קרנדאש (ליצן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בול סובייטי מ-1989 עם דמויותיהם של קרנדאש וקליאקסה

מיכאיל ניקולאייביץ' רומיאנצברוסית: Михаи́л Никола́евич Румя́нцев;‏ 10 בדצמבר 1901 - 31 במרץ 1983), שנודע בשם הבמה "קרנדאש" ("עיפרון" ברוסית), היה ליצן סובייטי נודע. קרנדאש זכה לתואר "אמן העם של ברית המועצות" ולאות "גיבור העבודה הסוציאליסטית". הוא היה מורם של ליצנים סובייטים מפורסמים אחרים, בהם אולג פופוב ויורי ניקולין.

רומיאנצב נולד בסנקט פטרבורג. היו לו אח ואחות צעירים ממנו. אמו מתה בעודו בן שש. ידוע כי היו לו לפחות שתי בנות.

ב-1914 החל בלימודי אמנות, אך לא מצא בהם עניין. בין 19221925 עבד בתיאטרון כמצייר כרזות, ולאחר מכן עבר למוסקבה ושם המשיך להתפרנס מציור כרזות לסרטים ולמופעים. ב-1926 הושפע מסרטיהם של מארי פיקפורד ודאגלס פיירבנקס והחליט לעבור לקריירת משחק. הוא החל ללמוד משחק ואת מקצועות הקרקס אצל מי שהיה למנהל קרקס מוסקבה, מארק סולומונוביץ' מסטצ'קין.

החל משנת 1928 הוא הופיע בחיקוי של צ'ארלי צ'פלין, עד שיצר ב-1935 את דמותו של קרנדאש, אשר תמיד לווה בכלבו, הטרייר הסקוטי "קליאקסה" (שמשמעו "כתם דיו"). הופעותיו נחלו הצלחה רבה וזכו לאהדה גדולה. הוא התאים את הופעותיו לרוח הזמנים ובמהלך מלחמת העולם השנייה הכניס להופעותיו חיקויי חיילים גרמנים. ב-1960 יצא למסע הופעות בדרום אמריקה עם קרקס מוסקבה.

קרנדאש הופיע בקרקסים במשך 55 שנה, והופעתו האחרונה הייתה כשבועיים לפני מותו. לאחר מותו נקרא בית הספר לקרקס במוסקבה על שמו ופסל ארד בדמותם של קרנדאש וקליאקסה הוצב בכיכר הראשית בהומל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרנדאש בוויקישיתוף