומאס מלורי ו"פרסבל" התאורטי לרוברט דה-בורון הן יצירות ידועות אחרות המגוללות את עלילותיו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אריה סתיו, עלילות אבירי השולחן העגול - מבחר פרקי שירה מן הסאגה הארתוריאנית, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007.
  • תומאס מלורי, אבירי השולחן העגול, הוצאת מודן.
  • קרטיין דה-טרואה (בתרגום נייג'ל בריאנט), פרסבל, סיפורו של הגביע הקדוש, ד.ס. ברואר מוציאים לאור, 1996.
  • קרטיין דה-טרואה (בתרגום ד.ד.ר. אוואן), רומנסות ארתוריאניות, טאטל הוצאת לאור, בהוצאה מחודשת של אברימן, 1988.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרסיבל בוויקישיתוף