רגאטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תהלוכת וינדימר בשבוע קייל בגרמניה, אירוע הרגאטה והשיט הגדול בעולם
רגאטה של מפרשיות 420 באגם מוביסון בצרפת

רגאטהוונטית: Regatta) היא סדרה של מרוצי סירות. מקור המונח באיטלקית ונציאנית שמשמעותו "תחרות", ומתאר בדרך כלל אירועי מרוץ של סירות חתירה, מפרשיות, סירות דרקון או גלשני רוח, אם כי כמה סדרות מרוצים של סירות מנוע נקראות גם הן רגאטות. רגאטה כוללת לעיתים קרובות פעילויות חברתיות וקידום מכירות סביב אירוע המרוצים, ולמעט במקרה של אליפויות של סוג הסירה נקראת בדרך כלל על שם העיר או המקום בו האירוע מתקיים.

אף על פי שרגאטות הן בדרך כלל תחרויות חובבים, בדרך כלל מדובר באירועים מאורגנים באופן רשמי, עם כללים מקיפים המתארים את לוח הזמנים והנהלים של האירוע. רגאטות עשויות להיות מאורגנות כאליפויות לאזור או סוג סירה מסוים, אך לרוב נערכות רק לשם שמחת התחרות, האחווה והקידום הכללי של הספורט.

אירועי מרוץ שיט מתקיימים בדרך כלל עבור מחלקה יחידה (דגם יחיד של סירה, כמו Islander 36 (אנ')) ונמשכים בדרך כלל יותר מיום אחד. רגאטות עשויות להיות מאורגנות על ידי מועדון יאכטות, עמותת שייט, עיירה או בית ספר, כמו במקרה של הרגאטות המאורגנות על ידי האגודה הלאומית לשיט של בתי הספר (National School Sailing Association) בבריטניה, והאגודה לשיט בין בתי הספר התיכונים (Interscholastic Sailing Association) או האגודה לשיט בין מכללות ואוניברסיטאות (Intercollegiate Sailing Association) בארצות הברית.

הרגאטה של ברקולנה (אנ') המאורגנת על ידי מועדון היאכטות "אגודת השייט של ברקולה וגריניאנו" (Società Velica di Barcola e Grignano) בטריאסטה שבאיטליה מחזיקה בשיא העולם של גינס כ"מרוץ השיט הגדול ביותר" עם 2,689 סירות ומעל 16,000 שייטים בקו הזינוק.[1] "פיאסקו שלושת הגשרים" (The Three Bridge Fiasco), בארגון "אגודת השיט העצמאית" (Singlehanded Sailing Society) במפרץ סן פרנסיסקו עם יותר מ-350 מתחרים, הוא מרוץ המפרשיות הגדול ביותר בארצות הברית.

הרגאטה הגדולה והפופולרית ביותר של סירות חתירה היא הרגאטה המלכותית של הנלי (אנ') שנערכת על נהר התמזה באנגליה. אחת מרגאטות היאכטות הגדולות והוותיקות בעולם היא שבוע קאוז (אנ'), שמתקיימת מדי שנה ומאורגנת על ידי מועדון היאכטות "פלגת היאכטות המלכותית" (Royal Yacht Squadron) בקאוז (אנ') באי וייט באנגליה, ומושכת בדרך כלל מעל 900 סירות מפרש. לשבוע קאוז קדמו גביע קמברלנד (Cumberland Cup‏; 1775), "הרגאטה המלכותית של נמל דרטמות'" (Port of Dartmouth Royal Regatta‏; 1822) ו"הרגאטה של נמל פלימות'" (Port of Plymouth Regatta‏; 1823). הרגאטה הוותיקה ביותר באמריקה הצפונית היא הרגאטה המלכותית של סנט ג'ון (Royal St. John's Regatta) שנערכת באגם קווידי וידי (אנ') בסנט ג'ונס בניופאונדלנד בקנדה מדי שנה מאז 1818.

מקורו של המונח רגאטה מהמילה regatta בוונטית שמשמעותה "תחרות על בקיאות", וששימשה לתיאור תחרויות של גונדולות בוונציה. מקורה של מילה זו מהמילה regatare ("להתחרות, להתמקח, למכור בקמעונאות"), ייתכן מ-recatare.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רגאטה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]