קירקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קִירְקֵה
Κίρκη
קירקה מציעה את הגביע לאודיסאוס; ציור מאת ג'ון ויליאם ווטרהאוס, 1891
קירקה מציעה את הגביע לאודיסאוס; ציור מאת ג'ון ויליאם ווטרהאוס, 1891
תפקיד מלכת אייאה
תרבות מיתולוגיה יוונית
מקום מגורים אייאה
אב הליוס
אם פרסה
אחים פסיפאה
בן או בת זוג טלמאכוס עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Agrius, Cassiphone, Ardeas, Telegonus, Anteias, Auson, לטינוס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
היין של קירקה; ציור של אדוארד ברן-ג'ונס (אנ'),‏ 1900

קִירְקֵה (יוונית עתיקה: Κίρκη) היא אלה-קוסמת במיתולוגיה היוונית, המתמחה ברקיחת סמים ומשחות. היא נחשבת בתם של הליוס ופרסה (אנ'), בתו של אוקיינוס ואחותה של פסיפאה. על פי גרסה אחרת בתה של הקטה, אלת הקסמים.

דמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באודיסיאה, לאחר שנמלטו בעור שיניהם מהקיקלופים ומהלסטריגונים אוכלי-האדם, אודיסאוס ואנשיו הנותרים מגיעים לאי של קירקה, אייאה. אודיסאוס שולח מחצית מאנשיו אל ביתהּ, והיא מזמינה אותם פנימה. כולם למעט אורילוכוס (אנ') החשדן נענים להזמנתה, והיא מטילה עליהם כישוף והופכת אותם לחזירים. לשמע סיפורו של אורילוכוס יוצא אודיסאוס אל ביתה של קירקה כדי להציל את אנשיו. הרמס, המחופש לגבר צעיר, מספק לו עשב כקמע, שיגן עליו מכשפיה, מנחה אותו כיצד לנהוג עמה, ומייעץ לו לאיים להרוג אותה ובכך להכניע אותה. אודיסאוס נוהג לפי עצתו של הרמס, ולאחר שקירקה מחזירה לאנשיו את דמותם האנושית, הוא חי בביתה חיי תענוגות במשך שנה שלמה. כשהוא יוצא שוב לדרכו, קירקה מייעצת לו לפנות אל טירסיאס שבשאול (אנ') על-מנת שינבא לו מה יעלה בסופו, ומסבירה לו במפורט איך יעשה את דרכו בים לביתו באיתקה.

קירקה בתרבות המודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קירקה היא המקור לשמו של הפרק החמישה עשר ביוליסס, ספרו של ג'יימס ג'ויס - קירקי. פרק זה הוא הארוך בספר, 174 עמודים. הפרק כתוב כולו במבנה של מחזה, רב שיח בין דמויות רבות. את קירקה מייצגת בפרק בלה כהן, מאדאם דבלינאית ממוצא יהודי.

ברומן "וזרח השמש", מאת ארנסט המינגוויי מספר מייק על הכינוי שניתן לברט אשלי, הדמות הנשית הראשית [עמוד 169 בתרגום של יואב כ"ץ]: "הוא קורא לה קירקה [...] הוא אומר שהיא הופכת גברים לחזירים. זה ממש מוצלח."

קירקה מאוזכרת בקצרה בסדרת ספרי "הארי פוטר", שם היא מופיעה כאחת המכשפות המפורסמות המופיעות על קלפי האיסוף המגיעים עם צפרדעי השוקולד - ממתק מוכר בעולם הקוסמים.

בספר השני בסדרת פרסי ג'קסון והאולימפיים בתור מנהלת ספא מדומה על אי טרופי המכנה את עצמה קיקי, והיא הופכת את פרסי לחזיר ים (במקום לחזיר אמיתי, שכן אלו תופסים יותר מדי מקום). כמו כן, מוזכרת הדמות במספר ספרים נוספים.

ביקום DC קומיקס, סירסי היא יריבתה המושבעת של וונדר וומן ובת בריתה של אלת הכישוף הקטה. ביקום מארוול קומיקס, גיבורת-העל סירסי מבוססת על קירקה והיא בת לגזע הנצחיים האלמותי.

בסדרה כדברא נקראת הדמות הראשית "קירקי" על שמה של קירקה.

האסטרואיד 34 קירקה (אנ') שהתגלה ב-1855 על ידי ז'אן שקורנאק נקרא על שמה.

הספר "קירקה" מאת מדלין מילר מציג את סיפור חייה של קירקה על ידי סיפור בגוף ראשון מפיה של קירקה עצמה. הספר תורגם לעברית בהוצאת הכורסא ויצא בעברית בשנת 2022.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קירקה בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מיתולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.