שוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שוט בקר אוסטרלי
שוט ענישה - החתול בעל תשעת הזנבות
שוט רכיבה

שוט הוא כלי המשמש לגרימת כאב או יצירת רעש, על-מנת לדרבן, להעניש או לענות. קיימים סוגים שונים של שוטים בהתאם לייעודם.

שוט רכיבה מסורתי הוא מקל עץ המחובר לרצועת עור ומשמש לדירבון החיה באמצעות הצלפה על גבה, השוט המודרני המשמש לרכיבה עשוי בדרך כלל ממקל עץ או פיברגלס מכוסה בעור או בציפוי אחר, כשקצהו האחד, היכן שבא במגע עם בעל החיים, מסתיים בבליטה או בלשון גמישה, וקצהו השני עבה לשם יצירת ידית אחיזה נוחה לרוכב.

שוט בקר מורכב מחבל או רצועת עור מגולגלת, מהודקת היטב וגמישה, המסתיימת בידית אחיזה. שוט הבקר משמש לדירבון והכוונת בקר או צאן, זאת באמצעות הצלפה חזקה באוויר היוצרת רעש עז כתוצאה משבירת מחסום הקול ומבריחה ממנו את בעל החיים.

מלבד השימושים לעבודה עם בעלי חיים, משמש השוט לאורך ההיסטוריה של המין האנושי גם ככלי ענישה או עינוי (וככזה, מכונה בעברית מַגְלֵב או פַּרְגוֹל), כאשר לרוב מספר המלקות תואם לחומרת העונש. לשם שימוש זה אף יוצרו שוטים מיוחדים, כדוגמת שוט "החתול בעל תשעת הזנבות" ששימש לענישה באוניות הקו של הצי הבריטי, שוט זה מתפצל בקצהו למספר רצועות עור ועל כן הצלפה בו גורמת להשפעה מכופלת.

באופן הנגזר משימוש בו ככלי עינויים, השוט הוא בין האמצעים שנעשים בהם שימוש ב-BDSM.

השוט מוזכר מספר פעמים בתנ"ך, הן בהקשר של שוט לרכיבה: "שׁוֹט לַסּוּס, מֶתֶג לַחֲמוֹר; וְשֵׁבֶט, לְגֵו כְּסִילִים" (ספר משלי, פרק כ"ו, פסוק ג') והן בהקשר של שוט לענישה: "אָבִי הִכְבִּיד אֶת עֻלְּכֶם, וַאֲנִי אֹסִיף עַל עֻלְּכֶם; אָבִי יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים, וַאֲנִי אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים" (ספר מלכים א', פרק י"ב, פסוק י"ד).

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שוט בוויקישיתוף