רנד אל'תור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

רנד אל'תוראנגלית: Rand al'Thor), הוא גיבור סדרת הפנטזיה "מחזור כישור הזמן" מאת רוברט ג'ורדן. רנד הוא הדרקון שנולד שוב, גלגולו של מנהיג כוחות האור שלידתו מחדש נחזתה בנבואות.

אישיותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רנד משתנה מאוד לאורך הספרים. הוא עובר גילגולים רבים. בתחילת הסדרה רנד הוא רועה צאן פשוט הגר עם אביו ביער המערב על יד הכפר "שדה אמונד". רנד הוא ילד ביישן בן 18, אשר מעביר את זמנו במטלות היומיות של רועה צאן, משחק עם שני חבריו פרין אייברה ומאט קוטון. הכל יודעים שרנד והנערה היפה בכפר, אגווין, עתידים להתחתן כאשר יגיעו לגיל המתאים. הכל משתנה כאשר לילה אחד מופיעים טרולוקים, אשר נראה שהם מחפשים מישהו, ואשר מחריבים את החווה של רנד ופוצעים את אביו. לאורך עלילת הספר הראשון הוא נחשף לעולם. רנד למד מאביו דבר ושמו ה"ריק". באמצעות הריק רנד יכול לדחוק את רגשותיו ולהיות ממוקד בדבר אחד בלבד. רנד לומד שליטה עצמית ומתפתחות בו תכונות של גיבור. בסיום הספר הראשון הוא מגלה כי הוא יכול לתעל את החצי הגברי של הכוח האחד. רנד מתחיל להעשות מנהיג. רוב הזכרים שתיעלו את הכוח השתגעו עם השנים. עם הזמן רנד שומע קול בתוך ראשו ומבין שזה לואס ת'רין שהשתגע לפני מותו, אבל לפעמים הוא נותן עצות (כמו איך להשתחרר מהתיבה של האג'ה האדומה בבארות דומאי).לקראת הספרים המאוחרים בסדרה, רנד – כעת "הדרקון" – הוא כבר המתעל החזק בעולם, והוא נאבק (ומפסיד) בשיגעון אשר הולך ומשתלט עליו. בהמשך הסדרה רנד מתחיל להעשות קשוח מאוד. הוא טוען שזו דרכו היחידה להתמודד עם אדון האופל. בטרילוגית הסיום רנד מבין שהוא איננו כלי נשק ומתחיל לפתוח את רגשותיו ומפסיק להדחיק אותם.

קשרים רומנטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רנד היה מיועד כל ילדותו להתחתן עם אגווין אל'וור. כאשר הם יוצאים אל העולם הם מבינים שהם לא מאוהבים זה בזו וכל אחד מהם יוצר קשרים רומנטיים עם אחרים. בספרים רנד מתאהב בשלוש בנות. רנד מאוהב בהן בו זמנית, הדבר מרגיז מאוד את כל הדמויות כולל רנד והבנות אך הן לאט מחליטות שיהיו אחיות ראשונות. מכיוון שהן אחיות ראשונות הן יהיו נשואות כולן לאותו אחד או אף אחת מהן. מערכת היחסים הזו אינה שמה את רנד מעליהן, אלא דווקא להפך היא מקנה להן את הכוח לקבוע איך יראו הקשרים הזוגיים ביניהן והוא רק יכל להסכים או לא להיות איתן בקשר.

מין פארשו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רנד פוגש בספר הראשון נערה בשם מין פארשו. בהמשך מבין רנד שהוא מאוהב בה. רנד מרגיש בנוח לצד מין שמתלבשת באופן נערי. הוא מרגיש שהם מבינים זה את זה. בשלבים המאוחרים של הסדרה כאשר רנד הופך להיות קשה מין היא היחידה שעדין יכולה לרכך אותו, היא עוסקת במחקרים בשבילו ושומרת על שפיותו.

אליין טרקנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר הראשון רנד פוגש גם את אליין הנסיכה האנדורית. אליין מתוארת כיפה מאוד בעיניו של רנד מההתחלה וכבר במפגשם הראשון מתחיל ביניהם פלרטוט קל. יותר מאוחר אליין תלמד את רנד פוליטיקה ואת משחק הבתים באן של טיר. שם הם יחליפו נשיקות בין שיעורים. לקראת סוף הסדרה רנד ואליין שוכבים. ואליין נכנסת להריון עם תאומים.

אביינדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביינדה היא נערת חנית איאלית במפגשם הראשון. יותר מאוחר היא תעשה חוכמה איאלית. בתחילה אביידנה ורנד מנהלים יחסים של כעס לצד חיבה אחד על השני. אביידנה שנעשית אחות ראשונה של אליין בשלב כלשהו מרגישה שהיא צריכה לשמור על רנד כדי שלא יבזה את כבוד אחותה. אביידנה היא הראשונה ששוכבת עם רנד ולאחר שהיא ואליין מדברות ומחליטות על אופי מערכת היחסים ביניהם אביידנה ורנד מנהלים מערכת יחסים רומנטית.

מערכות יחסים נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשים רבות רואות בזוגיות עם רנד הלוא הוא הדרקון שנולד שוב ככלי שיוכלו להשתמש בו. הראשונה למאיין ברליין מנסה לפתות אותו מספר פעמים אך ניסיונותיה כושלים וכואבים. מנהיגת השאידו רוצה לכלוא אותו ולהתחתן איתו. ואף לנפיר מנסה לשכנע אותו לשלוט יחד איתה בעולם.[1]

כינויו בפי העמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רנד ידוע בשמות ותארים שונים בקרב עמים ותרבויות שנות בעולמו. ביניהם:

  • עבור רוב העמים: לורד-דרקון, הדרקון הנולד שוב. לפעמים מכנים אותו בתארים השייכים לגלגולו הקודם: נסיך השחר (Prince of the Dawn), ריבונו של בוקר (Lord of the Morning)
  • בקרב איאל: קאר'קרן (Car'a'carn) או "הבא עם השחר" (He Who Comes with the Dawn, על פי הנבואה)
  • בקרב אטא'אן מייר (Atha'an Miere): קוראמור (Coramoor)
  • בקרב זאבים: הורג הצל (Shadowkiller)
  • הארורים וגיבורי הקרן מתעקשים לקרא לו בשמו הקדום- לואיס תרין טלמון.[1]

רנד כגיבור הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגנון כתיבתו של ג'ורדן נותן לנו מבט לתוך מחשבותיהם של הדמויות הראשיות, בכך שכל פרק נכתב ממבט ראייתו האישית של דמות מסוימת. הדבר נכון במיוחד לגבי רנד אלת'ור; בספר הראשון, "עין העולם", אנו רואים את התרחשות העלילה כמעט ורק מעיניו הסובייקטיביות, וכך אנו לומדים להכיר אותו היטב. רנד מגלם דמות מוכרת מעולם הפנטזיה: אדם פשוט עם חיים פשוטים, שיום אחד מגלה נבואה הקשורה בו, או שהוא מגלה שהוא ניחן בכוחות קסומים. במקרה של רנד, שניהם נכונים: אנו עדים לשינויים הפסיכולוגים בראנד במהלך גילוי האמת על עברו ועל הנבואה שהוא אמור לקיים, וכן את השינוי שהוא עובר – מילד ביישן ועד לשליט חסר רחמים ומניפולטיבי של עמים ומדינות. לקראת הספרים המאוחרים בסדרה, רנד – כעת "הדרקון" – הוא כבר המתעל החזק בעולם, והוא נאבק (ומפסיד) בשיגעון אשר הולך ומשתלט עליו. הוא סופג מספר פצעים גופניים ונפשיים שלא מחלימים, והוא נעשה לדמות שספק אם היא פרוטגוניסט או אנטגוניסט. הוא מאבד את ידו השמאלית בקרב נגד סמירהאג וכמעט רוצח את אביו המאמץ ברגע של עצבים.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]