שומר הזמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שומר הזמןאנגלית: The Timekeeper) היה סרט שהוקרן ב-360 מעלות, בפארקי השעשועים של חברת וולט דיסני.

הייחוד של סרט זה היה השימוש בבובות אודיו אנימטרוניקס ובעלילה כדי להגביר את ההנאה. הסרט הוצג לראשונה בארץ הגילויים שביורודיסני ב-12 באפריל 1992 בשם "לה ויז'יונריום" (Le Visionarium).

המתקן הוקם גם בממלכת הקסם ונפתח ב-21 בנובמבר 1994 בשם "מעת לעת" (באנגלית: From Time to Time) אולם שמו שונה בהמשך ל"שומר הזמן". באותה שנה נפתח המתקן גם בדיסנילנד שבטוקיו.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני תחילת המופע מוצג בפני המבקרים המנחה של המופע "רובוטצילום מקיף-רואה" ("Circumvisual PhotoDroid") המכונה בקיצור "9 עיניים" ("9-Eye") והמדובב על ידי ראה פרלמן. תשע העיניים מייצגות את תשע המצלמות המשמשות לצילום סרט של 360 מעלות. המבקרים מוזמנים לבחון את מכונת הזמן החדשה שהומצאה על ידי "שומר הזמן" (The Timekeeper).

בתיאטרון מוצג סרט לכאורה לאחר מסע בזמן - ראשית עוברים לעידן הטראסי - שם נמלטים מפני דינוזאורים רעבים. לאחר מכן חוזרים בזמן לשנת 10,000 לפני הספירה - אמצע עידן הקרח האחרון. ומשם לשנת 1450 לצפות בבית הדפוס של יוהאן גוטנברג, ולאחר מכן לשדה קרב של לוחמים סקוטיים משם נמלטת 9 עיניים ברגע האחרון. לאחר מכן שולח אותה שומר הזמן לשנת 1503 לסדנת העבודה של לאונרדו דה וינצ'י המצייר את המונה ליזה. התחנה הבאה היא בשנת 1763 - קונצרט של וולפגנג אמדאוס מוצארט שאחד הצופים בו הוא לואי ה-16.

התחנה הבאה היא היריד העולמי של שנת 1878 (Exposition Universelle) אולם בשל תקלה המכונה לא עוצרת אלא מתקדמת בזמן ורואים את בניית מגדל אייפל. לבסוף מכונת הזמן עוצרת לקראת התערוכה העולמית של פריז (1900) - בדיוק לפגישה בין ה. ג. ולס וז'ול ורן. ולס טוען שמסע בזמן הוא אפשרי, ומראה לו דגם של מכונת זמן שהוא המציא. לאחר שורן מכריז במהלך השיחה עם ולס שמסע בזמן אינו אפשרי, מופיע 9 עיניים ואומרת לו שהמסע אכן אפשרי. ורן מנסה לתפוס את 9 עיניים, ובעת ששומר הזמן מחזיר אותה לעתיד, הוא מחזיר בטעות גם את ורן. שומר הזמן מנסה להחזיר את ורן לעבר, אולם ורן מסרב ורוצה לראות את העולם של ימינו - שומר הזמן מסכים ומראה לו את ההווה - אולם מבלי משים ורן ו-9 עיניים נשלחים לתחנת רכבת - ורן סבור שהעתיד חשוך עד שפוגעת בו רכבת מהירה (ה-TGV הצרפתית).

שומר הזמן

מהרכבת רואה ורן את הכבישים המהירים, המכוניות ורוצה להתנסות בנהיגה בעצמו - בהתאם שומר הזמן מציב אותו בתוך מכונית מרוץ. לאחר מכן נלקחים ורן ו-9 עיניים לתחתית הים (כדי להראות מהיכן לקוח הרעיון לספר "20,000 מיל מתחת למים"), ובהמשך עף ורן בכדור פורח ורואה את אירופה ואנגליה מהליקופטר (ובגרסה האמריקאית גם את העיר ניו יורק). ורן מבקש לעוף גבוה יותר - ונלקח לחלל - אל הירח.

לאחר מכן מחזיר שומר הזמן את ורן לגרנד פאלי לתערוכה העולמית.

שומר הזמן מחליט לקחת את הקהל אל העתיד - ושולח את 9 עיניים לשנת 2189, שם רואים את חגיגות המאה למגדל איפל ואת פריז העתידית (עם מכונות עתידניות העפות באוויר - מכוניות מתוצרת רנו - המממנת של המתקן), ואז מופיעים ורן וולס במכונת הזמן של וולס משנת 1900, ואילו המבקרים חוזרים להווה לסיום הסרט.

ההבדלים בין "שומר הזמן" ל"לה ויז'יונריום"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מספר הבדלים בין הגרסה הצרפתית המקורית לגרסה האמריקאית. מהגרסה האמריקאית הוצאו מספר סצנות שצולמו מהכדור הפורח - סצנות של קו החוף האירופי, וכן דיאלוג בין הצוות של הכדור הפורח לבין ז'ול ורן בנמל התעופה שארל דה גול בעומדם לפני מטוס קונקורד של חברת התעופה אייר פראנס. במקום סצנות אלה נוספה סצנה של קו הרקיע של העיר ניו יורק לגרסה האמריקאית.

סגירת המתקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתקן שומר הזמן בממלכת הקסם בדיסניוורלד שבפלורידה היה אחרון המתקנים, לאחר שהמתקן בדיסנילנד שבטוקיו ובדיסנילנד שבפריז נסגרו ב – 2002 ו-2004 בהתאמה כדי לפנות מקום למתקן משגרי החלל של באז שנות אור.

המקום בו מצוי היה המתקן בממלכת הקסם מיועד למתקן חדש המבוסס על הסרט "משפחת סופר על", ומשמש כיום לאתר מפגש של המבקרים עם דמיות דיסני.

דיסנילנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-90 יזם מייקל אייזנר - מנכ"ל דיסני דאז, תוכנית שאפתנית לשינוי פני הפארקים. במסגרת תוכנית זו הוחלט על שיפוץ ארץ המחר ושינוי שמה ל-"ארץ המחר 2055" במסגרתה תוכננו מתקנים חדשים - "שומר הזמן" היה אחד מהם. בניית מתקנים אלה בוטלה בשל קשיים כלכליים והפסדים של חטיבת הפארקים של החברה. במקום בניית שומר הזמן בדיסנילנד נבנה אזור ההמתנה של המבקרים לרוקט רודס - שנסגר מאוחר יותר. תוכנית אחרת לבנות "ויזיונריום" בפארק ווסטקוט בוטלה אף היא משלא נבנה הפארק.

נתוני המתקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממלכת הקסם[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיסנילנד פריז[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיסנילנד טוקיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שומר הזמן בוויקישיתוף