קצב המלחמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קצב המלחמה
Rhythm Of War
מידע כללי
מאת ברנדון סנדרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה אפית
הוצאה
תאריך הוצאה 2020
הוצאה בעברית
הוצאה אופוס
תרגום צפריר גרוסמן
סדרה
סדרת ספרים גנזך אורות הסער
ספר קודם בעל השבועה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קצב המלחמהאנגלית: Rhythm Of War) הוא רומן פנטזיה אפית שנכתב על ידי הסופר האמריקאי ברנדון סנדרסון, הרביעי בסדרת "גנזך אורות הסער". הספר יצא לאור בהוצאת "טור ספרים" (Tor Books) ב-17 בנובמבר 2020. "קצב המלחמה" מורכב מפרולוג אחד, 112 פרקים, מספר נקודות ביניים ואפילוג, ומהווה המשך ל"בעל השבועה" מ-2017. בדומה לשלושת הספרים הראשונים, בהם יש התמקדות בכל ספר בדמות אחת וזכרונותיה לפני אירועי הספרים (קאלאדין ב"דרך המלכים", שאלאן ברסיסים של אור ודאלינאר ב"בעל השבועה"), מציג "קצב המלחמה" פלאשבקים על אשונאי וונלי. הספר כולל איורים של ארבעה מה"מבשרים", ואיורים של ארבעה מהספרנים (יצורים אנרגטיים שמעניקים כוחות למי שהם נקשרים אליו) אשר יצרו קשר אמיתי עם דמויות מהספר, למעט הספרן של דאלינאר. כמו בספרים הקודמים, גרסת האודיו מוקראת על ידי צוות הקריינות הקבוע של הסדרה, מייקל קרמר וקייט רידינג.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך הכתיבה של הספר החל בינואר 2019, עם תאריך פרסום המתוכנן לשנת 2020. לפני שההחלטה על שם הספר כ"קצב המלחמה" התקבלה, כותרתו הזמנית של הרומן הייתה "שיר השינויים" (The Song of Changes), שלדברי ברנדון מעולם לא נועדה להיות הכותרת הסופית. מאוחר יותר הוכרז כי הספר ייצא לאור ב־17 בנובמבר 2020.
במקור הספר היה אמור להציג פלאשבקים מנקודת מבטה של אשונאי, כאשר ונלי תופסת את מרכז הבמה בציר הזמן של ימינו. בסופו של דבר סנדרסון החליט על פלאשבקים מעורבבים, חלק יהיו מנקודת מבטה של אשונאי, וחלק יהיו מנקודת מבטה של ונלי.
סנדרסון הצהיר כי פרק האפילוג החותם את הספר של "שנינות" (הויד) הוא משהו שהוא ציפה לו במיוחד במשך זמן רב. הוא גם הצהיר שתהיה קפיצה בזמן בין ספר שלוש לארבע. הכותרת אמנם מרמזת על התמקדות רבה יותר בדמויות מה"תרבות הפרשנדית" כביכול, אך הגיבורים הנותרים, כולל קאלאדין מבורך הסער, שאלאן דאבאר, דאלינאר קולין וסזת' בן בן ואלאנו, מופיעים גם הם בספר באופן בולט.
העטיפה האמריקאית נחשפה רשמית ב־17 באוגוסט 2020.

רקע – עולם רושאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת ביבשת רושאר, בעולם שבו מתחוללות דרך קבע סופות אדירות הנודעות בשם סערות אימים, עולם עם צמחייה הצומחת מתוך סלעים, ובעלי חיים שפועלים לפי חוקיות לא ידועה.

  • כלכלה - הסופות הן אלו שטוענות את אבני-החן, אשר כלכלת רושאר מבוססת עליהן. באמצעות אבני-חן אלו, פיתחו בני האדם טכנולוגיות שונות, ויש להן קשר לא ידוע לחרב ושריון הרסיס. לאחר שהסופה טוענת אותן, האבנים זוהרות לתקופה של כחודש. נהוג במהלך סופה להשאיר אבנים מחוץ לבית, כדי שאלו יטענו מחדש באור של הסופה.
  • דת - הדת העיקרית ביבשת היא הדת הוורינית שלה יש אדיקויות שונות.
  • מיתולוגיה - בעבר התחוללו ביבשת סדרת חורבנות שלפי האגדה כמעט והשמידו את החיים על פני היבשת. כיוון שהסיפורים לא נשמרו היטב, הם מעורבבים עם דיווחים על מגוון יצורים אגדיים שחיו בימים עברו. חלק משמעותי מהאגדות מתייחס לאבות הריק - האויב שהביא על בני האדם את החורבן וההרס כל כמה מאות שנים, ואבירי האור - מסדר אגדי שהגן על בני האדם, ונטש אותם אחרי החורבן האחרון. האופי הלא ברור של האגדות והסיפורים, הפך את אבירי האור לדמויות שנויות במחלוקת - מצד אחד הן מוערכות כחזקות מאוד ושליחות של האל; ומצד שני הם נחשבים לבוגדים שנטשו את בני האדם ואת האלים.
  • מעמדות - מדינת אלת'קאר, בה מתרחשת העלילה העיקרית, היא מדינה בעלת חברה מעמדית, המתחלקת לאצילים בהירי העיניים, ולשאר העם כהי העיניים. חלק גדול מהסדרה מתמקדת באנשי אלת'קאר וג'אה קבד. שתי האומות האלה מחלקות את האנשים למעמדות המבוססים בעיקר על צבע עיניהם- כהי העיניים (עם צבע עיניים כהה כגון חום, ירוק כהה, אפור פחם) משויכים למעמד הנאהן, ויהיו בעיקר איכרים (ואפילו עבדים). ובהירי העיניים (עם צבע עיניים בהיר כגון כחול, צהוב, ירוק, וכו') משויכים למעמד הדאהן, ויהיו בעיקר אצילים, ובדרך כלל משכילים יותר. לנאהן ולדאהן יש עשר דרגות בתוכם. בעלי מעמד הנאהן נעים בין עבדים בנאהן העשירי, ועד לאזרחים מלאים בעלי זכות לנסוע ממקום למקום בנאהן השני. במערכת הדאהן, בהירי העיניים שבדאהן העשירי נחשבים רק למעט יותר טובים מכהי העיניים, ואיש או אישה כהי עיניים עשויים אפילו להתחתן עם משפחה בהירת עיניים מהדאהן העשירי. הדאהן הראשון מורכב מהמלך ומשפחתו. וכל אדם מעל הדאהן הרביעי הוא לורד בהיר/בעלים של שטחים, רכוש, משרתים, אחוזות, וכו'.
  • מנהגים - בתרבות האלת'ית גברים מיועדים ללחימה בעיקר, ואינם מתעסקים כלל בלמידה עד כדי כך שאינם יודעים קרוא וכתוב, נשים הן המלומדות וקצינים רבים מחזיקים לבלריות הקוראות וכותבות עבורם. קריאה וכתיבה בידי גבר נחשבים לפחיתות מעמד, למעט במקרים של אנשי דת, שליחים ומלומדים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרקים העיקריים בספר מסופרים מנקודת המבט של כמה דמויות עיקריות, בזמן שקטעי המעבר מסופרים מנקודות מבטן של דמויות שונות (חלקן חוזרות ומופיעות, וחלקן לא).

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ונלי - אחת המאזינות האחרונות ששרדו, לאחר שרייס טבח בכולם. היא אבירת אור ממסדר מעצבי הרצון, מה שמקנה לה את היכולת להשתמש בפרצים של תזוזה ושל לכידה. היא מצדדת במחנה של שנאה, אבל לא בגלל שהיא מאמינה במטרותיו, אלא בגלל שאין לה מקום אחר ללכת אליו.
  • שאלאן דאבאר - בהירת עיניים מוודנר. שאלאן היא אורגת אור, היא יכולה, בעזרת מבט אחד, לזכור וליצור מחדש סצנה שהיא ראתה עם צבעי פחם ונייר, ליצור אשליות מציאותיות ומסוגלת להשתמש בכוח של מטיל הנשמה, ללא מטיל נשמה. היא אשתו של אדולין קולין, בן דודה של המלכה. יש לשאלאן ספרן בשם "תבנית" שמלווה אותה.
  • קאלאדין מבורך הסער- לוחם מאלת'קאר, שמשרת בתור מרשל נעלה בצבא של קואליציית המלכים של אוריתירו. בעברו, קאלדין היה השולייה של אביו, ויועד ללמוד רפואה, אולם בנסיבות אחרות הצטרף לצבאו של הלורד הנעלה אמראם שם הפך לעבד. קאלאדין הוא "שועט רוחות" ומנהיג את המסדר עד אמצע הספר השלישי דשם הוא פורש בעקבות הלם קרב. הוא יכול להשתמש באור הסער כדי להפעיל את שלושת הקשירות. הוא קשור לספרנית כבוד בשם "סיל".
  • דאלינאר קולין- דאלינר הוא מלך אורית'ירו והמישורים המנופצים. אביהם של רינארין ואדולין הספרן שלו הוא "אבי הסער" עצמו.
  • סזת' בן-בן-ואלאנו - כונה גם "המתנקש בלבן" אביר אור ממסדר שוברי השחקים, הבעלים של "דם-ליל" שניתן לו על ידי נין-בן-אל.
  • אדולין קולין - בנו הבכור של דאלינר, לוחם חזק ומפקד בשטח של כוחותיו של דאלינר. אדולין מחזיק בחרב הרסיס "מאיה" ומיודד איתה. רב אומן בקרבות בזירה.
  • רינארין קולין - בנו השני של דאלינר, שגדל בצילם של אביו ואחיו למרות שאין לו את הכשרון הטבעי שלהם ללחימה, רנארין הוא אביר אור ממסדר משגיחי האמת, אך הספרן שלו עוות על ידי סיא אנאט, ולכן הוא יכול לראות את העתיד.
  • נבאני קולין - אלמנתו של המלך המנוח גאבילר, אימה של המלכה הנוכחית ג'סנה, ואשתו של דאלינר.
  • רליין - ידוע גם בתור "שן" אחד מהמאזינים האחרונים ששרדו, רליין הוא חבר בגשר ארבע ואביר אור ממסדר משגיחי האמת.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מרייז - המנהיג בפועל של שלוחה של ארגון "דמי הרפאים" (גווסטבלוד).
  • לירין - אביו של קאלאדין, מנתח מוכשר.
  • ליפט - אבירת אור ממסדר מרקדי הקצוות. מסוגלת להמיר מזון לאור סער.
  • טפט - אביר אור ממסדר שועטי הרוחות.