צבי הנינג'ה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צבי הנינג'ה
צבי הנינג'ה, כפי שהופיעו על עטיפת החוברת Teenage Mutant Ninja Turtles #101 בהוצאת IDW Publishing מינואר 2020. אמנות מאת סופי קמפבל.
צבי הנינג'ה, כפי שהופיעו על עטיפת החוברת Teenage Mutant Ninja Turtles #101 בהוצאת IDW Publishing מינואר 2020. אמנות מאת סופי קמפבל.
צבי הנינג'ה, כפי שהופיעו על עטיפת החוברת Teenage Mutant Ninja Turtles #101 בהוצאת IDW Publishing מינואר 2020. אמנות מאת סופי קמפבל.
סוג קבוצת גיבורי-על
הוצאה לאור מיראז' סטודיוס
(1984-1995, 2001-2010)
אימג' קומיקס
(1996-1999)
IDW Publishing
(2011 ואילך)
הופעה ראשונה Teenage Mutants Ninja Turtles #1 (מאי 1984)
יוצרים קווין איסטמן
פיטר ליירד
מידע
סטטוס פעיל
בסיס מנהטן
חברוּת בקבוצה לאונרדו, דונטלו, רפאל, מיכלאנג'לו, ג'ניקה, אלופקס
דמויות תומכות:
אפריל או'ניל, קייסי ג'ונס
חברוּּת לשעבר בקבוצה ספלינטר
דמויות קשורות
אויבים שרדר, קראי, שבט הרגל, Bebop and Rocksteady, קראנג, Rat King עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צבי הנינג'האנגלית: Teenage Mutant Ninja Turtles, בתרגום חופשי: "צבי נינג'ה מוטאנטים מתבגרים". בראשי תיבות TMNT) היא קבוצה בדיונית של צבים מוטאנטים, גיבורי-על המופיעים בחוברות קומיקס בהוצאות מיראז' סטודיוס, אימג' קומיקס ו-IDW Publishing. הקבוצה נוצרה על ידי הכותב קווין איסטמן והמאייר פיטר ליירד, והופיעה לראשונה בחוברת Teenage Mutants Ninja Turtles #1 ממאי 1984.

צבי הנינג'ה הם לאונרדו, דונטלו, רפאל ומיכלאנג'לו, שאומנו באמנות הלחימה נין ג'וטסו בידי הסנסיי ספלינטר. ממקום מושבם בתעלות הביוב של מנהטן, ניו יורק, ארבעת הצבים נלחמים בפושעים, מגלומנים מרושעים ופולשים חוצנים, ובכל אותה עת נותרים חבויים ומבודדים מפני העולם החיצון. ב-2019, הוצגה בהרצה של IDW ג'ניקה, לוחמת לשעבר בשבט הרגל שהופכת לצבה מוטאנטית לאחר תרומת דם מלאונרדו ומצטרפת אל המשפחה. כמו כן, גם אלופקס הצטרפה אל "שבט צבי הנינג'ה".

סדרת חוברות הקומיקס הובילה ליצירתו של זיכיון הכולל סדרות אנימציה, סרטי קולנוע ומשחקי מחשב.

בישראל הסדרה המקורית שודרה במקור בערוץ הראשון אך עברה בהמשך לערוץ הילדים וערוץ 2.

בשנת 2005 יצאו לשווקים בישראל קלטות וידאו ו-DVD הכוללים פרקים נבחרים מתוך הסדרה והיא אף הועלתה כמחזמר לילדים בכיכובה של מיכל צפיר ולאחר מכן, גם בערוץ ניקלודיאון.

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבי הנינג'ה הם ארבעה צבים מוטאנטים שנוצרו על ידי תערובת של נוזלים כימיים בדיונים הנקראים מוטאגן. שמותיהם של ארבעת הצבים הראשונים הוענקו להם על ידי המאסטר שלהם, ספלינטר, אשר קרא להם על שם אנשי האשכולות האיטלקיים האהובים עליו מתקופת הרנסאנס: לאונרדו דה וינצ'י, מיכלאנג'לו, דונטלו ורפאל. צבי הנינג'ה הם מומחים באמנויות לחימה מזרחיות וביחד נלחמים בכוחות הרשע שבראשם עומד שרדר.

ארבעת הצבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסלי ברונזה של הצבים בלובי בית הצעצועים בהונג קונג
  • לאונרדו - התלמיד המצטיין של מאסטר ספלינטר. חכם, אמיץ ומיומן. קיבל את המנהיגות על אחיו הצבים האחרים. בעל בנדנה כחולה, ונשקו הוא שתי חרבות נינג'אטו (שנקראות בהרבה מקרים בשם "קטאנה", המילה היפנית לחרב). לאונרדו הוא הרציני שבחבורה, מקדיש את רוב זמנו לאימוני נין ג'וטסו וכן מקדיש כבוד רב לקוד הבושידו. היה לו פחד גבהים עד שספלינטר עזר לו להתגבר עליו. כינויו הוא ליאו.
  • רפאל - הצב הקשוח, חם המזג, העצבני, הציני והמתבודד בין האחים. בעל בנדנה אדומה, ונשקו הוא שני פגיונות סאי. מדבר לרוב במבטא מרובע ברוקלין. אישיותו היא חמת מזג וסרקסטית, ולעיתים הוא מציג הומור ציני. למרות זאת, הוא נאמן לאחיו הצבים ולסנסיי ספלינטר. מבין כולם הוא הכי מחובר למיכלאנג'לו והוא יגיב באכזריות וכעס אם יקרה למיכלאנג׳לו משהו רע. חברו הטוב של קייסי ג'ונס. כינויו הוא ראף.
  • דונטלו - גאון במדעים, במחשבים ובטכנולוגיה, והמהנדס של החבורה. בעל בנדנה סגולה. הוא זה שממציא מכשירים מיוחדים לצבים העוזרים להם נגד אויביהם. נשקו הוא מטה העשוי עץ חזק. מעדיף להשתמש בשכלו מאשר בכוחו כדי להתגבר על איומים. בכל סדרה הוא מעריץ דמות מדען אחרת, שלפעמים מתבררת כפרופסור מטורף (כמו ד"ר קוויס מ-1997). כינויו הוא דוני או דון.
  • מיכלאנג'לו - הצעיר מבין האחים. הבדרן של החבורה, עושה צחוק מכל דבר וחובב מושבע של משחקי וידאו, קומיקס ופיצה. הוא מוכשר ובעל הדמיון הפרוע והגדול ביותר. הוא הצב בעל הבנדנה הכתומה. ברוב העיבודים הנוספים לקומיקס, נשקיו הוא שני נשקי נונצ'קו, אבל בסדרה מ-1987 החל מהעונה החמישית הוא נלחם עם שרשרת שבקצה קרס. כינויו הוא מייקי.

דמויות ראשיות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ספלינטר - עכבר מוטנט ואביהם המאמץ של הצבים. חולדה מוטאנטית מיפן שלמד את דרכי הנין ג'וטסו מבעליו המאטו יושי. בסדרת האנימציה משנת 1987 וכן בקומיקס של חברת ארצ'י קומיקס ובסדרת האנימציה משנת 2012, ספלינטר היה בעצמו המאטו יושי, שעבר מוטציה לעכברוש ולא היה חיית המחמד של יושי כמו בקומיקס המקורי.
  • שרדר - מאסטר נין ג'וטסו מרושע בשם אורוקו סאקי ומנהיג "שבט הרגל". יריבם המושבע של ספלינטר וצבי הנינג'ה. שרדר עוטה שריון גוף מלא בתערים וכן קסדת קאבוטו עם מסכה המסתירה את פיו ואפו.
  • אפריל או'ניל - עוזרת מעבדה לשעבר של המדען בקסטר סטוקמן. פגשה לראשונה בצבים כאשר הצילו אותה מידי המאוסרים הרובוטיים של בקסטר (Mousers, חתולים רודפי עכברים). שותפה לארבעת הצבים ברבות מהרפתקאותיהם ועוזרת להם מעל פני השטח בו בעת שהם נשארים חבויים מתחת לפני השטח. בסדרת האנימציה משנת 1987, בקומיקס של חברת ארצ'י קומיקס ובשלושת הסרטים, אפריל היא שדרנית חדשות טלוויזיה, בסדרת האנימציה של 2012 היא נערה בת 16 ובת של מדען, ובהמשך היא מתגלה כמוטנטית בעקבות ניסוי חוצני שנעשה על אימה.
  • קראנג - חבורת חייזרים מרושעים שמנסים להשתלט על כדור הארץ ולהפוך אותו לממד X. גופם דמוי מוח והם חסרי אונים בקרבות, על כן הקראנג משתמשים ברובוטים בשביל להילחם ולהגן על עצמם. הטכנולוגיה שלהם מפותחת בהרבה מבני האדם.
  • קייסי ג'ונס - פורע חוק שהופך לבן בריתם של הצבים ולמושא אהבתה של אפריל. נפגש לראשונה עם הצבים לאחר שנקלע למאבק עם רפאל. לוחם בפשע באמצעות אביזרי ספורט כמחבטי בייסבול וקריקט, מקלות גולף והוקי קרח וכיוצא בזה.
  • ג'ניקה - נינג'ה ותלמידתו לשעבר של מאסטר ספלינטר. הפכה לצבה מוטנטית בעקבות עירוי דם שקיבלה מלאונרדו במטרה להציל את חייה. משתמשת בחרב קטאנה ובכפפות בעלות להבים בקצה (בדומה לידיו של וולברין) וחובשת בנדנה צהובה.
  • אלופקס - שועלת שלג שעברה מוטציה על ידי שבט הרגל, אולם היא ערקה ממנו והצטרפה לצבי הנינג'ה. כיום היא מלמדת בדוג'ו "שבט ספלינטר" אותו הצבים הקימו במטרה ללמד את ייצורי "עיר המטונטים" להגן על עצמם. אלופקס חובשת בנדנה ירוקה ומשתמשת בנשק דמוי מגל בשם "קאמה".
  • קראי - בתו של ספלינטר שגודלה בידי שרדר מגיל צעיר (לפי חלק מהגרסאות) ולא יודעת זאת, זו גדלה והפך לנינג'ה הטובה ביותר בשבט הרגל ולעוזרת האישית של שרדר.

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיראז' סטודיוס, אימג' קומיקס ו-IDW[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – צבי הנינג'ה (מיראז' סטודיו), צבי הנינג'ה (IDW Publishing)

הופעתם הראשונה של צבי הנינג'ה הייתה בגיליון Teenage Mutant Ninja Turtles #1 במאי 1984. הגיליון פורסם בכ-3,000 עותקים על ידי מיראז' סטודיו בפורמט בגודל מגזין, באיורים בשחור-לבן ובנייר זול.[1] התעניינות הציבור בצבים המוטנטים גברה לאחר שמודעה שיווקית פורסמה במדריך הקניות לחוברות הקומיקס Comics Buyer's Guide #545. ההרצה המוגבלת של 3,000 עותקים הפכה באופן כמעט מיידי לפריטי אספנות, וכעבור מספר חודשים בלבד תומחרו במחיר הגדול פי 50 ממחירם ההתחלתי. שם ההוצאה, "מיראז' סטודיו", נבחר משום שאיסטמן וליירד לא השתמשו באולפני איור מקצועיים בתחילת הקריירה שלהם לפני שפרי יצירתם הפך אותם למיליונרים.

מיראז' סטודיו פרסמו גם חוברת נלווית דו-חודשית בשם Tales of the Teenage Mutant Ninja Turtles, שתוכננה לצמצם את הפערים שביקום צבי הנינג'ה. עצם פרסומה של החוברת הפך את שתי הסדרות למקבילות אחת לשנייה ואשר מתרחשות באותה המשכיות קאנונית. הכרך הראשון של הקומיקס פורסם בין השנים 19871989 כאשר כל שבעת הגיליונות של הכרך הראשון אוגדו מאוחר יותר פעמיים ו-25 הגליונות של כרך שני קובצו יחדיו באוגדנים של חמש חוברות כל אחד.

לאחר שתופעת צבי הנינג'ה החלה לחלחל למדיות נוספות מצאו עצמם יוצרי הקומיקס קווין איסטמן ופיטר ליירד באמצע תאגיד פרסום שיווקית בינלאומית. הדבר מנע מהם להמשיך בכתיבתם ובאיורם של הסיפורים המתמשכים מדי חודש בחודשו ומסיבה זו אמנים רבים הוזמנו להטביע את חותמם על חוברות הקומיקס באיור ובכתיבת סיפורים. אי לכך, אופיים המגוון והנרחב של הסיפורים הקנה להם פן אנתולוגי מסוים. המעריצים דבקו בנאמנות בסיפורים ומה שהתחיל למעשה במהדורה מוגבלת הפך לסדרה מתמשכת המתפרסת על פני 104 גיליונות וארבעה כרכים.

ביוני 1996 החייתה חברת אימג' קומיקס את סדרת הכותרים במה שנחשב לכרך השלישי של הקומיקס. הייתה זו הרצה יותר מבוססת פעולה, ועל אף שזכתה לציון עקב שינויים שערכה בדמויות הראשיות, פיטר ליירד הכריז על סדרת הכותרים שהיא איננה קאנונית לסדרה המקורית. באותו זמן הוא החל בכתיבת הכרך הרביעי של הסדרה המקורית, בפרסומה של מיראז' סטודיו.

לאחר שמיראז' סטודיוס לקחה את המושכות חזרה מאימג' קומיקס היא המשיכה בהרצת הכרך הרביעי בדצמבר 2001 בשם הפשוט TMNT. לאחר 28 גיליונות הודיע ליירד על הפסקה בת שמונה חודשים לצורך הפקת סרט הנפשה ממוחשבת המבוסס על הקומיקס. אולם, מקץ שמונה חודשים אתר הקומיקס המשיך להפיץ כי הסדרה עדיין בהפסקה לא מוגבלת. בינואר 2008, מיראז' סטודיו פרסמו רשמית כי הסדרה תשוב במאי של אותה שנה. גיליון 29 הופץ במהדורה מוגבלת של כ-1,000 עותקים והורשה לפרסום דרך אתר החברה. אף על פי שהסכם הרכישה בין ליירד וניקלודאון איפשר לו לפרסם עד ל-18 גיליונות בשנה בהתאם להמשכיות המקורית לא התפרסם כל חומר חדש מאז המכירה.

צבי הנינג'ה כפי שהופיעו על עטיפת החוברת Teenage Mutant Ninja Turtles #7 בהוצאת Dreamwave Productions, אמנות מאת סקוטי יאנג

באפריל 2011, חברת ההוצאה לאור IDW Publishing הודיעה כי רכשה את הזכויות לפרסומה של סדרת חוברות חדשה המתרחשת באותה המשכיות כשל הסדרה המקורית.[2] הגיליון הראשון פורסם ב-24 באוגוסט 2011 בכתיבתם של איסטמן וטום וולץ ובאיורם של איסטמן ודן דאנקן. הרצת קומיקס זו מאתחלת את סיפורם של הצבים וכל דמויות הקומיקס, וכן מציגה אופי אפל במיוחד ובוגר בהרבה משאר הרצות הקומיקס. עד כה יצאו לשווקים כ-100 חוברות במסגרת ההרצה, מבלי לכלול את חוברות חותם "אנימציה חדשה", ובכך הופכת הרצה זו לארוכה ביותר שבהרצות הקומיקס.

ארצ'י קומיקס, דרימווייב הפקות וחותם "אנימציה חדשה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בד בבד עם הרצתה של הסדרה המקורית במיראז' סטודיו, חברת ההוצאה לאור ארצ'י קומיקס פרסמה את Teenage Mutant Ninja Turtles Adventures בין אוגוסט 1988 לאוקטובר 1995. עלילות הסיפורים עובדו בתחילה מסדרת האנימציה של סוף שנות ה-80 אך החל מהגיליון החמישי איסטמן וליירד החליטו לתת את הסיפורים לריאן בראון וסטיבן מרפי, עובדי מיראז' סטודיו. הצמד נטש באופן מיידי את האווירה של הסדרה המצוירת ולקח את סדרת הכותרים בכיוון חדש והרפתקני יותר.

סדרת חוברות בהשראת סדרת האנימציה משנת 2003 פורסמה על ידי חברת Dreamwave Productions מיוני ועד לדצמבר 2003. הסדרה נכתבה בידי פיטר דייוויד ואוירה בידי ל'שון תומאס. בארבעת הגיליונות הראשונים, אשר עובדו ישירות מסדרת האנימציה, הסיפורים סופרו מנקודת מבטם של אפריל, בקסטר סטוקמן, קייסי ג'ונס וצמד שוטרי משטרת העיר ניו יורק במקום נקודת מבטם של הצבים.

בד בבד עם ההרצה המחודשת, מוציאה חברת IDW חותם בשם "אנימציה חדשה" (New Animated). בחותם זה מתפרסמות חוברות המהוות לפרקי סדרת הטלוויזיה של ניקלודיאון. עד כה פורסמו במסגרת החותם כ-20 חוברות.

אזכור במדיה אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות טלוויזיה ואנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת האנימציה הראשונה (1987 - 1996)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – צבי הנינג'ה (סדרת טלוויזיה, 1987)

לאחר שחברת הצעצועים פליימייטס בע"מ נבחרה להפיץ ליין דמויות אקשן פיגר של צבי הנינג'ה היססה החברה בנוגע לסיכון הכרוך בכך ודרשה עסקת שידור של סדרת טלוויזיה קודם להפצת ליין הצעצועים.[3] ב-28 בדצמבר 1987 החלה שידורה של סדרת האנימציה הראשונה של צבי הנינג'ה עם מיני סדרה בת חמישה חלקים. הסדרה זכתה עד מהרה למשבצת שידור קבועה במסגרת שידורי שבת בבוקר החל מ-1 באוקטובר 1988 עם 13 פרקים, הסדרה הופקה על ידי Murakami-Wolf-Swenson Film Productions Inc.‎ (כיום Fred Wolf Films) כשמיראז' סטודיו אינם בעלי זכויות הסדרה.

סדרת האנימציה שמה דגש חזק יותר על הומור מאשר בקומיקס. כאן, ארבעת הצבים מתוארים כגיבורי-על מתחכמים ואוהבי פיצה שנלחמים בכוחות הרשע ממקום מחבואם בביוב. לראשונה, הצבים עוטים מסכות בצבע, בעוד בקומיקס היו לכולם מסכות אדומות. הוצגו דמויות חדשות בשם רוקסטדי, ביבופ והניוטרינים, בעוד דמויות מקוריות כמו ספלינטר, שרדר וכנופיית הרגל נותרו נאמנים לקומיקס בחזותם ובקווי המתאר הכלליים שלהם בלבד. במקום שספלינטר היה לעכברוש המחמד המוטאנט של המאטו יושי, הוא היה המאטו יושי בעצמו. כנופיית הרגל השתנתה מנינג'ות אנוש לאספקה בלתי נדלית של חיילים רובוטיים, מה שאיפשר למספר רב שלהם להיות מושמדים בלי שנהרגו (החלטה חשובה בהתאם לקהל היעד, שהיו ילדים). קראנג, אחד מהנבלים הזכורים ביותר מהסדרה, קיבל השראה מגזע חייזרי שבחוברות הקומיקס של מיראז' סטודיוס. צבע עורו של בקסטר סטוקמן השתנה משחור ללבן, מהסיבות האפשריות שגילומו של אפרו-אמריקני נבל בסדרה מצוירת לילדים תתפרש לא נכונה וכן משום ששרדר בהיר העור שנותן פקודות לאפרו-אמריקני ייחשב לגזעני. ככל שהסדרה התקדמה, הדגש היה יותר על שימוש בטכנולוגיה של מדע בדיוני ופחות על אמנויות לחימה. כדי להתחרות בעליית הפופולריות של מייטי מורפין פאוור ריינג'רס, במהלך שתי העונות האחרונות של הסדרה השתנה הנבל ללורד דרג, שר מלחמה חוצני מרושע המבקש להשתלט על העולם ומסיח את דעת הציבור להאמין שצבי הנינג'ה הם האויבים ולא הוא.

סדרת לייב אקשן (1997 - 1998)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – צבי הנינג'ה - הדור הבא

בין השנים 1997 ל-1998 עלתה סדרת לייב אקשן שנקראה "צבי הנינג'ה: הדור הבא" אשר עקבה אחר מאורעות צבי הנינג'ה לאחר סרטי הקולנוע. בסדרה זו הוצגה צבת נינג'ה חמישית, ונוס, שהייתה מיומנת באמנות השינובי.[4] נדמה היה כי הסדרה מהווה המשך רופף לזיכיון הסרטים, היות שהשרדר הובס וצבי הנינג'ה נתקלו באויבים חדשים. קשר נוסף לסדרת הסרטים היה בזכות מקום מגוריהם של הצבים (תחנת רכבת תחתית נטושה, כפי שתוארה בסרטים השני והשלישי), כנופיית הרגל היו אנושיים, ואוזנו החתוכה של ספלינטר, כפי שתואר בסרט הראשון. צבי הנינג'ה השתתפו בהופעת אורח בפרק של פאוור ריינג'רס בחלל.[5] הסדרה לא צלחה ובוטלה לאחר עונה אחת ו-26 פרקים בלבד. מאז הסדרה התכחשו פיטר ליירד וקווין איסטמן לדמותה של ונוס ומחקו אותה מהזיכיון.

סדרת אנימציה שנייה (2003 - 2009)[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויותיהם של צבי הנינג'ה כפי שהופיעו בסדרת האנימציה מ-2003. לאונרדו עם בנדנה כחולה וחמוש בחרבות נינג'אטו, דונטלו עם בנדנה סגולה חמוש במוט בו, רפאל עם בנדנה אדומה ופגיונות סאי, מיכלאנג'לו עם בנדנה כתומה חמוש בנונצ'קו
ערך מורחב – צבי הנינג'ה (2003)

ב-2003 החלו שידורה של סדרת אנימציה חדשה בהפקת אולפני 4kids Entertainment ובשידור ערוץ FoxBox (מאוחר יותר 4Kids) בשיתוף עם מיראז' סטודיו.[6] הסדרה הונפשה על ידי דונג וו אנימציה מסיאול שבקוריאה הדרומית. מיראז' סטודיו הייתה בעלת שליש מהזכויות לסדרה ומעורבותה השפיעה וגרמה לסדרה המצוירת להיראות אפלה ונאמנה יותר לקומיקס מאשר הסדרה המצוירת הקודמת לה.

הסדרה נמשכה 7 עונות ו-156 פרקים עד לשנת 2009 והסתיימה עם סרט הטלוויזיה "צבים לנצח" שהופק לרגל 25 שנות זיכיון צבי הנינג'ה, הסרט איחד 3 גרסאות של צבי הנינג'ה: הגרסה המצוירת של סדרת הטלוויזיה מ-1987, הגרסה המצוירת של סדרת הטלוויזיה מ-2003 וגרסת הקומיקס המקורית מ-1984.

סדרת אנימציה שלישית (2012 - הווה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – צבי הנינג'ה (סדרת טלוויזיה, 2012)

לאחר שרכשה ויאקום ב-2009 את זכויות צבי הנינג'ה ממיראז' סטודיו ו-4kids Entertainment, הודיעו אולפני ערוץ ניקלודיאון (רכש נוסף של ויאקום) כי בכוונתם להפיק סדרת אנימציה חדשה ב-CGI בת 26 פרקים שתעלה לשידור ב-2012.[7][8][9]

בכנס שנערך בחסות ניקלודאון, הוכרז שהשחקן ג'ייסון ביגס ידבב את דמותו של לאונרדו ורוב פולסן, שדיבב את רפאל בסדרה מ-1987, ידבב את דונטלו.[10] ביוני 2011 התגלה כי שון אסטין ידבב את רפאל וגרג סייפס ידבב את מיכלאנג'לו.[11]

סדרה זו משודרת בישראל בערוץ ניקלודיאון החל מה-9 בדצמבר.

עלייתם של צבי הנינג'ה (2018)[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרה שעלתה בספטמבר 2018, המתרחשת בזמן הווה. סדרה זו מציגה עלילה שונה לחלוטין מאלו שהוצגו בקומיקס ובסדרות קודמות. הסדרה שמה דגש על הומור, ובין היתר מציגה לראשונה את אפריל אוניל כדמות שחורה במקום לבנה. כמו כן, סדרה זו היא הראשונה שבה הצבים לא רק נלחמים בשבט הרגל, אלא גם במוטנטים מיקום מקביל שבראשם עומד הברון דרקסום.

סרטי קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • צבי הנינג'ה (1990) - הסרט המקורי, המבוסס על חוברות הקומיקס המוקדמות. אורוקי סאקי, השרדר, מגיע לניו יורק ומתחיל לאסוף בני נוער שישמשו ככנופיית נינג'ות בשם "הרגל". ארבעת הצבים, שמצליחים להציל שליח פיצה שמותקף על ידיהם, יוצרים קשר עם כתבת טלוויזיה בשם אפריל או'ניל. הצבים נתקלים בקייסי ג'ונס, בחור קשוח שלוחם בפשע תחת כיסוי פנים עם מסכת הוקי ומשתמש במקל ההוקי שלו כנשק נגד הכנופיה. אפריל מסייעת לצבים כאשר הם מותקפים על ידי שרדר, ואביהם המאמץ, מאסטר ספלינטר, נחטף. הם יוצאים לשחררו ולהתעמת עם שרדר. הסרט זכה להצלחה רבה וגרף בקופות $201,965,915.50,[12] הסרט נחשב לשני המצליח ביותר בזיכיון צבי הנינג'ה.
  • צבי הנינג'ה 2: מסתוריו של הריר (1991) - סרט ההמשך לעלילה הקודמת. שרדר, שנקבר תחת ערימות זבל במגרש הגרוטאות, שורד ושב לנקום, כמה נערים מכנופיית "הרגל" שנותרו ברחו לאזור חדש שהמשטרה לא תחשוד לאחר שיותר ממאה נערים שהשתתפו בכנופיה נתפסו והושלכו לבתי סוהר. גם שרדר וגם הצבים מתחקים אחר מוצאם ומגלים שהם נוצרו על ידי חומר רדיואקטיבי ירוק. שרדר מנצל את שאריות החומר על מנת ליצור שתי מפלצות שילחמו בצבים ולהקים מחדש את כנופיית "הרגל". הסרט לא הצליח כמו קודמו אך הכנסותיו היו נאות: $78,656,813 רק בארצות הברית.[13]
  • צבי הנינג'ה 3 (1993) - בעקבות שרביט מסתורי שקנתה אפריל לספלינטר, ארבעת הצבים משוגרים אחורה בזמן ליפן הפיאודלית של שנת 1593 ומסייעים לכפריים להילחם מול שליט מרושע. לצד השליט עומד סוחר אמריקני המצייד את חייליו ברובים ותותחים. על הצבים להציל את אפריל שנחטפה, לסייע לכפריים המורדים ולאתר את השרביט שאבד להם בזמן המלחמה, כדי לחזור להווה. אך ארבעת הצבים מסתגלים מהר מאוד ליפן העתיקה: לאונרדו מתאחד עם מורשת הנין ג'וטסו וקרבות הסמוראים, דונטלו מתקשה ללא טכנולוגיה, רפאל העצבני מוצא שלווה ואילו מיכלאנג'לו מתאהב בנערה כפרית המנהיגה את המרד. הסרט היה לכישלון קופתי גדול כשגרף רק $42,273,609, הסרט נחשב לכושל ביותר בזיכיון צבי הנינג'ה.
  • צבי הנינג'ה (2007) - סרט בהנפשה ממוחשבת עם סיפור עצמאי שהולך במסורת הקומיקס והסדרה העדכנית ביותר. הסרט היה לכישלון קופתי כשגרף בקופות רק $95,608,995[14] בעוד תקציבו עומד על $34,000,000.[15][16]
  • צבי הנינג'ה (2014) - סרט אתחול לסדרת הסרטים המשולב בטכנולוגיית CGI ולייב אקשן בבימויו של ג'ונתן ליבסמן ובהפקתו של מייקל ביי. את דמותו של לאונרדו מדבב ג'וני נוקסוויל, את דמותו של רפאל מדבב אלן ריטצ'סון, את דמותו של דונטלו מדבב ג'רמי הווארד, את דמותו של מיכלאנג'לו מדבב נואל פישר, את דמותו של ספלינטר מגלם טוני שלהוב ואת דמותה של אפריל או'ניל מגלמת מייגן פוקס. הכנסות הסרט עומדות על $300,253,217,[17] ובכך הוא הופך לסרט צבי הנינג'ה הרווחי ביותר.
  • צבי הנינג'ה: יוצאים מהצללים (2016) - סרט המשך לסרט מ-2014. בסרט הזה הצבים משתפים פעולה עם אפריל אוניל וקייסי ג'ונס על מנת להביס את קראנג, מוח חייזרי מרושע ממימד X ששואף להשתלט על העולם, הנעזר בשרדר ובצמד הבריונים המוטאנטים שלו ביבופ ורוקסטדי.
  • עלייתם של צבי הנינג'ה: הסרט (2020) - הצבים המתבגרים וכוחות הנינג'ה המיסטיים שלהם עומדים למבחן האולטימטיבי כשיצורים אכזריים מממד אחר מנסים לזרוע כאוס.
  • צבי הנינג'ה: טירוף המוטנטים (2023) - סרט בהנפשה ממוחשבת שמציג את הצבים כשהם רוצים לחיות כשווים בחברה ומנגד נלחמים בארגון מסתורי.

משחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Eastman, Kevin (2002). Kevin Eastman's Teenage Mutant Ninja Turtles Artobiography. Los Angeles: Heavy Metal. ISBN 1-882931-85-8
  • Wiater, Stanley (1991). The Official Teenage Mutant Ninja Turtles Treasury. New York: Villard. ISBN 0-679-73484-8

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צבי הנינג'ה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ DYNAMIC DUO: Kevin Eastman and Peter Laird; Turning Teenage Mutant Ninja Turtles Into a Monster, באתר The New York Times, ‏25 בדצמבר 1998
  2. ^ IDW Announces New Comic Series Based on the Original Teenage Mutant Ninja Turtles, ‏1 באפריל 2011
  3. ^ Janice C. Simpson, ‏Show Business: Lean, Green and on the Screen, באתר ה-TIME, ‏2 באפריל 1990
  4. ^ Teenage Mutant Nunja Turtles on TV, באתר IGN
  5. ^ Teenage Mutant Ninja Turtles on TV, באתר IGN
  6. ^ Benjamin Ong Pang Kean, ‏TMNT Celebrates 25 Years, III - Peter Laird, באתר Newsarama, ‏10 ביוני 2008
  7. ^ Eileen Cruz, ‏WonderCon 2011 – PR: IDW to Publish New Ninja Turtles Series Based on Original Comics, באתר toonzone news, ‏4 באפריל 2011
  8. ^ David McCutcheon, ‏TMNT Gets a Makeover, באתר IGN TV, ‏9 במרץ 2011
  9. ^ Eric Goldman, ‏New Ninja Turtles TV Series and Film Coming, באתר IGN TV, ‏21 באוקטובר 2009
  10. ^ Nickelodeon Upfront 2011: TMNT, Robot & Monster, Kung Fu Panda, Korra, and More, Ed Liu, March 11th 2011
  11. ^ Sean Astin voicing Raphael in new 'Teenage Mutant Ninja Turtles', Darren Franich, June 14th 2011
  12. ^ צבי הנינג'ה (1990), באתר Box Office Mojo
  13. ^ צבי הנינג'ה 2, באתר Box Office Mojo
  14. ^ צבי הנינג'ה (2007), באתר Box Office Mojo
  15. ^ Joe Strike, ‏TMNT: The Turtles More Animated in CG, באתר Animation World Network, ‏23 במרץ 2007
  16. ^ Martin A. Grove, ‏$35 million budget puts TMNT on road to profits, באתר Hollywood Reporter, ‏31 במרץ 2007
  17. ^ צבי הנינג'ה, באתר Box Office Mojo

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]